Nieczyste zagrywki ze strony firm. Czego Polacy nie potrafią wybaczyć?

Strata zaufania klientów boli
Strata zaufania klientów boli, fot. Shutterstock
Wprowadzanie w błąd konsumentów to jeden z podstawowych grzechów, jakie może popełnić firma. To, jakich zachowań Polacy nie akceptują, sprawdziła Fundacja Nienieodpowiedzialnych.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak co roku Fundacja Nienieodpowiedzialnych w ostatnim kwartale publikuje wyniki badania, którego tematem przewodnim jest jeden z grzechów głównych. W 2021 roku Fundacja postawiła sobie za cel zrozumienie postaw i zachowań Polaków związanych z nieczystością, która w naturalny sposób łączy się z tematem wstydu. Jakie kluczowe wnioski płyną z badania „Nieczystość i wstyd oczami Polaków”, które zrealizował butik badawczy Maison&Partners?

- Analizując wyniki badania uwagę przykuwa fakt, że nieczystość zachowań jest postrzegana relatywnie. Jako najbardziej nieczyste czy nieetyczne są postrzegane zachowania, kiedy to my jesteśmy lub moglibyśmy być ofiarą, jak nieuczciwe zachowania firm wobec nas jako konsumentów, czy zachowania pracodawców wobec pracowników (np. za niska pensja). Natomiast zdecydowanie większe przyzwolenie dajemy zachowaniom, kiedy my jesteśmy potencjalnymi sprawcami, jak np. branie zwolnienia lekarskiego, gdy nie jest się chorym, nieoddanie pożyczonych lub znalezionych pieniędzy, czy ściąganie na egzaminie - mówi prof. Dominika Maison, realizująca badanie na zlecenie Fundacji Nienieodpowiedzialni.  

Nieczystość w relacji firma i konsument

Co Polacy uznają za nieczyste na linii firma – konsument? Aż 66 % Polaków za nieczyste, złe uważa zachowanie firmy, która świadomie wprowadza w błąd konsumentów. Podobnie traktowane jest oferowanie przez doradcę niekorzystnych dla klienta ofert finansowych, np. kredytowych i ubezpieczeniowych (65%). Co jeszcze traktowane jest jako nieczyste zachowanie firmy? Konsumenci zwracają uwagę także na taki aspekt jak organizowanie przez firmę fałszywych promocji (62%) oraz przemilczenie przez nią negatywnych informacji o produkcie, tylko po to, aby zwiększyć jego sprzedaż (61%).

- Każda firma, niezależnie od profilu działalności, pełni służebną funkcję wobec swoich klientów – odbiorców usług i produktów. Jeśli firma jest nie fair w stosunku do swoich klientów i przez swoje nieetyczne zachowanie zyska tu i teraz, to straci w przyszłości. Nadszarpnięte zaufanie, bądź jego całkowita urata, wpływa na wizerunek firmy i całej branży, ale nieczystymi działaniami może doprowadzić swoich klientów do utraty zdrowia czy też na skraj ruiny finansowej – mówi Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG, pomysłodawca Fundacji Nienieodpowiedzialnych.

Nieczystość w przestrzeni słowa

Zachowania nieczyste przypisywane są również mediom. Jak wynika z badania „Nieczystość i wstyd oczami Polaków” za nieczyste uznawane jest podawanie przez media fałszywych/ niesprawdzonych informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie (65%). Zachowaniem nieczystym w przestrzeni medialnej jest przemilczenie wybranych informacji o wydarzeniach z kraju czy świata (49%). Analogiczne wskazanie respondentów miało przedstawianie przez media informacji w sposób stronniczy.

Wyraz troski o środowisko?

Jak wynika z badania „Nieczystość i wstyd oczami Polaków” w odniesieniu do środowiska jako zachowanie nieczyste na podium zajmuje się wyrzucanie śmieci w lesie (74%). 6 na 10 Polaków za nieczyste zachowanie uznaje niszczenie środowiska naturalnego przez firmy w wyniku wytworzenia produktów. Pierwszą trójkę zamyka marnowanie i wyrzucanie jedzenia do kosza (47%).

- Z roku na rok wzrasta świadomość konsumentów na temat tego, że firmy nie działają w próżni, ale wywierają wpływ – również negatywny – na otoczenie, w którym funkcjonują. Mam tu na myśli nie zarówno wpływ na pracowników, parterów, klientów jak również środowisko naturalne. Postępująca zmiana klimatu i degradacja środowiska wydaje się wyostrzać uwagę konsumentów na to, czy produkty i usługi danej firmy są wytwarzane i dostarczane w sposób zrównoważony. Z czasem więc coraz więcej nieczystego, nieetycznego podejścia firm czy też praktyk greewashingowych będzie piętnowanych przez konsumentów i warto zdać sobie sprawę z tego już dziś, by ekologia nie była pustym sloganem reklamowy, ale miała zastosowanie w praktyce – mówi Artur Nowak-Gocławski, prezes Grupy ANG, pomysłodawca Fundacji Nienieodpowiedzialni.

Oczywiście zachowania nieczyste w opinii Polaków odnoszą się do szeregu innych obszarów życia codziennego. Jak czytamy w badaniu Fundacji Nienieodpowiedzialnych wśród nich są między innymi zachowania związane z finansami i pracą. Otóż 64% respondentów za nieczyste zachowanie względem drugiej osoby, np. znajomego uznaje nieoddanie pożyczonych pieniędzy. Z kolei 63% uważa, że nietycznym zachowaniem w stosunku do pracowników jest nieuczciwe wynagradzanie przez pracodawcę/firmę. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