Google Maps zamierza sprzedawać nowe dane. Liczy na setki milionów dolarów
Google będzie zarabiać więcej na Mapach / Fot. Edgar, Unsplash.comFirma ma nadzieję wygenerować nawet 100 milionów dolarów w pierwszym roku. Planuje sprzedać dostęp do nowych API (interfejsów programowania aplikacji) z informacjami o energii słonecznej i jakości powietrza - według materiałów, które pozyskał amerykański serwis CNBC.
Wśród nowych ofert znajdzie się Solar API, które mogą być używane przez instalatorów paneli słonecznych, takich jak SunRun i Tesla Energy, oraz firmy projektujące instalacje słoneczne, takie jak Aurora Solar. Google widzi również możliwości współpracy z firmami nieruchomości, takimi jak Zillow, Redfin, firmami hotelowymi takimi jak Marriott Bonvoy, oraz dostawcami energii jak PG&E.
Sprawdź: Rozdzielność majątkowa po ślubie
Niektóre dane z Solar API pochodzą z konsumenckiego pilotażowego projektu o nazwie Project Sunroof, kalkulatora oszczędności energii słonecznej, który został pierwotnie uruchomiony w 2015 roku. Program pozwala użytkownikom wpisać swój adres i otrzymać szacowane koszty instalacji solarnych, a także informacje o tym jakie oszczędności powinny pojawić się na rachunkach za prąd, oraz jakiej wielkości instalacji słoneczna byłaby potrzebna. Oferuje także modelowanie 3D dachów budynków i pobliskich drzew, opierając się na danych z Google Maps.
Google chce lepiej monetyzować Mapy
Google planuje sprzedawać dostęp do API z danymi o poszczególnych budynkach, jak również skumulowane dane dla wszystkich budynków w konkretnym mieście czy powiecie. Firma twierdzi, że ma dane dotyczące ponad 350 milionów budynków, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 60 milionami budynków wymienianymi w projekcie Project Sunroof w 2017 roku.
Zobacz: Pomysł na biznes
Wewnętrzny dokument szacuje, że solarne API firmy przyniesie przychody pomiędzy 90 a 100 milionów dolarów w pierwszym roku po uruchomieniu. Istnieje również potencjał połączenia go z produktami Google Cloud w przyszłości.
W ramach planowanego uruchomienia firma również planuje zapowiedzieć Air Quality API, które pozwoli klientom na uzyskiwanie danych dotyczących jakości powietrza, takich jak zanieczyszczenia i rekomendacje dotyczące zdrowia dla konkretnych lokalizacji. Będzie to także obejmować cyfrowe mapy cieplne oraz godzinowe informacje o jakości powietrza, a także historię jakości powietrza do 30 dni.
Google nie ujawnia dokładnych dochodów ze swojego działu Map, ale historycznie była to jedna z najmniej zmonetyzowanych usług Google'a.