3 zasady pozyskiwania odbiorców do newslettera

3 zasady pozyskiwania odbiorców do newslettera
Dobra baza mailowa to klucz do sukcesu w email marketingu. Kluczem jest jednak to, by była pozyskana odpowiednio – wtedy masz pewność, że Twoje starania (oraz budżety) nie idą na marne, odbiorcy chętnie otwierają maile, a wysyłki przynoszą konwersję. W tym artykule przedstawię Ci trzy główne zasady pozyskiwania odbiorców i przedstawię przykłady ich zastosowania.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

#1 – Marketing za przyzwoleniem

Pierwszą i podstawową zasadą email marketingu jest marketing za przyzwoleniem. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że odbiorca – czy to klient, czy subskrybent – musi wyrazić zgodę na otrzymywanie od Ciebie newsletterów.

Zgoda ta musi być świadoma, a także jednoznaczna – to znaczy, że nie możesz pod pretekstem wysyłki np. e-booka, zapisać subskrybenta do bazy newsletterowej, gdy ten o niczym nie wie. Twoim obowiązkiem jest więc poinformować w jasny sposób, że pobierając wspomniany e-book, odbiorca zapisuje się do newslettera i zapytać, czy się na to zgadza.

Aby uzyskać zgodę, możesz posłużyć się dwoma sposobami. Jednym z nich jest checkbox umieszczony w formularzu zapisu, po którego zaznaczeniu odbiorca wyraża zgodę na dopisanie do listy newsletterowej.

Drugi to dwuetapowa weryfikacja, nazywana przez nas double opt-in. Polega ona na tym, że w trakcie zapisu odbiorca otrzymuje najpierw maila z pytaniem, czy chce się zapisać. Dopiero po kliknięciu w link lub button potwierdzający, taka osoba zostanie dodana do listy. W tego typu mailach najczęściej umieszczony jest obowiązek informacyjny czy polityka prywatności.

Dlaczego warto skupić się na uzyskaniu jasnej i jednoznacznej zgody na otrzymywanie newslettera? Po pierwsze, jest to wymóg RODO, a z tym nikt dyskutować nie będzie. Po drugie, osoba, która sama zapisała się do newslettera, chętniej będzie otwierać Twoje wiadomości, to z kolei wpływa na efektywność wysyłek i zwrot z inwestycji – po prostu trafiasz w swoją grupę docelową. Ponadto częściej otwierane maile zwiększają dostarczalność kolejnych kampanii.

#2 – Zbieraj bazę organicznie

Z zasadą numer #1 łączy się kolejna – czyli sposób, w jaki pozyskujesz swoich odbiorców. Za słowem organicznie kryje się prosta recepta – zbieraj adresy w różnych miejscach, w których możesz spotkać swoich potencjalnych klientów. Czyli gdzie?

Najbardziej oczywistym miejscem jest Twoja strona internetowa lub blog. Umieść formularz zapisu w widocznym miejscu. Możesz też użyć funkcji pop-up. Aby zwiększyć szansę na zapis, warto w formularzu umieścić zachętę w postaci np. ebooka, zniżki, czy innego dowodu społecznego, który da odbiorcy jasny sygnał, że warto udostępnić Ci swój adres email.

Dobrym rozwiązaniem na pozyskiwanie wartościowych maili jest też używanie dedykowanych landing page. Strony tego typu buduje się w jednym konkretnym celu – np. by promować materiał typu ebook.

Zobacz, jak samodzielnie zbudować landing page nie znając się na kodowaniu.

Jeśli prowadzisz e-sklep, możesz dodać checkbox z zapisem do newslettera w ścieżce zakupowej, na przykład w miejscu logowania czy rejestracji.

Warto też wykorzystać zasięg, jaki dają social media – zarówno w obrębie własnych profili (np. odpowiednio formatując i przypinając na górze post, w którym odsyłasz bezpośrednio do formularza), jak również używając płatnych reklam, w których możesz ustawić zapis od razu z poziomu np. Facebooka.

Kolejnym miejscem jest… stopka Twoich wiadomości mailowych. Nietypowo? Na pewno! Ale jeśli wymieniasz wiele maili z potencjalnymi lub obecnymi klientami – warto dodać w stopce grafikę wraz z linkiem i z zachętą do zapisu na newsletter. Ciebie to nic nie kosztuje (tylko kilka chwil pracy), a zyskujesz dodatkowy kanał komunikacji.

