Od października nie dodzwonisz się do swojego urzędu skarbowego. Jak załatwisz sprawę?

pracownik infolinii
Wprowadzenie jednej ogólnopolskiej infolinii KAS oznacza uproszczenie procesu kontaktu z urzędami skarbowymi. / fot. freepik
Od 1 października pracownicy urzędów skarbowych będą dostępni na ogólnopolskiej infolinii Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) – ogłosiło Ministerstwo Finansów. Dotychczasowe numery telefonów urzędów skarbowych zostaną przekierowane na nową infolinię. Jakie zmiany czekają podatników i czy wpłyną one na wygodę załatwiania spraw urzędowych?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Od początku października, każdy, kto zadzwoni na numer swojego urzędu skarbowego, zostanie automatycznie przekierowany na infolinię KAS. Ministerstwo Finansów zapewnia, że klienci, podobnie jak dotychczas, będą mogli uzyskać ogólne informacje podatkowo-celne bez potrzeby potwierdzania swojej tożsamości. Nowością będzie jednak możliwość otrzymania szczegółowych informacji dotyczących indywidualnych spraw podatkowych – po weryfikacji przy użyciu nowego narzędzia, jakim jest kod telePIN.

Informacje dostępne po potwierdzeniu telePIN-em

Nowa funkcja infolinii umożliwi podatnikom dostęp do szczegółowych informacji objętych tajemnicą skarbową, takich jak rozliczenia nadpłat czy zwrotów podatkowych, po uwierzytelnieniu kodem telePIN. Kod ten można ustawić, logując się do e-Urzędu Skarbowego na stronie www.podatki.gov.pl. Dzięki temu rozwiązaniu klienci zyskają szybki dostęp do swoich danych bez konieczności osobistego kontaktu z urzędem, co zwiększa wygodę i dostępność usług.

Wsparcie dla pełnomocników i organizacji

Osoby działające na podstawie pełnomocnictwa ogólnego PPO-1 lub upoważnione do obsługi konta organizacji (UKO) również będą mogły uzyskać informacje dotyczące spraw podatkowych swoich mocodawców lub organizacji. W tym przypadku, poza podaniem telePIN-u, niezbędne będzie także przekazanie numeru identyfikacyjnego mocodawcy lub organizacji. Cały proces weryfikacji przebiega w pełni automatycznie, bez udziału pracowników KAS, co przyspiesza procedurę.

Ułatwienia dla podatników i przedsiębiorców

Wprowadzenie jednej ogólnopolskiej infolinii KAS oznacza uproszczenie procesu kontaktu z urzędami skarbowymi. Przedsiębiorstwa obsługiwane przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe nadal będą korzystać z dotychczasowych numerów telefonów. Nowa infolinia ma również ułatwić obywatelom samodzielne załatwianie spraw przez internet za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego, co daje możliwość zdalnego korzystania z usług urzędowych o każdej porze i z dowolnego miejsca.

Nowe rozwiązania zapowiadane przez Ministerstwo Finansów mają na celu poprawę jakości obsługi podatników oraz usprawnienie komunikacji z urzędami skarbowymi, co ma szczególne znaczenie w erze cyfryzacji.

ZOBACZ RÓWNIEŻ