Kierowcy. Rejestracje i nie tylko, czyli czego boimy się najbardziej?
Rejestracja auta to dla kierowcy trudny temat, fot. ShutterstockMyślisz, że tylko ciebie stresuje proces wyboru i zakupu auta? Taki problem ma większość kierowców, którym podczas szukania samochodu towarzyszą nie tylko pozytywne emocje, ale często też stres. Główne obawy związane z nabyciem pojazdu, sformułowane podczas badania Automaket, dotyczą żmudnego procesu poszukiwań odpowiedniego modelu, wyboru optymalnej formy finansowania, a także kosztów i jakości serwisu po zakupie.
Według badania MOBILNOŚĆ przeprowadzonego na zlecenie należącej do PKO Leasing platformy Automarket, po początkowej ekscytacji dla wielu nabywających samochód dominującym uczuciem staje się stres, a sam proces kupowania pojazdu rodzi wiele obaw. Osoby odczuwające niepewność przy zakupie auta nie powinny się jednak tego wstydzić - ich wątpliwości są zupełnie normalne i doświadcza ich większość kupujących.
Przeczytaj także: Co dla nas oznacza recesja?
Stresujący proces zakupu i rejestracji auta
Według badanych stres to przede wszystkim skutek wydania subiektywnie dużej sumy pieniędzy, niezależnie czy chodzi o zakup samochodu używanego za 20 tys. zł czy nowego za 150 tys. zł. Zakup wymaga od kupującego dokładnej i czasochłonnej analizy ofert. Skutki błędu popełnionego na tym etapie mogą być bowiem odczuwane przez długi czas po nabyciu auta. To naturalna obawa. Wątpliwości budzi też bezstronność doradcy w salonie mającym w portfolio auta wyłącznie jednej marki. Osoby, które nie znają się na samochodach wyrażają obawę, że zostaną zwyczajnie oszukane. Do tego często nie wiedzą, jakie auto wybrać - potrzebują więc profesjonalnego doradcy i wsparcia opartego na analizie ich potrzeb. Nie wszędzie jednak można na takie wsparcie liczyć, ale w przypadku dużych dystrybutorów profesjonalne, fachowe a przede wszystkim uczciwe doradztwo jest zapewnione.
Część badanych kieroców sygnalizuje też niechęć do samych wizyt w salonach samochodowych. Przytłacza ich konieczność odwiedzenia wielu miejsc, a podczas wizyty w salonie towarzyszy im uczucie skrępowania - nie są pewni, czy stać ich na oglądane auto, jak zostaną odebrani przez sprzedawcę itp. Badani narzekają też, że wybór samochodu wymaga umówienia się na wiele jazd próbnych, przez co proces zakupu staje się czasochłonny i męczący.
- Dla takich osób dobrym rozwiązaniem jest salon wirtualny, w którym bez wychodzenia z domu, w jednym miejscu można obejrzeć i porównać nawet kilka tysięcy ofert samochodów pochodzących od kilkudziesięciu producentów. To pozwala zawęzić obszar poszukiwań, zrezygnować z części jazd próbnych i oszczędzić cenny czas – mówi Tomasz Otto, dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu odpowiedzialny za rozwój Automarket.
– Proces wyboru i zakupu auta może być przyjemny. Odpowiedzią na obawy kupujących jest profesjonalne doradztwo, które zmniejsza niepewność związaną z podejmowaniem decyzji. Istotne jest też poszukiwanie aut spełniających konkretne oczekiwania i potrzeby, a nie skupianie się wyłącznie na marce. Wielu kierowców szuka nie marki, ale komfortu i wygody związanej z użytkowaniem pojazdu.
Wątpliwości co do najkorzystniejszego modelu finansowania
Kupno samochodu postrzegane jest jako znaczące ryzyko finansowe. Zaciągnięcie wieloletniego zobowiązania wiąże się ze stresem - szczególnie w momencie podpisania umowy. Poczucie odpowiedzialności za wybór odpowiedniego modelu finansowania, wizja braku możliwości zmiany decyzji i odczuwane przez dłuższy czas konsekwencje mogą przytłoczyć każdego.
Spora grupa osób ma ograniczone zaufanie do doradców finansowych afiliowanych bezpośrednio przy sprzedawcach, dilerach aut. Dlatego skłonni są do niezależnego sprawdzenia oferowanych im warunków w zaprzyjaźnionej, zaufanej „instytucji finansowej”, a czasem u własnej księgowej.
- Warto tu zwrócić uwagę, że dla osób, które nie czują potrzeby posiadania samochodu na własność, dostępne są inne niż kredyt czy leasing formy użytkowania pojazdu. W przypadku wynajmu długoterminowego proces wyboru auta może być mniej stresujący, bo nie nabywamy go „na zawsze”. Taka formuła finansowania jest mniej obciążająca i przede wszystkim prostsza. Kupujący płaci miesięczne raty, a po 2-3 latach lub nawet roku, w zależności od okresu, na jaki została zawarta umowa, po prostu zwraca pojazd. Równocześnie może wtedy zdecydować się na kolejne, nowsze auto. Dodatkowe możliwości niesie specjalna, elastyczna forma wynajmu. Zakłada możliwość odstąpienia od umowy w dowolnym momencie, jeśli wynajem okaże się zbyt obciążający dla kierowcy lub gdy wybór będzie zwyczajnie nietrafiony. Bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Wybór wynajmu długoterminowego umożliwia także użytkowanie auta z wyższej półki, niż byłoby to możliwe w przypadku kupna na kredyt. Ważne jest też, kto udziela finansowania – mała firma pożyczkowa może budzić zaufanie na innym poziomie, niż duży bank czy renomowana instytucja finansowa – mówi Tomasz Otto.
Obawy o jakość i koszt serwisowania
Badani dzielili się także swoimi obawami związanymi z użytkowaniem zakupionego auta. Głównie wskazywano niepewność co do stanu technicznego (czy samochód okaże się taki, jak w opisie), a także kosztów utrzymania pojazdu. Część badanych miała złe doświadczenia z serwisowaniem wcześniej posiadanych aut, wskazując na nieuczciwość niektórych ASO czy wygórowane ceny podstawowych usług.
- Emocje związane z zakupem samochodu dość szybko mijają, a radość z posiadania nowego auta staje się mniej istotna niż poczucie spokoju, bezpieczeństwa czy niezależności. W sytuacji wysokiej inflacji, drogich części zamiennych i kosztownych napraw na znaczeniu zyskuje dostęp do zaufanego, przystępnego cenowo serwisu. Alternatywnym rozwiązaniem są wygodne dla użytkownika pakiety usług, w których cały ciężar obsługi auta – od wymiany opon, przez ewentualne naprawy, po ubezpieczenie pojazdu - przenoszony jest na firmę wynajmującą samochód. W takim przypadku kierowca nie ponosi dodatkowych kosztów eksploatacji, a użytkowanie auta jest „bezobsługowe” - dodaje Tomasz Otto z Automarket.
Samochód w wynajmie długoterminowym realizowanym przez dużego i godnego zaufania dostawcę daje poczucie spokoju – ma gwarancję, jego stan techniczny jest potwierdzony i udokumentowany, a serwisem i ewentualnymi naprawami zajmuje się firma wynajmująca auto.