Polskie małe i średnie firmy radzą sobie lepiej niż reszta świata? Raport Facebooka
Facebook, fot. Adobe stockTrwająca od półtora roku pandemia odciska silne piętno na gospodarkach, jednak polskie przedsiębiorstwa radzą sobie lepiej niż większość firm na świecie. To kluczowy wniosek jaki płynie z raportu “State of Small Business” opublikowanego właśnie przez Facebooka. W zrealizowanym w lipcu i sierpniu badaniu, 92 proc. ankietowanych na Facebooku firm zadeklarowało, że nadal prowadzi działalność. To wyraźnie więcej niż średnia światowa wynosząca 82 proc, a także o 8 punktów procentowych więcej niż w poprzednim badaniu zrealizowanym w lutym, w szczycie obostrzeń pandemicznych. Polskie przedsiębiorstwa również rzadziej decydowały się na redukcję zatrudnienia w związku z pandemią. Taką konieczność zadeklarowało 19 proc. firm, podczas gdy średnia światowa to aż 36 proc.
Polskie firmy silniejsze mimo pandemii
W raporcie daje się także zauważyć z jednej strony poprawę wyników w stosunku do poprzedniej edycji, a z drugiej rosnące zmęczenie pandemią i niepewność odnośnie do przyszłości. 29 proc. polskich przedsiębiorców zaobserwowało zwiększenie obrotów (+12 p.p. w stosunku do badania z lutego) w ostatnich miesiącach, ale jednocześnie 23 proc. ankietowanych przedsiębiorstw (+10 p.p.) spodziewa się problemów z płynnością finansową, a 44 proc. wyraża obawę o popyt na towary i usługi w nadchodzącym okresie (+8 p.p.). Ogółem w Polsce 52 proc. pytanych ma pewność, że ich firma przetrwa kolejne 12 miesięcy. To nieco więcej niż średnia światowa wynosząca 48 proc.
- Już do 88 proc. wzrósł odsetek małych i średnich przedsiębiorstw wykorzystujące narzędzia cyfrowe do reklamy, sprzedaży, kontaktu z klientami, a także analizy swoich wyników czy nawet rekrutowania pracowników. Jednocześnie z raportu jasno wynika, że firmy wykorzystujące do sprzedaży narzędzia cyfrowe lepiej radzą sobie w czasie pandemii, dlatego nie dziwi, że 53 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że ich ucyfrowienie nie zmieni się po zakończeniu pandemii i ustaniu obostrzeń - skomentował Robert Bednarski, dyrektor na region Europy Środkowo-Wschodniej w Facebooku.
W Polsce 36 proc. ankietowanych firm zadeklarowało, że co najmniej 1/4 sprzedaży zawdzięczają narzędziom cyfrowym. To mniej niż średnia światowa, która w ostatnim badaniu wynosi 46 proc.