Punkty karne naliczane w całej UE i okresowe prawo jazdy dla seniorów
Fot. shutterstockRozwiązaniem dla redukcji liczby wypadków drogowych na drogach UE ma być wprowadzenie nowych regulacji. Według propozycji Komisji Europejskiej kierowcy po 70. roku życia mieliby prawo jazdy ważne tylko na 5 lat. Miałyby one zostać przedłużone tylko po przejściu badań kontrolnych.
Seniorzy powodują najmniej wypadków
Według danych Polskiego Instytutu Transportu, kierowcy powyżej 60 roku życia powodują najmniej wypadków drogowych w Polsce. Współczynnik liczby wypadków na 10 tys. kierowców w tej grupie wyniósł zaledwie 3,49 w 2021 roku. W przypadku młodszych kierowców, w wieku od 18 do 24 lat, wyniósł on 13,77. Dla kierowców w wieku 25-39 lat wyniósł on 7,85, a w przypadku osób w wieku 40-59 lat – 5,46.
Mimo że liczby wypadków spowodowanych przez starszych kierowców są niskie, KE chce wprowadzić bardziej restrykcyjne przepisy, by do roku 2050 w ogóle nie dochodziło do śmiertelnych wypadków na drogach UE. Skrócenie okresu ważności prawa jazdy dla kierowców po 70. roku życia wydaje się kontrowersyjne wobec danych o liczbie wypadków spowodowanych przez osoby w tej grupie wiekowej.
Punkty karne wspólne dla całej UE
KE wychodzi z założenia, że wraz z wiekiem nasze zdolności, w tym reakcje, ulegają pogorszeniu. Podobne przepisy, wyprzedzające unijne regulacje wdrażają inne kraje m.in. Niemcy czy Włochy, które nakładają na starszych kierowców bardziej rygorystyczne wymogi, co do zdrowia i umiejętności jazdy.
Innymi propozycjami KE, mającymi przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach UE, jest wprowadzenie okresu próbnego dla młodych kierowców (grupa o najwyższym wskaźniku spowodowanych wypadków) czy wprowadzenie wspólnej bazy punktów karnych dla wszystkich państw członkowskich UE.
Zgłoś swoją organizację: Polskie Nagrody Różnorodności. Wystartował konkurs redakcji My Company Polska
Zaostrzone przepisy zmniejszą liczbę ofiar
Propozycje Komisji Europejskiej zmierzające do poprawy bezpieczeństwa na drogach UE należy uznać za zrozumiałe wobec wysokiego współczynnika śmiertelności w wypadkach samochodowych. Według danych policji w 2022 roku w wypadkach drogowych w Polsce zginęły 1883 osoby. Po raz pierwszy w historii liczba ofiar śmiertelnych wypadków spadła poniżej 2 tys. Powodów poprawy można dopatrywać m.in. w zaostrzeniu przepisów - w zeszłym roku drastycznie wzrosły stawki mandatów. To oznacza, że pomysł KE może zadziałać.
Konfiskata aut pijanych kierowców
To wszystko nie koniec dokręcania śruby w regulacjach, gdyż planowane są kolejne sankcje na kierowców nieprzestrzegających zasad ruchu drogowego m.in. konfiskata samochodów pijanych kierowców.
Taką regulację wprowadziła Estonia, która dziś przekazuje skonfiskowane samochody Ukrainie. Jak się okazało przepisy doprowadziły do przepełnienia policyjnych parkingów.
Jeśli chodzi o częstotliwość wypadków śmiertelnych w UE statystyki pokazują, że drogi były najbezpieczniejsze w Szwecji (21 ofiar na milion mieszkańców) i Danii (26/mln), natomiast Rumunia (86/mln) i Bułgaria (78/mln) odnotowały najwyższe wskaźniki w 2022 r. Średnia w UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.
Czytaj dalej: Upadek SVB. Mocny cios także w polskie startupy?