Kolejny zabytkowy samochód w ofercie PANEK CarSharing. To egzemplarz z 1991 roku

Łada 2107
Fot. materiały prasowe
PANEK CarSharing jest największym w Polsce dostawcą usługi samochodów na minuty, godziny i dni. Oprócz standardowej oferty, użytkownicy mogą korzystać z przejazdów ciekawymi youngtimerami. Grupa RETRO stopniowo powiększa swoją ofertę, a najnowszą premierą jest radziecka ŁADA 2107.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Każdy, kto pamięta miniony ustrój polityczny w Polsce doskonale kojarzy też Ładę. Samochody tej radzieckiej marki były obiektem marzeń większości polskich kierowców i wzdychali do niej nie tylko taksówkarze i ministerialni kierowcy, ale także Kowalski z Nowakiem. W latach 80-tych XX wieku samochody Łada uchodziły za nowoczesne i dobrze wyposażone. W porównaniu do wschodnio-niemieckich Wartburgów napędzanych dwusuwowymi silnikami stanowiły elitę i szczyt marzeń. Pod względem technologicznym Łada 2105 i późniejsza Łada 2107 mogą równać się tylko z Fiatem 125p i Polonezem, przy czym czterosuwowy silnik 1500 cm3 w Ładzie uchodził za mocniejszy i oszczędniejszy od polskich odpowiedników.

Konstrukcyjnie Łada wywodzi się w prostej linii od Fiata 124, którego licencję Związek Radziecki kupił od Włochów w 1966 roku i po wybudowaniu nowoczesnej fabryki w mieście Togliatti (dawniej Stawropol; obecna nazwa miasta pochodzi od nazwiska włoskiego komunisty Palmira Togliattiego) rozpoczął produkcję ŁADY 2101. Pierwszy samochód będący egzemplarzem wewnętrznej marki Żiguli zjechał z linii montażowej zakładu WAZ w 1970 roku. Auto produkowane było przez 18 lat, jednak najdłużej produkowaną wersją jest debiutująca w PANEK CarSharing 2107, która w praktycznie niezmienionej formie opuszczała fabrykę od 1982 do 2012 roku. Powodem zakończenia 30-letniej historii modelu była jego przestarzała konstrukcja, jednak do samego końca znajdowała nabywców, którzy cenili ŁADĘ za walory użytkowe i dzielność na nienajlepszych rosyjskich drogach.

- ŁADA 2107, która zadebiutuje w usłudze PANEK CarSharing to egzemplarz z 1991 roku. W pewnym sensie jest to egzemplarz wyjątkowy, ponieważ właśnie w tym roku rozpadł się Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich. Nasz egzemplarz był zatem świadkiem wielkich przemian za naszą wschodnią granicą. Rok 1991 był też przełomowym w Polsce. To w tym czasie rodziła się III Rzeczpospolita, Marian Krzaklewski zastąpił Lecha Wałęsę na stanowisku przewodniczącego Solidarności, ruszyła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, a w sklepach Pewex można było wreszcie kupować za złotówki – mówi Maciej Kilański, Kierownik Floty w PANEK S.A.

Duma radzieckiej motoryzacji uzupełniająca ofertę Grupy RETRO w PANEK CarSharing to samochód, pod którego maską pracuje zasilany gaźnikiem silnik o pojemności 1458 cm3 i mocy 53,4 kW (72,6 KM) oraz manualną skrzynią biegów, przenoszącą napęd na koła tylne.

ZOBACZ RÓWNIEŻ