Polskie Nagrody Różnorodności 2024
fot. Shutterstockz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2024 (105)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Zgłoszenia przyjmowaliśmy w sześciu kategoriach: Wiek, Niepełnosprawność, LGBT+, Płeć, Dialog międzykulturowy oraz Neuroróżnorodność. Spośród olbrzymiej liczby nadesłanych zgłoszeń redakcja wyłoniła 30 nominowanych. Zwycięzców wskaże Kapituła, a wręczenie nagród odbędzie się na gali 12 czerwca.
Wiek
Dla firm wyróżniających się działaniami na rzecz inkluzywności wiekowej.
BNP Paribas
Program „Tandem Międzypokoleniowy” zakłada wspólną pracę dwuosobowych zespołów (tandemów) nad zadaniami biznesowymi. Boosterem wysokiego poziomu realizacji celów jest międzygeneracyjność teamów. Celem jest podniesienie wiedzy i świadomości na temat różnic pokoleniowych i wyzwań z nimi związanych oraz korzyści i szans, które ze sobą niosą, a także poszerzenie wiedzy na temat potencjału różnych pokoleń na rynku pracy i demograficznych trendów przyszłości.
Carlsberg Polska
Wywarzone Duety – to program, w ramach którego dwuosobowe grupy międzypokoleniowe miały szansę stworzyć zmianę w lokalnym otoczeniu. Uczestniczyły w nim pary złożone z przedstawicieli pokolenia Z i osób po 50. roku życia, które wspólnie tworzyły projekty mające na celu poprawę miejsca pracy. Udało się połączyć pasję, wiedzę i świadomość historii, jaką nieśli ze sobą silversi, z osadzeniem w technologiach pokolenia Z. Projekty można było zgłaszać w czterech kategoriach: Inspirujące Przestrzenie, Tradycja Bezpieczeństwa, Niezwykłe Historie, Zielona Przyszłość. Zgłoszono 25 inicjatyw, z których 17 poddano głosowaniu pracowników i wyłoniono trzy zwycięskie, które zostaną wdrożone.
mBank
Celem grupy pracowniczej „Pokolenia mBanku” jest integracja wokół tematyki różnorodności ze względu na wiek. Jej członkowie brali udział w przygotowaniu strategii zarządzania wiekiem w mBanku (z uwzględnieniem osób wchodzących na rynek pracy, doświadczonych zawodowo oraz dojrzałych wiekiem). Grupa przeprowadziła też ankietę pokoleniową, skierowaną do wszystkich pracowników i pracowniczek banku. Dzięki niej poznano najważniejsze potrzeby dostosowane do wszystkich pokoleń. Przeprowadzono też kampanię informacyjną, obalającą mity na temat różnych pokoleń (poczynając od pokolenia Baby Boomers, a na pokoleniu Z kończąc).
Reon
Polski startup Reon opracował PeryView, przyjazną dla użytkownika aplikację internetową, która umożliwia domowe badanie pola widzenia, służąc jako narzędzie przesiewowe do wykrywania wczesnych objawów chorób takich jak jaskra i neuropatie. Projekt znalazł się na liście 12 najlepszych startupów na świecie nagrodzonych w konkursie Healthy Longevity Catalyst Awards. Jego organizatorem jest EIT Health, jedna z największych międzynarodowych organizacji, która zajmuje się edukacją i wdrażaniem innowacji dotyczących opieki medycznej w Europie.
Torba Borba
Stworzony przez absolwentkę warszawskiej ASP Ewę Hiller innowacyjny wózek Torba Borba ma nie tylko ułatwiać seniorom robienie zakupów, ale też pomagać im radzić sobie z samotnością i wyciągać z izolacji społecznej. Wspomagane elektrycznie potrójne kółka wyposażone w silniczek pomagają przy wchodzeniu po schodach, a specjalny system zmiany wysokości koszy na zakupy umożliwia skuteczne ograniczenie zakresu wykonywanych przy torbie ruchów. Torba może być użytkowana przez grupę seniorów w ramach ekonomii współdzielenia, dzięki czemu mogą oni wchodzić ze sobą w kontakty społeczne.
Niepełnosprawność
Za działania na rzecz włączenia w rynek pracy osób z niepełnosprawnościami, a także ich integracji w społeczeństwie.
