Najnowsze zmiany w przepisach gospodarczych. Marzec 2022
Fot. Pixabay.comZ tekstu dowiesz się m.in.:
- Jakich zmian w prawie mogą w marcu spodziewać się przedsiębiorcy?
- Jakie nowe obowiązki będą mieć przewoźnicy drogowi w transporcie międzynarodowym?
- Kto może w Polsce produkować wino?
- Kiedy zapłacić składki ZUS, kiedy wpłacić podatek VAT, kiedy wpłacić na PFRON?
Cały tekst znajdziesz w My Company Polska lub po zalogowaniu z aktywnym dostępem do wszystkich treści na portalu mycompanypolska.pl
Zmiany w pakiecie mobilności
1 marca wejdzie w życie zasadnicza część Ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw. Dostosowuje ona nasze prawo do unijnych przepisów dotyczących pakietu mobilności. Część zmian weszła w życie już 2 lutego 2022 r., a są to m.in. likwidacja podróży służbowej w ramach międzynarodowych przewozów drogowych (zostaje tylko w przewozach krajowych), czyli rozliczanie kierowców według przepisów dotyczących osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą, a składki ZUS płacone tak jak za pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców. Dodatkowo od 2 lutego wszedł obowiązek wpisu kraju w tachografie po przekroczeniu granicy (tylko w UE) dla tachografów cyfrowych. Od 21 lutego zaczął obowiązywać powrót każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy w kraju siedziby raz na co najmniej osiem tygodni. Zmieniła się też definicja bazy eksploatacyjnej, która teraz powinna być odpowiednią do skali prowadzenia działalności, znajdującą się na terytorium RP, wyposażoną co najmniej w miejsca postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym w liczbie odpowiadającej co najmniej jednej trzeciej liczby pojazdów zgłoszonych przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie, z uwzględnieniem przypadku posiadania kilku baz eksploatacyjnych. W przypadku zgłoszenia nie więcej niż dwóch pojazdów konieczne jest dysponowanie co najmniej jednym miejscem postojowym. Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wydane przed 1 marca 2022 r. oraz w stosunku, do których zostało wszczęte i niezakończone przed tą datą postępowanie o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej mają obowiązek dostosować się do nowych wymagań dotyczących bazy eksploatacyjnej do 1 stycznia 2023 r.
Wprowadzono także konieczność uzyskania licencji dla przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy wyłącznie pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t i nie przekraczającej 3,5 t. Przedsiębiorca dysponujący już zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, może zgłosić pojazdy o masie pomiędzy 2,5 a 3,5 t do zezwolenia od 5 lutego 2022 r. Od 1 marca wszystkie nowe wnioski o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji wspólnotowej będą rozpatrywane według zmienionych przepisów.
Nowelizacja ustawy...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 3/2022 (78) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.