Najlepszy rok w historii spółki. W 2024 InPost z przychodem 11 mld zł

Najważniejsze wyniki finansowe i operacyjne
Podczas konferencji Rafał Brzoska podkreślił, że rok 2024 zapisze się w firmowej historii jako najbardziej udany – Wolumen przesyłek przekroczył magiczny miliard, co oznacza wzrost o 22% rok do roku. Nasz przychód osiągnął 11 miliardów złotych, rosnąc o 23%, a EBITDA na poziomie 3,6 miliarda złotych – wzrosła o imponujące 33%. InPost rozwija operacyjną skalę, osiągając wyższe wyniki przy jednoczesnej kontroli kosztów.
Dodatkowo, firma odnotowała znaczący wzrost wolnych przepływów pieniężnych, które sięgnęły niemal miliarda złotych, co przekłada się na spadek zadłużenia do poziomu 1,9 raza – o około 30% mniej niż na koniec roku 2023. Inwestycje również rosną – kapitał wydatkowany (Capex) wyniósł 1,4 miliarda złotych, co umożliwiło rozlokowanie 11,5 tysiąca nowych maszyn.
Ekspansja międzynarodowa – nowe rynki i rosnąca rola zagranicy
Oprócz silnej pozycji spółki na rodzimym rynku, coraz większą rolę zaczynają odgrywać kraje zagraniczne.
Wyniki Mondial Relay we Francji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech dynamicznie przyspieszają, bijąc wszystkie oczekiwania rynkowe. To pokazuje, że w miarę rozwoju InPostu, rola Polski w globalnej strategii będzie stopniowo malała – kluczowy staje się rynek brytyjski, znacznie większy niż polski. Po trzech latach intensywnego rozwoju InPost utrzymuje już pozycję trzeciego operatora logistycznego w Europie, co odzwierciedla geograficzny rozkład działalności. Apetyt na dalszy rozwój spółki jest ogromny, co potwierdzają ambitne plany na 2025 rok.
– Dziś najważniejszym dla nas rynkiem oprócz bardzo ważnej Francji i Polski jest Wielka Brytania, gdzie liczba maszyn już stanowi drugi rynek w Europie – 47 tysięcy maszyn oraz prawie 35 tysięcy punktów PUDO – powiedziała Inga Jędrzejewska – zastępca dyrektora finansowego InPost.
Na najbliższy rok InPost zaplanował przyspieszenie rozwoju, szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie doda prawie 5 tysięcy maszyn. Plany ekspansji obejmują również rynki takie jak Hiszpania, Włochy, a także testowanie nowych form dostaw – między innymi usługi door-to-door, które będą stopniowo wdrażane w Europie Południowej.
Brzoska wyjaśnił dodatkowo, że rynki nordyckie i niemieckie nie są dla firmy priorytetowymi obszarami, jednak w ramach usługi cross-border planowane jest ich włączenie do działalności już w 2025 roku. Co istotne, nie oznacza to organicznego wejścia na te rynki, gdyż główny potencjał spółka widzi w dziewięciu kluczowych krajach, takich jak wspomniana Francja, Włochy, Hiszpania i Wielka Brytania. Prezes InPost podkreśla, że usługa cross-border, której przykładem jest już uruchomiona linia z Francji do Niemiec, stanowi dla niej istotną oś wzrostu. Przypomina także, że liderzy rynku logistycznego, tacy jak DHL czy FedEx, czerpią większość zysków z przesyłek międzynarodowych, co dodatkowo uzasadnia skupienie się na tej strategii.
ESG i zrównoważony rozwój – odpowiedź na współczesne wyzwania
Równie istotne dla InPost są działania z zakresu ESG. Izabela Karolczyk-Szafrańska, dyrektor marketingu i ESG InPost, zwróciła uwagę, że raportowanie to dopiero narzędzie, a prawdziwa strategia tkwi w praktycznych działaniach, które przekładają się na realne efekty.
– Obniżyliśmy emisję CO₂ o 5% w stosunku do roku 2023, dzięki optymalizacji procesów oraz wykorzystaniu zielonej energii. Nasze ratingi, m.in. od Carbon Disclosure Project, potwierdzają nasze podejście – mamy rating A.
InPost stawia na transparentność, a wdrożenie kalkulatora śladu węglowego umożliwia precyzyjne monitorowanie emisji. Firma wyznacza sobie ambitny cel – do 2040 roku osiągnąć status zeroemisyjności (przy minimum 90% redukcji w zakresie scope 3).
Nie walczymy z Allegro
Na pytanie o powody zaczepnych komunikatów ze strony Allegro, które oznajmiło, że nie chce “paczkomatozy”, Rafał Brzoska stwierdził, że trudno powiedzieć, co dokładnie wywołuje nerwowość Allegro, jednak sugeruje, że ich niepokoje mogą wynikać z własnej strategii opartej na samodzielnym sterowaniu kosztami, co w dłuższej perspektywie wywiera presję na wzrost wydatków. Jednocześnie przypomniał, że InPost ma kontrkat z Allegro jeszcze przez trzy lata. Wskazał również, że konkurenci, tacy jak Media Expert, Platforma Modivo czy nadchodzący marketplace Leroy Merlin w segmencie Home & Garden, zyskują na rynku, ale InPost pozostaje wierny swojej strategii obsługi 24 milionów lojalnych klientów.
Brzoska podkreślił, że klienci sami decydują, gdzie robić zakupy, a efektywność programów lojalnościowych InPostu jest dowodem na to, że marka jest postrzegana jako niezawodny partner. Dodatkowo, silne wyniki wolumenowe z pierwszego kwartału umacniają przekonanie firmy o stabilności i perspektywach wzrostu, co pokazuje, że nie warto wdawać się w narrację wojenną.
– Nasz program lojalnościowy, jest największym programem tego typu. Zyskaliśmy 11 milionów klientów w ciągu raptem trzech miesięcy, to się jeszcze nikomu w Polsce nie udało – zaznaczył szef InPostu.
InPost dostawcą prasy. Do Paczkomatu można już zamówić pierwszą gazetę
Grupa InPost w ramach pilotażu będzie dostawcą Tygodnika Powszechnego. Gazetę będzie można odebrać w Paczkomacie na drugi dzień po zamówieniu.