Ubrania do Oddania z finansowaniem. 1,5 mln złotych na polski startup w rundzie preseed

Ubrania do Oddania, twórcy startupu
Ubrania do Oddania, twórcy startupu, fot. materiały prasowe
1,5 mln złotych od prywatnych inwestorów z branży modowej pozyskał polski startup Ubrania do Oddania. Firma zajmuje się przywracaniem używanych ubrań do obiegu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Prywatni inwestorzy z branży fashion i liderki zrównoważonego rozwoju na pokładzie Ubrania do Oddania. Startup pozyskał 1,5 mln złotych w rundzie pre-seed. W firmę zainwestowało 8 osób, w tym m.in. Zofia Dzik - inwestorka w projekty ważne społecznie, założycielka Humanites Institute oraz niezależny członek rad nadzorczych w wielu spółkach, m.in.CCC, Tomasz Ciąpała - założyciel i CEO marki odzieżowej Lancerto, a także Grzegorz Pilch - wieloletni członek zarządów m.in. Grupy VRG - marek Vistula, Wólczanka. W gronie inwestorów znaleźli się też m.in. Bartosz Ciołkowski (MasterCard), Krzysztof Czuba (Aion Bank) i Łukasz Chojnowski (UnitedIdeas).

Startup powstał w 2018 r. i obecnie zatrudnia 30  osób. Pozyskane środki w kwocie 1,5 mln złotych pozwolą m.in. rozwinąć współpracę z markami, zwiększyć zbiórki odzieży, a także zbudować pierwszą w Polsce sieć cyrkularnych butików second hand.

- Potencjał rozwoju Ubrania do Oddania określają m.in. globalne trendy w zakresie gospodarki cyrkularnej i zrównoważonej konsumpcji odzieży oraz dynamicznie rosnąca moda na second hand, potęgowana ideami zero waste i sustainable fashion, która wystrzeliła w górę podczas pandemii i związanego nią kryzysu – podkreśla Tomasz Ciąpała, jeden z inwestorów Ubrania do Oddania

Według GUS rynek odzieży używanej w Polsce wart jest blisko 6 mld złotych rocznie, a w “lumpeksach” ubiera się ponad 10 mln dorosłych Polaków.  Jednocześnie już teraz platforma Ubrania do Oddania posiada więcej aktywnych użytkowników niż przed pandemią. Tylko w tym roku Polacy przekazali do ponownego obiegu za pośrednictwem UDO średnio 1,5 tony ubrań dziennie.

Oto najlepsze polskie startupy

Ubrania do Oddania. Cel: rozwój cyrkularnego modelu działania

Startup chce wprowadzić cyrkularny model działania i umożliwić markom modowym zarabianie na tym, co do tej pory traktowały jako odpad. Posłuży do tego własna sortowniai autorski proces CLEAR Sorting, który umożliwia selekcjonowanie używanej odzieży według dowolnej kategorii – marki, przeznaczenia czy grupy wiekowej. Firma chce także odbierać ze sklepów odzież ze zwrotów czy reklamacji i wprowadzać ją do ponownego obiegu po uprzednim naprawieniu i odświeżeniu.

- Nie sprawimy, że branża fast fashion zacznie produkować mniej, ale pomożemy jej dostrzec wartość second hand i sprzątać po sobie. Dzięki nam każda marka odzieżowa może czerpać zyski z ponownej sprzedaży wyprodukowanych wcześniej ubrań czy obuwia i jednocześnie działać bardziej odpowiedzialnie” - podkreśla Zosia Zochniak, pomysłodawczyni i współzałożycielka Ubrania do Oddania.

Na upcycling odzieży i sprzedaż ubrań second hand zdecydował się ostatnio amerykański gigant odzieży outdorowej – Patagonia. Przejście z e-commerce na re-commerce sprawiło, że firma stała się marką nr 1 w USA pod kątem zaufania w 2021 roku.

Prosty pomysł na biznes

Ubrania do Oddania. Jak rozwija się startup?

Ubrania do Oddania nie zwalniają tempa mimo pandemii. Startup intensywnie rozwija własną markę odzieży z upcyclingu “Love Second Chance”, sortownię w autorskim modelu CLEAR Sorting oraz fundrisingową platformę do zbiórek odzieży online. Firma chce też zrewolucjonizować e-commerce, wprowadzając „Fair boxy”, dzięki którym klienci e-sklepów mogą spakować do kartonów po zakupach online zbędną odzież i przekazać ją do ponownego obiegu za pośrednictwem UDO.

W ostatnim czasie do zespołu dołączyła Katarzyna Zajączkowska - projektantka, autorka podcastu Odpowiedzialna Moda, która w UDO odpowiada za strategię mody cyrkularnej dla marek odzieżowych oraz Anna Pięta - współautorka Muda Talks.

Pozycję startupu dodatkowo umacniają partnerstwa z firmami technologicznymi, jak Electrolux, przy współpracy z którym powstał projekt „Noś dłużej”, w ramach którego powstanie sklep internetowy z wyselekcjonowaną odzieżą z drugiego obiegu oraz wakacyjny pop-up store w jednym z nadmorskich kurortów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