Doktor Who wraca na Disney+ 60 lat po premierze na BBC
Serial miał więcej niż kulturowy wpływ. Raport ekonomiczny BBC szacuje, że ostatnie 13 serii przyczyniło się do brytyjskiej gospodarki ponad 256 milionami funtów (321 milionów dolarów) poprzez kanały takie jak tworzenie miejsc pracy i projektowanie scenografii i kostiumów.
Pokolenia oglądały oryginalną serię, która była emitowana w latach 1963-1989, na rodzinnych telewizorach z kanap, a czasami kryjąc się za nimi. Teraz Doktor Who znajduje się w znacznie bardziej nowoczesnym uniwersum, zdominowanym przez gigantów strumieniowania.
25 listopada serial będzie miał globalne wznowienie, oznaczone pierwszym z trzech specjalnych odcinków, które poza Wielką Brytanią będą pojawiać się wyłącznie na Disney+.
Umowa między BBC a Walt Disney Co. poszerza międzynarodowy zasięg marki. Wszystkie nowe odcinki będą emitowane na Disney+. Brytyjscy widzowie nadal będą mieć natomiast dostęp do serialu przez BBC, gdzie katalog archiwalny (ponad 800 odcinków) jest dostępny do streamingu pod nową marką, Whoniverse.
Doktor Who w 2024 roku
Nadchodząca seria z 2024 roku - która pojawi się w nowym roku - będzie oficjalnie znana jako Sezon Pierwszy zarówno w kraju, jak i za granicą.
"To otwiera dostępność Doktora Who... do tego momentu, kiedy jest to nowe dla niektórych, a ukochane i dobrze znane dla innych" - mówi producent wykonawczy serialu Joel Collins. "Nie ma bariery wejścia... możesz zacząć od nowa lub cieszyć się wszystkim, co już było" - dodaje.
Collins zapewnia, że charakterystyczny brytyjski charakter serialu zostanie utrzymany dzięki partnerstwu z Disneyem.
Analitycy zgadzają się, że jest to dobra okazja dla brytyjskiego nadawcy. "Przyszłość BBC w tym momencie jako gracza międzynarodowego może polegać na zawieraniu umów z firmami streamingowymi" - mówi Francois Godard, starszy analityk mediów i telekomunikacji w Enders Analysis, firmie badawczej ds. mediów.
Serial wygenerował też całą konstelację kolekcjonerskich przedmiotów, ze sprzedażą 13 milionów figurek od 2005 roku, wraz z ponad 1 milionem biletów na wydarzenia na żywo, od koncertów po wystawy. Zasięg serialu w internecie również stale rośnie, ze 100 milionami wyświetleń filmów na YouTube w samym tylko ostatnim roku.