Agencja Optymalizacji Zatrudnienia
Komercyjna firma ze społecznym celem, której zespół w całości składa się z osób z niepełnosprawnościami. Łączy świat biznesu z pracownikami z niepełnosprawnością, dając możliwość OzN zatrudnienia na otwartym rynku pracy, przedsiębiorcom zaś umożliwia pozyskanie różnorodnych pracowników. Agencja oferuje też wsparcie merytoryczne i formalne w pozyskaniu dofinansowań do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnością, a także wspiera w rekrutacji kandydatów z niepełnosprawnością.
Amazon
Stworzony we współpracy z dolnośląskim samorządem i Politechniką Wrocławską program HOMER aktywizuje zawodowo osoby niewidome i niedowidzące w branży logistycznej. Aby wdrożenie programu było możliwe, przystosowano miejsca pracy (dla osób pakujących paczki) do potrzeb niepełnosprawnych wzrokowo. Wśród udogodnień są m.in. taśmy na podłogach, wypukłe elementy na stanowiskach, system głosowy do odczytywania tekstu czy też formularz rekrutacyjny online, który został dostosowany do oprogramowania używanego przez osoby niewidome i niedowidzące.
Fundacja Grupy ERGO Hestia Integralia
Należąca do ERGO Hestii Fundacja od sześciu lat organizuje warsztaty „Zmień Perspektywę” na temat komunikacji i funkcjonowania osób z niepełnosprawnością, zarządzania zespołami różnorodnymi i aspektów prawnych zatrudniania osób z niepełnosprawnościami. W ciągu sześciu lat w takich warsztatach uczestniczyło 7471 osób, w tym pracownicy oraz partnerzy biznesowi ERGO Hestii, a także pracodawcy współpracujący z fundacją. Warsztaty „Zmień Perspektywę” na temat savoir-vivre’u wobec osób z niepełnosprawnościami kierowane są także do społeczności lokalnych, m.in. w ramach Festiwalu Wrażliwego.
Skanska
Spółka biurowa Skanska wraz z Fundacją Integracja stworzyła poradnik „Włącznik. Projektowanie bez barier”. Jest to pierwsza w Polsce tego typu publikacja kierowana do architektów, która krok po kroku przybliża projektowanie uniwersalne, ułatwiając spełnienie wymagań powszechnej dostępności.
W 2024 r. ukazała się druga edycja kompendium pt. „Włącznik 2.0”. Zasady w nim opisane trafiły do obowiązujących w spółce biurowej Skanska ogólnych zasad projektowania i są stosowane przy jej wszystkich projektach.
Uhura Bionics
Nowotwór pozbawił Konrada Zielińskiego krtani, ale nie chęci poprawiania świata. Jego startup Uhura Bionics chce pomóc przywrócić głos osobom w podobnym położeniu, co on. Sztuczna krtań, którą stworzył i której używa na co dzień, wygląda trochę jak czarny joystick. Gdy przykłada ją do szyi, specjalny młoteczek uderza w nią z częstotliwością 50 razy na sekundę. Urządzenie generuje podstawowe wibracje, które następnie są moderowane przez usta, nos i język. Specjalny przycisk służy do regulowania intonacji głosu.
PŁEĆ
Za wyrównywanie szans osób różnych płci w biznesie i społeczeństwie.
GSK
Celem Projektu „Menopauza” było stworzenie środowiska pracy, w którym można prowadzić otwarte dyskusje na temat menopauzy. Obecnie w GSK Polska pracuje ponad 150 osób w wieku menopauzalnym. Szacuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat liczba ta zostanie podwojona. W ramach projektu wprowadzono m.in. elastyczne opcje pracy, dodatkowy płatny urlop, dostęp do lekarzy specjalistów, a także wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego. W biurach wprowadzono możliwość łatwej regulacji temperatury, dostęp do naturalnego światła, a także specjalny pokój Wellbeing Room. Dostępna jest też strona internetowa ze wszystkimi niezbędnymi informacjami na temat menopauzy oraz czat menopauzalny.
ING Hubs Poland
Działająca w firmie grupa pracownicza Wo-Men Equality Group prowadzi projekty i działania majace na celu wyrównywanie szans społecznych kobiet i mężczyzn. Wśród inicjatyw szczególne znaczenie miały kampanie Równi w Pracy, Równi w Domu, Proud to be a Working Mum, FACET na 100 proc., a także inicjatywa Say NO to discriminatory behaviours. Wraz z Uniwersytetem Śląskim grupa współorganizowała międzynarodową konferencję naukową „Różnorodność, równość i inkluzja w społecznościach: Wspieranie dobrostanu i zrównoważonego rozwoju”.
