Blockchain wkracza na pole ziemniaków. Nowa technologia debiutuje na polskim rynku

Pole ziemniaków. Teraz monitorowane w ramach block
Pole ziemniaków. Teraz monitorowane w ramach blockchain, fot. Adobe Stock
Firma Białuty, producent i dostawca artykułów spożywczych oraz sieć Carrefour rozpoczęła projekt polegający na wdrożeniu technologii IBM Food Trust. Pierwsze produkty, ziemniaki, oznaczone specjalnymi kodami QR, trafią do sklepów w najbliższych dniach.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jest to pierwszy tego typu projekt w Polsce. IBM Food Trust to system oparty na technologii blockchain, który umożliwia śledzenie produktów w każdym punkcie ich życia - od produkcji, przez przetwórstwo, transport aż po sprzedaż. Projekt ten powstał głównie ze względu na potrzebę sprawnego odnajdywania produktów, które trzeba było wycofać ze sprzedaży ze sklepów. Obecnie ma jednak znacznie szersze zastosowanie - m.in. w obszarze śledzenia produktów, zbierania o nich szczegółowych informacji - np. warunkach wytwarzania czy transportu, ale także przyznawania certyfikatów czy też audytowania procesu produkcji.

Carrefour wdrożył już technologię w francuskiej centrali, a także u licznych dostawców z Francji. Obok Carrefoura z IBM Food Trust korzysta m.in. amerykański Wallmart. Łącznie w systemie jest już 150 firm. Właśnie dołącza do nich polska firma Białuty.

System opiera się na śledzeniu produktów od momentu rozpoczęcia ich produkcji. W przypadku projektu realizowanego w firmie Białuty, są to ziemniaki. Do systemu trafiają takie informacje, jak data sadzenia, ilość i daty stosowania nawozów czy też kiedy odbyło się pakowanie. Dane te przekazywane są poprzez technologię blockchain do centralnego systemu, z którego dane trafiają m.in. do Carrefoura - jako detalisty, przez którego prowadzona jest sprzedaż. Taki proces po pierwsze umożliwia dość łatwe łączenie różnych systemów informatycznych, z których korzystają różne firmy na rynku. Jednocześnie nie ma problemu z możliwym ingerowaniem w dane, które trafiają do systemu.

Praktycznym wymiarem tego systemu są naklejki z kodami QR, które znajdują się na produktach. Carrefour może jednocześnie śledzić cały proces przygotowania, a następnie monitoruje, w którym punkcie systemu logistycznego znajdują się produkty. Ostatecznie ziemniaki trafiają do sklepów i wszystkie te informacje dostępne są dla klientów - poprzez kod QR. Poniżej przedstawiamy zrzuty ekranu z przykładowej partii produktów.

Produkty trafią do sklepów Carrefour pod szyldem "Jakość z natury". Koszt jego wdrożenia to kilkadziesiąt tysięcy euro.

Jak poinformowali podczas konferencji prasowej przedstawiciele firm IBM, Carrefour i Białuty, jest to pierwszy tego typu projekt na polskim rynku. Nie będzie jednak ostatni. Kolejny producent ma dołączyć do systemu w przyszłym roku. Jednocześnie prowadzone będą rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Rolnictwa, by promować system jako szansę dla rozwoju polskich producentów żywności. Firma Białuty nie wyklucza objęcia nim kolejnych produktów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