Czy da się zebrać wszystkie dane o Tobie z internetu? Niezwykły pomysł Your Digital Self

Michiel Top, CEO & Co-Founder Your Digital Self
Michiel Top, CEO & Co-Founder Your Digital Self
Startup Your Digital Self chce pomóc ludzkości w odzyskwaniu wiedzy o tym, co na temat każdej osoby wiedzą firmy w internecie. "Możesz wykorzystać całą tę wiedzę na swoją korzyść i ustalić granice wykorzystania Twojej cyfrowej tożsamości przez innych" - mówi w rozmowie z portalem mycompanypolska.pl Michiel Top, CEO & Co-Founder firmy.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dlaczego zdecydowaliście się na taki produkt, biorąc pod uwagę istnienie najprostszego rozwiązania – założenie „fake maila”?

Nowy e-mail dla każdej pojedynczej usługi to tylko część rozwiązania. Średnio jesteśmy zarejestrowani w około 300 aplikacjach, sklepach internetowych, newsletterach i innych internetowych usługach. Człowiek traci rachubę swoich "cyfrowych tożsamości"! Realnie prostszym rozwiązaniem jest kompletny system, który pomaga to wszystko organizować, chronić prywatność, zwiększać bezpieczeństwo i na bieżąco śledzić, co dzieje się z naszymi informacjami. Persona jest właśnie takim towarzyszem w codziennym życiu.

Co jest unikatowego w tym, co oferujecie? 

Robi się wiele ku ochronie danych osobowych i suwerenności cyfrowej, ale istniejące rozwiązania są w większości stworzone dla dużych korporacji i rządów.

My myślimy o zwykłych ludziach, takich jak Ty i ja, którzy nie są traktowani z wystarczającą godnością w sieci. Budujemy łatwe w użyciu narzędzia codziennego użytku, aby pomóc nam uzyskać wgląd we własne dane i zatroszczyć się o naszą własność, byśmy z czasem mogli posiadać więcej Cyfrowej Godności.

Jakie są możliwości rozwoju Waszej technologii?

Wyobraźmy sobie, że mamy dostęp do wszystkich informacji, jakie kiedykolwiek zebrano na nasz temat. 

Wszystkie profilowania, jakie kiedykolwiek przeprowadzono, połączone ze sobą są dostępne na wyciągnięcie ręki aby zapewnić Ci wgląd w to, czego nigdy wcześniej nie miałeś. Teraz możesz wykorzystać całą tę wiedzę na swoją korzyść i ustalić granice wykorzystania Twojej cyfrowej tożsamości przez innych.

Wyobraź sobie, jak to może zmienić Twoje życie i przyszłe decyzje.

Jak wyglądały początki Waszej działalności?

Mam pudełko wypełnione starymi wizytówkami. Szukałem wtedy pracy i zastanawiałem się, które z tych firm wciąż mają informacje o mnie w swoich bazach i wiedzą kim jestem jak tylko biorę telefon do ręki. Ta myśl popchnęła mnie do eksperymentowania z prośbami firm o dane w ramach RODO. Później, gdy moja prośba skierowana do znanej firmy zajmującej się pogłębionymi danymi została odrzucona i zaproponowano mi zakup danych o sobie jako firmie, nasz zespół zebrał się i opracowaliśmy plan - zorganizowanie zbiórki, aby wykupić te dane. To był początek, który wyznaczył późniejszy kurs naszych działań.

Jaka jest Wasza strategia rozwoju? 

Wszyscy wiemy, że coś jest nie tak ze sposobem, w jaki poruszamy się w sieci: inni ludzie decydują o tym, co widzimy, słyszymy lub czytamy. To globalny problem, a my zaoferujemy globalne rozwiązanie. To również dlatego zdecydowaliśmy się zacząć od "Persony" jako naszego pierwszego narzędzia: ze wszystkich pomysłów, które mamy, ten adresuje najbardziej powszechne problemy i nie opiera się na lokalnych przepisach dotyczących prywatności.

Ile kapitału wymaga rozwój technologii?

Zbudowanie i uruchomienie "Persony" będzie kosztowało około 100 000 euro. Kwota ta zostanie wykorzystana głównie na zaprogramowanie sztucznej inteligencji i systemów bezpieczeństwa, z niewielką domieszką kosztów marketingowych i utrzymania serwerów.

Chociaż jesteśmy otwarci na inwestora typu impact (czyli kogoś, kto skupia się na dobrym wpływie na społeczeństwo), obecnie jesteśmy zasilani przez naszą społeczność: dokonując wpłaty, bez względu na kwotę, automatycznie dołączysz do grupy wczesnego dostępu i będziesz jednym z pierwszych, którzy przetestują Personę, gdy tylko się ukaże.

Jaki jest Wasz model biznesowy? 

Wierzymy, że Cyfrowa Godność powinna być dostępna dla każdego i planujemy udostępnić wszystkie narzędzia i informacje w ramach koncepcji "choose what you pay". Kiedy Persona zostanie już zbudowana, koszty operacyjne będą łatwe do obliczenia, więc będziemy mogli jasno zakomunikować naszej społeczności, co jest potrzebne do jej funkcjonowania. Przyglądamy się również możliwości udostępnienia głównego systemu “open source”, tak, by był zdecentralizowany i z czasem można było nawet uruchomić własny system Persona jako część większej sieci.

Persona jest częścią znacznie większego planu, który ma na celu uczynienie Cyfrowej Godności Dignity fundamentem naszego funkcjonowania w internecie. Przez 5 lat pracowaliśmy nad kompletną koncepcją, która jest teraz poparta solidnymi podstawami technicznymi, prawnymi i etycznymi. Pozyskaliśmy już partnerów do dalszych etapów procesu, w tym prestiżowy Instytut Fraunhofera FIT, który będzie współtworzył unikalną metodę szyfrowania w celu dzielenia się prawami dostępu z dużą liczbą osób.

Przeprowadziliśmy udaną zbiórkę i uzbrojeni jedynie w podstawowe dane osobowe byliśmy w stanie przekazać naszym sympatykom łącznie około 19.000 bitów wysoce osobistych informacji.

Test wersji alfa Persony rozpoczął się we wrześniu i mamy już około 100 adresów e-mail wygenerowanych i pracujących w systemie.

Co chcecie osiągnąć w perspektywie najbliższych lat? Budowa światowego giganta? Zmiana świata?

Chcemy zmienić świat i zostawić go trochę lepszym dla tych, którzy przyjdą po nas.