Foodsi z wielomilionową rundą finansowania

Foodsi
Kuba Fryszczyn i Mateusz Kowalczyk, Foodsi
6 mln złotych w ramach rundy seed zebrał startup Foodsi, czyli projekt, którego celem jest ograniczenie marnowania żywności. Przypomnijmy, startup znalazł się na naszej najnowszej liście "10 Rookies of the year", czyli najbardziej obiecujących startupów.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Foodsi pozyskało 6 mln zł w rundzie seed, której przewodził fundusz CofounderZone, przy udziale Satus Starter oraz aniołów biznesu – w tym m.in. Arkadiusza Krupicza i Piotra Czajkowskiego, założycieli Pyszne.pl, a także Marcina Celejwskiego, Piotra Markowskiego i Bartosza Ciołkowskiego. 

W ubiegłym roku Foodsi pozyskało 1,1 mln zł w rundzie finansowania, której przewodził fundusz AIP Seed. Dzięki temu spółka stworzyła przebudowała aplikację, zwiększyła trzykrotnie liczba dostępnych lokali, a ponad 2,6-krotnie liczbę użytkowników. Wcześniej startup rozwijał się ze środków własnych założycieli oraz reinwestycji przychodów. 

Zobacz naszą listę najbardziej obiecujących startupów

Foodsi. Czym zajmuje się startup?

Foodsi to startup, który pomaga w walce z marnowaniem żywności w duchu zero waste. Spółka stworzyła platformę, która pozwala lokalom gastronomicznym oraz sklepom sprzedawać nadwyżki jedzenia. Dzięki niej klienci mogą nabyć produkty, płacąc nawet 25 proc. ceny wyjściowej. Natomiast lokale nie muszą wyrzucać niesprzedanych posiłków i zyskują dodatkowe źródło przychodów, a także zupełnie nowych klientów. 

Aplikacja Foodsi dla konsumentów działa w formie managed marketplace. Użytkownicy mogą wybierać spośród ofert lokali dostępnych w Foodsi i zarezerwować w kilka sekund wybraną przez siebie paczkę. Ta będzie dostępna do odbioru tego samego lub kolejnego dnia przed zamknięciem lokalu. Zawartość paczki jest zawsze niespodzianką i zależy od obowiązującego menu lub regularnej sprzedaży w konkretnym punkcie. 

Historia Foodsi

Startup założony w roku 2019 przez Mateusza Kowalczyka (CEO) i Kubę Fryszczyna (CTO) przyciągnął do dzisiaj ponad 800 tysięcy użytkowników aplikacji mobilnej, z czego ponad 500 tys. dołączyło w ciągu ostatniego roku. Założyciele sami pracowali w restauracjach w Kopenhadze i Warszawie, dlatego też poznali problem marnowania od kuchni. Od początku działalności Foodsi konsumenci uratowali ponad 850 tysięcy paczek z jedzeniem. 

Użytkownicy Foodsi mogą wybierać spośród ofert ponad 3 tys. lokali w całej Polsce, przede wszystkim w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Trójmieście. W ciągu roku liczba punktów dostępnych w aplikacji zwiększyła się trzykrotnie. Partnerami Foodsi są między innymi restauracje, piekarnie, cukiernie, kawiarnie oraz sklepy spożywcze. Wśród nich są znane w Polsce marki takie jak Salad Story, Pasibus, Thai Wok, Cofix, restauracja Olimp, a także lokalne sieci jak Aromat i Batida w Warszawie.

Dzięki Foodsi można uratować nie tylko jedzenie. Swoją ofertę w aplikacji udostępniają też kwiaciarnie i sklepy z roślinami doniczkowymi, drogerie oraz sklepy z karmą dla zwierząt. 

Co dalej z Foodsi?

