Efekt kuli śniegowej

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 95
Aż 80 proc. przypadków mobbingu ma miejsce w małych i średnich przedsiębiorstwach – wynika z najnowszych badań. Jak chronić swoich pracowników przed mobbingiem? I dlaczego to się szefom po prostu opłaca.

Szarpać, atakować, źle się obchodzić, otaczać, gromadzić się w tłumie – to tłumaczenia angielskiego czasownika mobbing. Po raz pierwszy użył tego terminu austriacki etolog Konrad Lorenz, laureata Nagrody Nobla. Badając zachowania zwierząt terminem mobbing opisał sytuację, w której grupa mniejszych osobników atakowała jedno silniejsze i większe zwierzę. Stąd już blisko do literackiej wizji

Jerzego Kosińskiego kreślącego w „Malowanym ptaku” wojennej losy młodego chłopca, „uważanego za cygańskiego lub żydowskiego przybłędę”. Tytuł nawiązywał właśnie do „zadziobywania” przez inne ptaki napotkanego odmieńca. Potem współczesna psychologia adaptowała ten termin do opisu analogicznego zachowania występującego w ludzkiej populacji. W końcu pojawiło się w prawie.

Mobbing do polskiego kodeksu pracy trafił w 2004 r. Art. 94 (3) § 2 Kodeksu pracy zawiera taką ustawową definicję: „Mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu pracowników”. Badania psychologów opisują ok. 50 specyficznych dla mobbingu rodzajów działań mających na celu poniżanie oraz ośmieszanie ofiary i w efekcie wyeliminowanie jej z zespołu...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 7/2019 (46)

Więcej możesz przeczytać w 7/2019 (46) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie