Fatalna koniunktura - najnowsze dane o nastrojach konsumentów
Fot. shutterstock.GUS przedstawił dane, które nie napawają optymizmem. Już od roku obserwujemy regularną degradację nastrojów konsumenckich. W odniesieniu do października 2021 r. (rok do roku) obecna wartość BWUK jest niższa o 27,7 pkt proc. Jest dużo gorzej niż w okresie szczytu pandemii, kiedy niepewność Polaków sięgała poziomu - 36 pkt.
Ostatni raz tak złe opinie notowano około dwie dekady wcześniej.
Państwo lęku o przyszłość
Największe spadki zarejestrowano dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (4,4 proc.) i kondycji gospodarczej Polski. Złe wartości osiągnęły opinie co do przyszłej i obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki kolejno o 2,9 p. proc. i 2,6 p. proc.).
Jak podaje GUS: „Wyższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 1,6 p. proc. i 1,5 p. proc.)”.
Boimy się utraty pracy
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej obniżył się do poziomu -35,7. Tutaj największy wpływ na opinie konsumentów miały oceny poziomu bezrobocia (spadek o 6,6 p. proc.). Uważamy, że więcej osób straci pracę i boimy się, że ten problem dotknie także nas lub naszych bliskich.
Nie stać nas na oszczędzanie
Konsumenci coraz gorzej oceniają możliwość oszczędzania w najbliższej przyszłości (spadek o 1,9 p. proc.). Duże znaczenie mogła mieć tu zapowiedź inflacji na poziomie 20 proc. w ciągu najbliższego kwartału.
Jak zauważa portal Money.pl wyższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 1,6 p. proc.).
GUS podkreślił, że WWUK (wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej) osiągnął wartość o 21,2 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 roku.
Co to jest WWUK?
Jak informuje Business Insider: Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej określa oczekiwane zmiany sytuacji finansowej gospodarstw domowych w perspektywie najbliższych 12 miesięcy oraz zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju. Wskaźnik ten powstaje w wyniku badania ankietowego. Może on przyjmować wartość od -100 do +100 pkt. Wartość powyżej zera oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna odzwierciedla natomiast odwrotne relacje.
Czytaj dalej: Licznik słów pomocny w pisaniu.