– Obserwujemy rozwój Foodsi od dłuższego czasu i jesteśmy pod wrażeniem rezultatów pracy Mateusza, Kuby i ich zespołu. Przetrwali pandemię i pozyskali setki tysięcy użytkowników oraz tysiąc restauracji bez zewnętrznego finansowania, a następnie dobrze wykorzystali kapitał z rundy pre-seed. Postawili na bardzo agresywny rozwój produktu, który zaowocował szybkim zwiększeniem zasięgu i pozwolił na dotarcie do szerokiego grona partnerów i klientów. Cieszymy się, że możemy ich wspierać na kolejnym etapie rozwoju. Foodsi ma potencjał, by stać się znaczącym graczem na rynku usług online dla gastronomii w Europie, a długoterminowo przyniesie wartość nam wszystkim, ograniczając ilość marnowanej żywności – mówi dr Tomasz Goliński, partner zarządzający CofounderZone.

– Dzięki swojemu doświadczeniu na rynku gastronomicznym wiem jak dużym problemem dla restauracji jest marnowanie jedzenia. Ponadto klienci coraz częściej oczekują od firm zdecydowanych działań proekologicznych. Aplikacja Foodsi doskonale wpisuje się w ten trend, dając partnerom sprawdzone narzędzie pozwalające nie tylko na ograniczenie marnotrawstwa, ale również dotarcie do nowych klientów i promocję swojej marki. Prawie milion uratowanych paczek jest najlepszym dowodem potrzeby rynkowej oraz kompetencji zespołu prowadzonego przez Mateusza i Kubę. Cieszę się, że będę mógł wspierać Foodsi jako Business Angel – mówi Arkadiusz Krupicz, współzałożyciel i Country Manager Pyszne.pl

Pozyskane środki pomogą Foodsi w dalszym rozwoju platformy i pozyskiwaniu nowych lokali. Jeszcze w tym roku partnerzy zyskają nowe funkcje analityczne oraz automatyzujące udostępnianie ofert, dzięki czemu będą mogli ratować jeszcze więcej jedzenia, które zaoferują użytkownikom. Foodsi planuje dalszą ekspansję w Polsce, a w przyszłym roku zamierza otworzyć działalność na nowych rynkach.

W tym celu Foodsi planuje rozbudować swój zespół, który w ciągu ostatniego roku powiększył się sześciokrotnie i dziś liczy ponad 30 osób. Spółka poszukuje m.in. inżynierów data science, backend developerów, managerów, którzy będą zarządzać nowymi zespołami, a także osób, które będą prowadzić sprzedaż do gastronomii i handlu detalicznego.

– Każdego roku marnujemy w Polsce 5 mln ton jedzenia. Swój udział mają w tym też sklepy i gastronomia, które muszą wyrzucić niesprzedaną żywność. Misją Foodsi jest sprawienie, by nie trafiała ona do kosza, ale na stoły konsumentów, zapewniając restauracjom dodatkowe źródło przychodów, a klientom oszczędności. Jednak marnowanie żywności dotyczy przede wszystkim konsumentów. Mamy nadzieję, że pomożemy w ograniczeniu tego zjawiska, zmieniając świadomość naszych odbiorców oraz pomagając im w odpowiedzialnym planowaniu jadłospisu i zakupów – mówi Mateusz Kowalczyk, CEO i Co-Founder Foodsi.

– Rok temu zainwestowaliśmy w świetny zespół i pierwszą trakcję z ogromnym przekonaniem, że ten team dowiezie globalny sukces. Dzisiaj patrząc na kilkukrotny wzrost przychodów, rozbudowany zespół, nowy system, dalszą wizję rozwoju i obecną rundę mogę ponownie z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że idziemy, a nawet biegniemy w tym kierunku. Dotychczasowe osiągnięcia potwierdzają również obrany przez nas model inwestycji wraz z doświadczonymi koinwestorami – mówi Dariusz Żuk CEO AIP Seed. 

– Fundusze venture capital powinny zwracać szczególną uwagę na projekty impactowe. Foodsi idealnie wpisuje się w tę kategorię poprzez swoje pozytywne oddziaływanie zarówno społeczne, jak i środowiskowe. Ponadto jest to projekt o bardzo solidnych fundamentach biznesowych i z bardzo zaangażowanym zespołem, który swoją pracę traktuje jako misję. Cieszymy się, że nasze wsparcie przyczyni się do wsparcia tej idei nie tylko w Polsce, ale i w kolejnych krajach - mówi Bartek Knichnicki, partner zarządzający Satus Starter.

ZOBACZ RÓWNIEŻ