Headless commerce, czyli nowa forma prowadzenia e-sklepu. Czy warto?

Prowadzenie sklepu online może być jeszcze łatwiej
Prowadzenie sklepu online może być jeszcze łatwiejsze / Fot. Pexels.com
Odłączenie "frontu" sklepu internetowego od jego "zaplecza", nazywane wdrożeniem architektury headless, wydaje się mocno techniczną kwestią. W praktyce - nie jest.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wprowadzenie headless commerce pozwala firmom na oddanie obsługi "zaplecza" w ręce fachowców i skupienie się na samej sprzedaży. Każdy serwis internetowy posiada część widoczną dla użytkowników (front-end) oraz dostępną tylko dla administratorów (back-end). Na tej zasadzie stałego połączenia zbudowane są także serwisy e-commerce, stąd często dodanie nowej funkcji może wiązać się z gruntowną przebudową systemu i trwać dłużej niż się mogłoby wydawać.

Dlatego od kilku lat proponuje się zastosowanie również w e-handlu architektury headless, gdzie front-end i back-end nie są na sztywno połączone. Koncepcja ta jest najczęściej opisywana w kategoriach technologicznych samego wdrożenia, a pomijane są jego efekty dla biznesu. Rozdzielenie “frontu” i “zaplecza” sklepu może mieć znaczenie zwłaszcza dla firm handlowych, które nie są jeszcze mocno obecne w sieci. 

- Coraz więcej firm myśli o modelu e-commerce, który leży pomiędzy budowaniem wszystkiego u siebie, a zlecanie wszystkiego na zewnątrz. Najchętniej oddaliby na zewnątrz najtrudniejsze rzeczy do stworzenie, utrzymania i rozwoju, a sami ze swoim obecnym zespołem rozwijali by inne, bardziej sprzedażowe rozwiązania. Najtrudniejsze zawsze są integracje, utrzymanie czy aktualizacje wszystkich połączeń. Z drugiej strony firmy chciałyby mieć możliwość indywidualnego wdrażania i rozwoju takich obszarów jak aplikacje, narzędzia czy design i frontend. Architektura headless umożliwia taki podział ról w nowoczesnych systemach sprzedaży - wyjaśnia Marcin Rutkowski, brand operations manager w merce.com.

Główne biznesowe korzyści z headless commerce 

1. Elastyczność we wdrażaniu nowych rozwiązań

Sama formuła działania sklepu internetowego nie zmieniła się od ponad 20 lat, ale co kilka miesięcy pojawiają się małe innowacje, a każda z nich sprawia, że kupuje się nieco wygodniej. Część z nich bardzo szybko staje się standardem, co zmusza sklepy do błyskawicznego zaimplementowania nowych rozwiązań. 

W przypadku architektury headless dzieje się do dużo łatwiej niż przy tradycyjnych rozwiązaniach IT - sprzedawcom łatwiej być na bieżąco z trendami. Dzieje się to dlatego, że headless łączy się z bazą danych za pomocą API (pewnego rodzaju szyny informacyjnej) i nie wiąże się to z przebudową obecnych powiązań.

2. Szybsze uruchamianie nowych punktów styku z klientem

Dzięki swojej budowie architektura headless umożliwia szybkie i sprawne uruchamianie nowych kanałów sprzedaży w oparciu o jedno źródło danych. Planując dedykowane sklepy online dla poszczególnych marek lub rozwój o aplikację mobilną to architektura headless jest do tego idealna.

3. Niższe koszty i przewaga konkurencyjna

Sama transformacja z monolitycznej architektury na headless commerce jest naturalnie pewnym kosztem dla sprzedającego w sieci biznesu, jednak na dłuższą metę należy traktować ją jako inwestycję. Bardziej elastyczna struktura pomaga bowiem obniżyć koszty obsługi sklepu (np. poprzez outsourcing do firmy specjalizującej się w e-commerce) pozwalając na przekierowanie własnych zasobów na wsparcie sprzedaży czy na obsługę klienta.

Z każdą kolejną innowacją technologiczną zmieniającą reguły gry w branży, firmy działające w architekturze headless wdrażają nowinki szybciej, np. zakres prac potrzebnych do wdrożenia aplikacji mobilnej może ograniczyć się tylko do przygotowania jej interfejsu. W ten sposób wyprzedzają swoich konkurentów i przekonując do siebie szersze grono kupujących.

ZOBACZ RÓWNIEŻ