Przedsiębiorca jak konsument
Fot. Pixabay.comOd nowego roku niektórzy przedsiębiorcy – według zapisów w Kodeksie cywilnym – są już traktowani tak samo jak konsumenci. To oznacza, że nabywają oni wszystkie uprawnienia przysługujące osobom fizycznym. Nowa regulacja była od dawna zapowiadana i początkowo miała obowiązywać już od czerwca zeszłego roku, jednak została przesunięta ze względu na panującą pandemię. Jacy przedsiębiorcy zyskują zupełnie nowe przywileje? Dokładnie tak samo jak konsumenci będą traktowane wyłącznie osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. A jest to wielka armia. Według raportów GUS w Polsce funkcjonuje ponad 3 mln jednoosobowych firm prowadzących działalność gospodarczą. Konsumenckie przywileje nie obejmą natomiast spółek osobowych (jawnych i partnerskich), spółek kapitałowych (spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnych, komandytowych), a więc wszystkich podmiotów wpisanych do KRS, nawet jeśli posiadają one status mikroprzedsiębiorcy.
Kim jest konsument
Na czym dokładnie polega wprowadzona zmiana? W zeszłym roku przysłowiowy Jan Kowalski kupując samodzielnie telefon komórkowy, był zwyczajnym konsumentem. Jednak ten sam Jan Kowalski prowadzący działalność gospodarczą pod firmą „Jan Kowalski usługi ślusarskie” płacąc za taką samą „komórkę”, ale po wydaniu mu faktury VAT (żeby móc „zaliczyć ją w koszty” prowadzonej działalności), był już profesjonalnym przedsiębiorcą. Tym samym nie mógł korzystać z żadnych przywilejów zarezerwowanych dla osób fizycznych uczestniczących w obrocie handlowym. Sama definicja „konsumenta” zawarta...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 2/2021 (65) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.