 A jeśli w swojej branży jesteś ekspertem i swoją wiedzą lubisz dzielić się publicznie, dobrym rozwiązaniem na zbieranie bazy mailowej jest webinar. Pamiętaj tylko, by przy zapisie na szkolenie, umieścić odpowiedni checkbox z zapisem na newsletter.

Jeszcze jedna ważna kwestia – nigdy nie kupuj gotowych baz odbiorców ani nie zbieraj ich za pomocą różnych botów, skanujących ogólnodostępne maile! Takie działanie jest nie tylko nielegalne, ale też nie przynosi żadnych pozytywnych efektów. Niski odzew kampanii wysyłanych do takich adresów równa się niższej reputacji nadawcy i powoduje tylko wpadanie wiadomości do spamu.

Dowiedz się, dlaczego nie wolno wysyłać do baz zakupionych i ogólnodostępnych i dlaczego jest to działanie dla naszego wspólnego dobra.

#3 Stosuj bezpieczny formularz

Podstawą email marketingu jest dobra baza odbiorców. Dobra, czyli zawierająca zgody i pozyskana w sposób organiczny. Ale jest jeszcze jedna ważna kwestia, dzięki której będziesz mieć pewność, że do Twojej listy mailowej nie wkradnie się żaden niepożądany adres. Chodzi o bezpieczeństwo zapisu do newslettera.

Dlaczego to takie ważne? Po pierwsze, stosując bezpieczny formularz uchronisz się przed zapisywaniem się do Twojej listy botów czy innych spamerskich adresów mailowych. Również maile napisane z błędem nie przejdą weryfikacji – a wiadomo, że wysyłka do takich adresów wiązać się będzie z odbiciem.

Odbicie czy wysyłka do adresów, które z zasady nie otwierają maili, wpływa negatywnie na dostarczalność kampanii mailowych. Oznacza to, że im mniej aktywną listę odbiorców posiadasz, tym bardziej Twoje wiadomości mogą wpadać do zakładki spam.

Możesz zabezpieczyć swój formularz zapisu na kilka sposobów, przytoczę tu przykłady dwóch najpopularniejszych.

Double opt-in

Czyli wspomniana wcześniej podwójna weryfikacja zapisu – jest to pierwsze oraz podstawowe zabezpieczenie, które powinno pojawić się w Twoim formularzu zapisu. Jego wdrożenie jest bardzo proste – tworząc listę, do której zapisywać się będą nowe adresy, ustawiasz autoresponder z potwierdzeniem. We FreshMailu znajdziesz to w widoku listy, w zakładce Zapis na newsletter - Wiadomości potwierdzające. Taką wiadomość możesz dowolnie ostylować, dostosowywać jej wygląd np. do Twojej strony internetowej.

reCAPTCHA

Umieszczenie jej w formularzu zabezpieczy nie tylko Twoją listę mailową, ale także uchroni inne adresy przed zasypywaniem mailami potwierdzającymi. Możesz używać tego typu zabezpieczeń od różnych dostawców, choć na pewno najpopularniejszym z nich jest ten od Google.

Stosowanie reCAPTCHA ma swoje uzasadnienie. Weźmy taki przykład – jesteś osobą publiczną i umieszczasz na swojej stronie adres mailowy, na który mogą pisać osoby z różnymi zapytaniami. Bot sczytuje Twój adres i wykorzystuje go do ataku, w którym zapisuje się do różnych formularzy, a one wysyłają na Twoją skrzynkę maile z potwierdzeniem zapisu. Takich maili możesz w krótkim czasie otrzymać nawet kilkaset. Jest to mocno uciążliwe, utrudniające pracę, ale też w pewnym momencie może stać się niebezpieczne.

 

Dowiedz się więcej!

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak efektywnie pozyskiwać bazę odbiorców, a następnie jak o nią dbać i w jaki sposób wysyłać do niej swoje kampanie email? Kup certyfikowany kurs online Emailove i stań się ekspertem od email marketingu. 

Jest to kurs stworzony z myślą o wszystkich, którzy zaczynają bądź chcą rozwijać się w email marketingu. Podzielony jest na 10 tematycznych lekcji, w których eksperci od FreshMaila dzielą się swoim wieloletnim doświadczeniem. A z okazji otwarcia kursu na całoroczną sprzedaż, przygotowaliśmy promocyjną cenę obejmującą 20 proc. zniżki – tylko do 5 lutego 2021 roku. Nie ma co czekać, wykup kurs i zakochaj się w email marketingu!

ZOBACZ RÓWNIEŻ