Edukacja kluczem do świadomego inwestowania

Przemysław Kral, CEO zondacrypto
Przemysław Kral, CEO zondacrypto
- Jako zondacrypto chcemy maksymalnie ułatwić proces inwestowania, przełamywać stereotypy i likwidować bariery, aby nie tylko ludzie młodzi i z wyższym wykształceniem mogli w ten sposób lokować swój kapitał - podkreśla Przemysław Kral, CEO zondacrypto.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2024 (105)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W jakim stopniu inwestycje w kryptowaluty stały się standardowym elementem portfela inwestycyjnego polskich inwestorów?

Zgodnie z najnowszym raportem Polskiego Instytutu Ekonomicznego już co 10. Polak posiada kryptowaluty, a ponad 94 proc. badanych słyszało o istnieniu kryptoaktywów. Widać więc, że Polacy stają się coraz bardziej świadomymi inwestorami. Trend w kolejnych latach będzie nadal wzrostowy w związku z dynamicznym rozwojem technologii oraz niepewną globalną koniunkturą gospodarczą, która przekłada się na mniejszą stabilność tradycyjnych form inwestycji, ale nie wpływa aż tak bardzo na rynek kryptowalut.

Z drugiej strony zaledwie 6 proc. ankietowanych ocenia wiedzę w zakresie kryptowalut jako dużą lub raczej dużą, a mediana inwestycji pozostaje na poziomie 1000 zł. Można wnioskować, że brakuje edukacji w tym zakresie – i my jako zondacrypto chcemy tę lukę uzupełnić. Temu między innymi służą nasze partnerstwa z markami znanymi w Polsce i na świecie, takimi jak Juventus FC czy Giro d’Italia. Chcemy poszerzać grupę osób, do których możemy z takimi treściami edukacyjnymi docierać, i pokazywać, dlaczego kryptowaluty są podstawą nowej generacji finansów.

Co istotne, cztery piąte inwestorów weszło w posiadanie kryptowalut za pośrednictwem scentralizowanych podmiotów. Pokazuje to, że Polakom zależy na bezpiecznych i prostych miejscach, w których mogą kupować czy sprzedawać kryptowaluty. Dlatego jako zondacrypto jesteśmy zwolennikami regulacji i z otwartymi ramionami przywitamy unijne rozporządzenie MiCA, którego wymogi spełniamy już od dawna jako posiadacze m.in. znacznie bardziej restrykcyjnej licencji estońskiej.

Jaki jest przeciętny inwestor w segmencie krypto?

Zgodnie z cytowanym raportem mężczyźni w Polsce trzykrotnie częściej są posiadaczami kryptowalut niż kobiety. Prawie jedna trzecia osób do 34. roku życia była kiedykolwiek w ich posiadaniu. Ludzie w tym przedziale wiekowym to dwie piąte wszystkich właścicieli kryptowalut. Im starsza osoba, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że posiada w swoim portfelu cyfrowe aktywa. Zapewne wynika to z niewystarczającego dostępu do wiedzy i powielanych stereotypów. Jeżeli większość krajowych instytucji w Polsce, z Komisją Nadzoru Finansowego na czele, mimo ogromnego światowego postępu tej branży w ciągu ostatnich kilkunastu lat jest nastawiona negatywnie i dostrzega w kryptowalutach jedynie zagrożenie, to trudno spodziewać się odmiennych postaw społecznych. Zwłaszcza wśród osób starszych, którym inwestowanie w kryptowaluty wydaje się skomplikowane, a czasem wręcz niemożliwe. Współcześnie i przy takiej dynamice rozwoju świata finansów to niestety rodzaj wykluczenia cyfrowego.

W kryptowaluty inwestują najczęściej osoby w miastach do 200 tys. mieszkańców, częściej niż na wsiach – co nie zaskakuje – i częściej niż w dużych miastach, co już może być zaskoczeniem. Natomiast częstotliwość inwestowania w cyfrowe waluty rośnie wraz z wykształceniem. Jako zondacrypto chcemy maksymalnie ułatwić proces inwestowania, przełamywać stereotypy i likwidować bariery, aby nie tylko ludzie młodzi i z wyższym wykształceniem mogli w ten sposób lokować kapitał.

Czy popularność inwestowania dziś zależy głównie od wahań kursów im droższy bitcoin i więcej się o tym mówi, tym większa liczba inwestorów go kupuje?

Wahania kursów w teorii są raczej postrzegane jako odstraszacz. A precyzyjniej – świadomych mechanizmów rynkowych zachęcają do decyzji inwestycyjnych w optymalnych momentach, a inwestujących w ciemno zniechęcają, może to i lepiej. Nie chodzi jednak o to, aby się z tym pogodzić, ale wspólnie, przy współpracy licencjonowanych podmiotów i całej branży z regulatorami krajowymi i europejskimi, zwiększać świadomość, aby każdy mógł sam podjąć decyzję o tym, w co chce inwestować, a nie lokować kapitał jedynie w to, co zna, ze strachu przed pozostałymi instrumentami.