Lidl
Kampania „Razem w Lidlu” promowała równe szanse i równość płci w kontekście świadomego podejmowania decyzji zawodowych. Podkreślała, że pracownik, niezależnie od płci, ma równe szanse rozwoju i osiągnięcia sukcesu zawodowego. Przekonywała, że w procesie rekrutacji czy awansu nie ma znaczenia, czy kobieta ma dzieci lub planuje mieć je w przyszłości. Podkreślała, że kandydaci i pracownicy nie są oceniani na podstawie wyglądu czy tożsamości płciowej.
Orange
Organizowany przez Orange konkurs Hi-Tech Girls zaprasza studentki trzeciego, czwartego i piątego roku politechnik i uniwersytetów, a także absolwentki do 25. roku życia, do odważnego wkraczania na rynek technologiczny. Mogą się one ubiegać o darmowe szkolenia specjalistyczne, półroczny program mentoringowy oraz kwartalną płatną praktykę w Orange. Aby wziąć udział w programie, trzeba wybrać jeden z obszarów tematycznych (Cybersecurity, Data: AI lub Digital Analytics, Software Development: Frontend lub Backend, Cloud) i zaproponować rozwiązanie zadania z danego zakresu.
Talenti
HRTech, który tworzy narzędzie wspierania rozwoju zawodowego kobiet. Stworzony przez Talenti Bank Talentów Kobiet to platforma internetowa, która oferuje możliwość dostępu do wielu usług, od wskazówek dotyczących przygotowania się do poszukiwania pracy, przez testy językowe, po informacje o rynku pracy i wynagrodzeniu itp. Talenti stosuje odwróconą rekrutację - zamiast wysyłać CV do pracodawców, kandydatki najpierw wypełniają Ścieżkę Kariery. Na tej podstawie dopasowywane są dla nich oferty pracy, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom i umiejętnościom. W trakcie procesu rekrutacji użytkowniczki uzyskują materiały edukacyjne i informacje zwrotne. Submarką Talenti jest ZOE, asystentka kariery AI.
LGBT+
Za działania na rzecz stworzenia miejsca pracy przyjaznego osobom LGBT+, a także takiej zmiany społecznej, która dąży do poprawy położenia osób nieheteronormatywnych w społeczeństwie.
AXA XL
Wraz ze stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza AXA XL stworzyła w biurze bezpieczną przestrzeń poprzez umieszczenie plakatów i naklejek „Tutaj możesz być sobą”. Firma była też sponsorem wydarzenia „Wszystko o moim państwie - na drodze ku prawnemu uzgodnieniu płci”. W spotkaniu uczestniczył Piotr Jacoń, sędziowie oraz Rzecznik Praw Obywatelskich, a debata dotyczyła błędów i trudności dzisiejszej procedury prawnej w kwestii uzgadniania płci i koniecznych zmian na przyszłość.
Znaki Równości
Inkluzywne Targi Pracy Beyond to pierwsze w Polsce i jedno z nielicznych w Europie tego typu innowacyjne wydarzenie dla społeczności LGBT+ ze szczególnym uwzględnieniem osób transpłciowych. Łączą one pracodawców z różnorodnymi talentami, zmieniając sposób myślenia o zatrudnianiu. Choć idea zrodziła się w Krakowie, tegoroczna, druga już edycja wydarzenia miała miejsce w Gdańsku. Były to dwa dni pełne paneli dyskusyjnych, wykładów i spotkań z osobami aktywistycznymi i edukatorskimi.
Otwarta Przestrzeń
Instytut Otwarta Przestrzeń został stworzony z myślą o zdrowiu psychicznym osób LGBT+. W ramach swojej działalności oferuje m.in. trening afirmacyjny głosu i komunikacji skierowany do osób transpłciowych i niebinarnych odczuwających dysforię w tym obszarze. Celem treningu jest zmiana brzmienia głosu, który będzie spójny z tożsamością i pożądaną ekspresją płci osoby – jego feminizacja, maskulinizacja lub neutralizacja. Jednak głos to niejedyny element, jaki wpływa na odbiór kulturowy osoby. Podczas ćwiczeń wypracowywane są także gesty, mimika, akcentowanie wyrazów i zdań.
