Patrizia Pepe jako pomysł na biznes modowy
Marka Patrizia Pepe / Materiały własneMarka Patrizia Pepe zapewnia biżuterię, czapki, szaliki jak i drobne wyroby skórzane. Oferuje sukienki różnego typu, topy, swetry i bluzy, ale też spodnie czy dżinsy. Znajdziemy też torebki, obuwie i wiele akcesoriów. Patrizia Pepe oferuje wiele produktów określanych jako "must have" dla kobiet.
Franczyza daje początkującym właścicielom firm możliwość "zakupu" znacznie większej firmy i stania się właścicielem jednej lub kilku jej lokalizacji. Franczyzobiorcą może być jedna osoba lub grupa osób wspólnie kupujących franczyzę.
Sprawdź: Black Adam
Kiedy decydujemy się na zakup, zgadzamy się na narzucone warunki prowadzenia działalności, a w zamian otrzymujemy prawo do działania pod jej nazwą, logo, a także - co za tym idzie - reputację tej marki. Otrzymujemy też oczywiście wszelkie niezbędne materiały marketingowe, lokalizację, czy szkolenia.
Proces otwierania lokalizacji franczyzowej obejmuje też aplikowanie, rozmowy kwalifikacyjne, sprawdzenie przeszłości przedsiębiorcy i wiele innych aspektów. Dużo zależy tutaj od samej marki.
Wiele działań przypomina aplikowanie na pracę w danej firmie, niemniej franczyzobiorcy potrzebują jeszcze gotówki, aby zabezpieczyć swoją umowę. Świetnym przykładem jest McDonald's, który wymaga od franczyzobiorcy kwoty minimum 1,8 mln zł, wstępnej opłaty licencyjnej w wysokości 45 tys. dol. oraz środków na zaopatrzenie restauracji w produkty, opakowania, środki czystości itp. - to z kolei ok. 50 tys. zł. Wydatki te mogą być finansowane wyłącznie z dwóch źródeł, tj. środków własnych (minimum 40%) i kredytu bankowego (maksymalnie 60%).
Patrizia Pepe
Właścicielem jest GPoland, wyłączny agent marek z segmentu fast fashion oraz footwear & accessories. Franczyza Patrizia Pepe, jako florencka marka, istnieje od 1993 r. Została założona przez Patrizię Bambi i Claudio Orrea. jest skierowana do kobiet nowoczesnych, cechuje ją oryginalność i minimalizm.
Obecnie marka ma ponad 60 salonów na świecie, m.in. we Francji, Kanadzie i Emiratach Arabskich. Jest też kilka salonów w Polsce.
Inspiracje: Bruce Lee
Franczyzodawca wymaga, aby salony otwierać tylko w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Pod uwagę brane są lokale o powierzchni 80 - 120 m2, a także galerie handlowe o odpowiadającym profilu. Ważne jest też otoczenie i sąsiedztwo salonów innych marek.
Patrizia Pepe - trzy zalety i wady franczyzy
Podobnie jak w innych franczyzach, w przypadku Patrizia Pepe mamy do czynienia z kilkoma kluczowymi zaletami i wadami.
Zaleta 1: Mamy gotowy biznesplan
Co sprzedawać? Jak udekorować sklep? Gdzie szukać klientów? Co powinno znaleźć się w biznesplanie? Pytań jest mnóstwo, a nie wszyscy chcą i lubią proces samego tworzenia biznesu. Kiedy zostajemy franczyzobiorcą, otrzymujemy od razu "gotowca", bez wielu problemów i wyzwań związanych z rozpoczynaniem działalności.
Zaleta 2: Rozpoczęcie franczyzy może ułatwić zabezpieczenie finansowania
Niektóre firmy franczyzowe mają własne ramię finansowe, co oznacza, że udzielają pożyczek osobom, które chcą kupić i otworzyć franczyzę. Wewnętrzne finansowanie franczyzowe może nie zawsze oferować najniższe stopy procentowe i zawsze dobrym pomysłem jest porównanie go z ofertami niezależnymi. Ale jeśli uważasz, że możesz mieć trudności z uzyskaniem tradycyjnej pożyczki dla małych firm z banku, przejście na franczyzę może być dobrym obejściem.
Zaleta 3: Franczyzy są mniej ryzykowne niż niezależne firmy
Jeśli kupujesz franczyzę, wiesz już, że produkt odniósł sukces. Ma rozpoznawalność marki, a zakładając, że franczyza jest w dobrej lokalizacji i marka nadal przyciąga klientów, powinieneś mieć całkiem solidny biznes w swoich rękach.
Wada 1: Opłaty franczyzowe mogą się sumować
Nie wystarczy, że wydasz środki na start. Część zysków z każdego miesiąca opuści twoją kasę i trafi do franczyzodawcy, zgodnie z umową licencyjną. Opłaty te mogą się sumować, dlatego dobrze jest skorzystać z usług prawnika, który pomoże uzyskać dobrą ofertę na franczyzę. Jeśli zaś masz awersję do różnych opłat, możesz całkowicie zrezygnować z franczyzy.
Wada 2: Mniejsza elastyczność w przypadku franczyzy
Stając się franczyzobiorcą, musisz przestrzegać zasad franczyzodawcy i przestrzegać warunków umowy licencyjnej. Nie możesz zmienić rzeczy, takich jak produkty, które oferujesz, wygląd sklepu czy mundury noszone przez personel. Dzięki franczyzie masz mniejsze pole do innowacji i personalizacji swojej firmy.
Wada 3: Los twojej firmy nie leży całkowicie w twojej gestii
Franczyzobiorcy odnoszą korzyści z rozpoznawalności marki firmy, której franczyzę kupują. Jednak to również czyni je wrażliwymi, jeśli opinia publiczna zwróci się przeciwko tej marce. Dlatego franczyza zależy od aktualnego stanu większej firmy, w przeciwieństwie do możliwości zarządzania swoją reputacją we własnym biznesie. Skandale korporacyjne i inne czynniki mogą narazić franczyzobiorców na niebezpieczeństwo i zagrozić ich zyskom.