Czyli ryzyko ma swoje dobre oblicze?

Oczywiście, że inwestowanie w kryptowaluty wiąże się z ryzykiem. Z drugiej strony to obecnie jedyny instrument, który jest w stanie krótkoterminowo zapewnić tak znaczące zyski i dobrze się sprawdza również w inwestycjach długofalowych. Stereotypowe określanie rynku kryptowalut jako „bańki” czy „piramidy finansowej” to nie przejaw zdrowego rozsądku, ale po prostu brak fundamentalnej wiedzy finansowej, powielanie stereotypów i tezy rodem z ubiegłego wieku. Wielka szkoda, że nie usuwamy z programu nauczania zbędnych informacji i w ich miejsce nie uczymy dzieci i młodzieży właśnie o rynku finansowym i instrumentach finansowych, aby od wczesnej dorosłości młodzi ludzie mogli świadomie zarządzać swoim budżetem.

Czy w budowie świadomości może pomóc unijny regulator, szczególnie nadchodząca implementacja rozporządzenia MiCA? Jesteście na nie jako zondacrypto gotowi?

Jako zondacrypto nie tylko jesteśmy w pełni gotowi, ale wręcz czekamy na wejście w życie regulacji na polskim rynku i przyjmiemy je z otwartymi ramionami. Przynajmniej, jeśli chodzi o unijne rozporządzenie MiCA. Jesteśmy giełdą w pełni legalną i transparentną, posiadającą licencje na wszystkich rynkach, na których działamy. Wymogi MiCA spełniamy z tego względu już od dawna.

W tym kontekście również jesteśmy zwolennikami regulacji, ale rozsądnych regulacji. Takich, które mają na celu ochronę użytkownika i wspierają podmioty transparentne. Ale nie takich, których celem jest zakazanie wszystkiego, czego nie znamy. Mam tu na myśli fakt, że nie mamy pojęcia, jakie regulacje przygotuje Komisja Nadzoru Finansowego. Chętnie wykorzystamy nasze międzynarodowe doświadczenie, aby podjąć dialog i pomóc ustawodawcom wypracować regulacje, które przyniosą inwestującym korzyści, a nie pozostaną jedynie na papierze lub nie będą nadążać za dynamicznie rozwijającą się branżą.

Wizerunek kryptowalut jest wciąż sporym problemem…

Zgodnie z raportem ze względu na stereotypowe postrzeganie i powtarzanie utartych frazesów w przestrzeni publicznej kryptoaktywa jako ryzykowne określa ponad 80 proc. respondentów, które uznaje je za gorszą formę inwestowania niż złoto, akcje, nieruchomości czy sztuka. Z kolei ci, którzy wiedzą, o czym mówią, patrzą na to zupełnie inaczej. Osoby, które kryptowaluty posiadały, uznają je za lepszy instrument inwestycyjny niż akcje, obligacje czy konto oszczędnościowe.

Co robicie, by tę wiedzę krzewić też u innych inwestorów?

Aby skończyć ze stereotypami i obawami przed nieznanym, jako lider wśród kryptowalutowych giełd w Europie Środkowo-Wschodniej prowadzimy spójne i długofalowe działania dowodzące, iż jesteśmy wiarygodnym partnerem. Potwierdzają to nasza globalna współpraca z Juventusem Turyn, partnerstwo z jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń branży motoryzacyjnej i luksusowej Top Marques Monako czy niedawna obecność na panelu o finansach przyszłości podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Działamy wielopłaszczyznowo, a sponsoring sportu jest jedną z kluczowych aktywności w naszej strategii. Zarówno w tym kontekście, jak i w perspektywie biznesowej jeszcze wielokrotnie będzie o nas głośno. 

Przemysław Kral

Prawnik i współtwórca sukcesu zondacrypto, jednej z największych regulowanych giełd kryptowalut w Europie. Pełniąc funkcję CEO, Kral skutecznie prowadzi globalną ekspansję spółki. Dzięki dogłębnej wiedzy na temat kryptowalut i bogatemu doświadczeniu we wdrażaniu procedur KYC i AML odegrał kluczową rolę w uzyskaniu przez zondacrypto estońskiej licencji przyznawanej przez FIU oraz licencji na kolejnych rynkach.

Dzięki odpowiedniej strategii marketingowej spółka przyciągnęła już ponad 1,2 mln aktywnych użytkowników. Jest również liderem obsługi płatności kryptowalutami w jednym z kluczowych sektorów cyfrowej ekonomii, czyli gamingu, w którym obsługuje czterech europejskich gigantów. Kral posiada tytuł magistra prawa Uniwersytetu Śląskiego. Ma wieloletnie doświadczenie jako adwokat i menedżer.

My Company Polska wydanie 6/2024 (105)

Więcej możesz przeczytać w 6/2024 (105) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