Producenci, inwestujcie w ERP!
SHUTTERSTOCKNiedostateczne inwestycje w systemy IT i słaba optymalizacja kosztów to wyjątkowo niebezpieczne grzechy polskich producentów z sektora FMCG.
Dotyczy to przede wszystkim mniejszych firm. Lecz jak wynika z badania GUS, w przypadku przetwórstwa przemysłowego także ponad 22 tys. dużych przedsiębiorstw nie ma żadnego narzędzia IT ulepszającego zarządzanie i optymalizację kosztów produkcji, i to na podstawowym poziomie. W sektorze spożywczym informatyzacja przebiega jeszcze wolniej: zaledwie co czwarty producent ma system ERP. To niemal dwa razy mniej niż w branży chemicznej i farmaceutycznej, nie mówiąc już o motoryzacyjnej czy elektronicznej, gdzie blisko 60 proc. firm deklaruje posiadanie systemu wspierającego zarządzanie.
<!-- [if gte mso 9]><xml>
Tymczasem technologie informatyczne (łączące przewidywania sprzedaży z produkcją i gospodarką magazynową) są kluczowe dla utrzymania konkurencyjności i efektywności biznesu. Okazuje się też, że z powodu zaniechań lokalnych dystrybutorów z imponującego rozwoju polskiego rynku FMCG najlepiej korzystają duże, dobrze zorganizowane i zinformatyzowane przedsiębiorstwa, które swoją ekspansję opierają m.in. na przejmowaniu mniejszych podmiotów – często tych, które nie zmieniły w porę swego podejścia do technologii.