Dramatyczne wymieranie polskich sklepów. Działalność zawiesiło 72 proc. z nich względem 2023 r.

Ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło działalność, a 3 tys. zamknęło się na stałe.
Ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło działalność, a 3 tys. zamknęło się na stałe. / Fot. shutterstock.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy rynek opuściło 3 tysiące sklepów, a ponad 9,5 tysiąca takich biznesów zawiesiło swoją działalność – to oznacza wzrost o 72% w stosunku do końca 2023 roku - wskazuje analiza Dun & Bradstreet.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z najnowszych danych firmy Dun & Bradstreet wynika, że liczba tradycyjnych sklepów detalicznych w Polsce zmniejszyła się do 396 tysięcy w styczniu 2024 roku, co oznacza spadek o 0,8% w porównaniu do roku poprzedniego. W ciągu ostatnich 12 miesięcy rynek opuściło 3 tysiące sklepów, a ponad 9,5 tysiąca sklepów zawiesiło swoją działalność – wzrost o 72% w stosunku do końca 2023 roku.

Czynniki wpływające na likwidację sklepów w Polsce

Jak wyjaśnia Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet, głównymi przyczynami zmniejszającej się liczby sklepów są dynamiczny rozwój e-commerce, trudne ostatnie dwa lata rynkowe, wysoka inflacja oraz długotrwałe skutki pandemii. Starzyk zauważa, że tempo likwidacji sklepów spowolniło w porównaniu do lat 2022/2021.

Raport podaje, że najwięcej sklepów zniknęło z sektorów spożywczego i obuwniczego. Szczególnie dynamiczne spadki zanotowano w liczbie księgarni (-2%), sklepów z artykułami piśmiennymi (-3,5%) oraz sklepów rybnych, mięsnych i warzywniaków - notuje portal wiadomoscihandlowe.pl.

Blok na metr od boiska. Mieszkańcy praskiego osiedla w sidłach patodeweloperki

Branże, które rosną pomimo trendów

Mimo ogólnego trendu spadkowego, niektóre branże odnotowały wzrost liczby placówek. Wśród nich znajdują się sklepy motoryzacyjne, piekarnie, sklepy z alkoholem, tytoniem, sportowe, z zabawkami, artykułami medycznymi oraz jubilerskie. To wskazuje, że większe szanse na przetrwanie, a nawet wyższe obroty mają wąsko wyspecjalizowane sklepy. Jednak i tutaj nie musi to oznaczać zarobkowego eldorado dla wszystkich uczestników branży - prym wciąż wiodą popularne marki i ich "filie" powstające na zasadzie franczyzy.

Optymizm w handlu na tle globalnym

Nastroje wśród polskich przedsiębiorców detalicznych są umiarkowane, z wynikiem 58,8 punktów na 100 możliwych w pierwszym kwartale 2024 roku. Jest to jednak najlepszy wynik wśród wszystkich 32 krajów monitorowanych przez Dun & Bradstreet, gdzie sektor handlu zazwyczaj notuje niższe wyniki optymizmu. Może to wynikać m.in. ze zmiany władzy po wyborach parlamentarnych w październiku. Wśród prowadzących firmy Polaków panuje przekonanie, że nowy rząd jest o wiele bardziej przychylny przedsiębiorcom. 

Rynek detaliczny w Polsce przeżywa okres transformacji, z wyraźnym przesunięciem w stronę e-commerce i zwiększonymi wyzwaniami dla tradycyjnych sklepów. Dane Dun & Bradstreet podkreślają nie tylko zmiany w liczbie sklepów, ale również adaptację rynku do nowych realiów ekonomicznych i społecznych. Future strategies for retail businesses may need to increasingly consider the integration of online platforms to maintain competitiveness in this evolving market landscape.

Rumuński deweloper szykuje wielkie inwestycje. 1,5 mld euro na przejęcia polskich nieruchomości

ZOBACZ RÓWNIEŻ