TVN Warner Bros Discovery
Lider rynku medialnego w Polsce konsekwentnie uwrażliwia społeczeństwo na sytuację osób LGBT+. Na głównej antenie TVN pojawił się odważny i unikatowy program „Czas na show. Drag me out” (TVN), który jako pierwszy na polskim rynku opowiada o sztuce dragu, wprowadzając ją do mainstreamowej przestrzeni medialnej. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji programu jego ekipa przeszła szkolenia z organizacjami działającym na rzecz osób LGBT+ W firmie działa grupa pracownicza Diversity and Pride, zorganizowano też warsztaty z języka inkluzywnego dla programmingu, newsów i zespołu zarządzającego.
UNIQA
Ubezpieczyciel stworzył poradnik produktowy przeznaczony specjalnie dla społeczności LGBTQ+. Jego adresatami są klienci, partnerzy biznesowi oraz pracownicy. Poradnik jest promowany i dystrybuowany m.in. podczas organizowanych w firmie Inkluzywnych Śniadań, a także wśród klientów w mediach społecznościowych i prasie branżowej. Obejmuje m.in. kwestie osób bliskich uposażonych w ubezpieczeniach czy dziedziczenia środków IKE, OFE, IKZE lub PPK.
Dialog międzykulturowy
Za działania na rzecz integracji pracowników innych kultur i narodowości, a także poprawy położenia mniejszości kulturowych, etnicznych i wyznaniowych w społeczeństwie.
Nordea
W ramach międzykulturowej sieci wsparcia pracowniczego w firmie odbywa się regularna organizacja wymian językowych (language swap). W wymianach językowych biorą udział osoby przeróżnych narodowości - zarówno osoby spoza Polski chcące nauczyć się języka polskiego, jak i osoby chcące praktykować i rozwijać języki obce oraz wszyscy entuzjaści poznawania różnych kultur. W czasie jednego ze spotkań pobito rekord – używano aż 15 różnych języków!
Provident
Program edukacyjny „Nie bądź Niewidzialna” to projekt prowadzony we współpracy z Federacją Konsumentów oraz inicjatywą „Ukrainka w Polsce”. Odpowiada na potrzebę poszerzenia wiedzy finansowej uchodźczyń z Ukrainy. Obejmuje warsztaty z zakresu finansów i praw konsumenta oraz edukacyjne nagrania zamieszczone w sieci dotyczące m.in. pożyczki za 0 zł, kosztów kredytu, zasad odstąpienia od umowy oraz możliwości weryfikacji dostawcy w internecie.
Restauracja Kobiety Wędrowne
Prowadzona przez Fundację Kobiety Wędrowne restauracja serwuje różnorodne dania wegańskie i wegetariańskie, ale też wspiera dialog i wymianę kulturową pomiędzy migrantami/migrantkami i Polakami. Uchodźcy i uchodźczynie organizują i prowadzą warsztaty edukacyjne i kulinarne, prowadzą sklep stacjonarny i internetowy z oryginalnymi produktami spożywczymi oraz rzemieślniczymi przedmiotami stworzonymi przez osoby z doświadczeniem migracji i uchodźstwa. Jest to też przedsiębiorstwo społeczne, wszystkie funkcje związane z zarządzaniem, gotowaniem, obsługą gości i marketingiem wykonują osoby z doświadczeniem uchodźstwa.
Sanofi
Od 14 lat program stażowy Student on Board integruje młodych profesjonalistów w międzynarodowym środowisku pracy. Innowacyjną częścią programu jest iMove, który umożliwia absolwentom podejmowanie międzynarodowych wyzwań przez okres od 12 do 24 miesięcy w filiach na całym świecie.
Głównym celem jest rozwój zróżnicowanej puli młodych talentów, które wzmocnią kulturę „One Sanofi”, wspierając jednocześnie różnorodność organizacyjną. Program gwarantuje miesięczne świadczenia finansowe, zasiłek mieszkaniowy, opiekę zdrowotną oraz wsparcie w transporcie.
XTB
XTB to polski dom maklerski, który w krótkim czasie stał się jednym z największych brokerów Forex oraz CFD na świecie. Posiada placówki w kilkunastu państwach i zatrudnia pracowników reprezentujących około 50 narodowości. Jest to możliwe, bo już na etapie rekrutacji firma wprowadziła mechanizmy chroniące przed dyskryminacją ze względu na narodowość, pochodzenie etniczne, religię, wyznanie, bezwyznaniowość, przekonania polityczne, styl życia czy miejsce zamieszkania.
Neuroróżnorodność
Za działania na rzecz włączenia osób neuroatypowych na rynku pracy, a także ich integracji w społeczeństwie.
asperIT
Spółka specjalizuje się w zatrudnianiu osób ze spektrum autyzmu, doceniając kompetencje, jakie te osoby mogą wnieść do sektora IT. Uczy też w tym zakresie innych. Oferuje też kompleksowe programy szkoleniowe obejmujące spektrum autyzmu, ADHD oraz inne neuroróżnorodności. Firma opracowała specjalistyczny proces rekrutacji identyfikujący i wspierający kandydatów ze spektrum autyzmu. Współpracuje m.in. z największymi korporacjami działającymi w Polsce.
Capgemini Polska
W firmie działa sieć pracownicza NeuroAbility Community, której celem jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla osób neurodywergentnych. W biurach zostały wydzielone strefy (tzw. chill room), w których można odpocząć, wyciszyć się, pobyć w samotności. Można też korzystać z jednoosobowych pomieszczeń do pracy, które są wyciszone i ułatwiają skupienie. Osoby zgłaszające taką potrzebę mogą liczyć m.in. słuchawki wyciszające lub dodatkowe oświetlenie na biurka. W firmie wprowadzono neuroprzyjazną komunikację, rozbudowano też wewnętrzną biblioteczkę o książki z tematyki neuronaukowej.
BNP Paribas
Oddolną inicjatywę pracowniczą Neuronauci tworzą osoby w spektrum autyzmu i ADHD, a także osoby sojusznicze, czyli najczęściej rodzice dzieci w spektrum. Jednak grupą docelową tej inicjatywy są wszyscy pracownicy banku oraz osoby neuroatypowe. W myśl zasady „nic o nas bez nas” Neuronauci wypracowali poradnik dla menedżerów mówiący o tym, jak współpracować z osobami w spektrum autyzmu i ADHD i na co zwrócić uwagę, aby jak najlepiej odpowiedzieć na ich potrzeby.
Task4EA
Startup przygotowuje aplikację wspierającą osoby w spektrum autyzmu oraz ich bliskich w odczytywaniu emocji. Wykorzystuje ona możliwości platformy grywalizacyjnej i algorytmów sztucznej inteligencji w celu zbudowania narzędzia wspomagającego rozwój emocjonalny osób w spektrum oraz wspierającego je we właściwym odczytywaniu i interpretowaniu trudnych w odbiorze zachowań.
UBS
Współpracując z wewnętrzną siecią pracowniczą Ability, jej podsiecią Neurodiversity oraz zespołami zajmującymi się powierzchniami biurowymi i HR firma przeprowadziła audyt przestrzeni biurowych pod kątem ich dostępności. W efekcie wprowadzono usprawnienia, które zwiększyły komfort ich użytkowania dla osób neuroatypowych. Między innymi wprowadzono oznaczenia na ścianach i szafkach ułatwiających rozeznanie się w przestrzeni, utworzono ciche pokoje, utworzono też pilotażową strefę cichej pracy w jednym z biur.
Laureatów wyłoni kapituła konkursu w składzie: dr Anna Kieszkowska-Grudny – pomysłodawczyni i dyrektorka programowa biznesowych studiów podyplomowych Akademia Przywództwa Kobiet; Yga Kostrzewa – społeczniczka działająca na rzecz społeczności LGBT+ i ruchu feministycznego; Ewa Pawłowska – prezeska Stowarzyszenia Integracja; Marzena Rudnicka – prezeska Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej; Aleksandra Ulka, ekspertka DEI w Diversity Hub, specjalistka od neuroróżnorodności; Marzena Strzelczak, doradczyni ds. DEI zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, odpowiadająca m.in. za rozwój Karty Różnorodności w Polsce; prof. Łukasz Arendt – koordynator projektu „Model aktywizacji zawodowej obywateli Ukrainy” realizowanego przez Konfederację Lewiatan. W skład kapituły wchodzą także redaktor naczelny „My Company Polska” Grzegorz Sadowski oraz redaktor prowadzący Marcin Dzierżanowski. Zwycięzców poznamy na gali 12 czerwca.
Więcej możesz przeczytać w 6/2024 (105) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.