25 najlepszych polskich startupów. Edycja 2023

25 najlepszych polskich startupów. Edycja 2023
Choć startupy z czołowych miejsc naszego rankingu mogą się pochwalić dużymi rundami finansowymi, da się dostrzec ogólne spowolnienie. Inwestorzy uważniej oglądają każdą złotówkę, a czasy, kiedy founderzy na samo nazwisko zbierali ogromne fundusze, minęły.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2023 (96)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

To kolejny rok z rekordami” – pisaliśmy we wstępie do ubiegłorocznej edycji rankingu. Tym razem nastroje są nieco mniej optymistyczne. Oddajmy może jednak głos samym founderom, których firmy znalazły się w zestawieniu.

- Polskie startupy praktycznie nie partycypowały w boomie, ale jak najbardziej tracą na załamaniu rynku VC. Nasz rynek jest po prostu zbyt płytki i w popularnych branżach przegrywamy. Z poziomami finansowania dostępnymi na rodzimym rynku nie zbuduje się światowego czy nawet regionalnego czempiona, dlatego powinniśmy szukać swoich nisz – uważa Mirosław Trześniowski, CEO WIDMO Spectral Technologies. 

– Era skalowania za wszelką cenę nigdy się nie skończy, czemu winna jest matematyka. Obecnie na pewno trudniej o zebranie rundy, z drugiej strony wiele funduszy postrzega aktualną sytuację jako okazję do zainwestowania w najlepsze startupy przy niższych wycenach – dodaje Paweł Lipiński, CEO Talkie.ai. – Moim zdaniem dobrze się dzieje, ponieważ founderzy być może nauczą się tego, aby skupiać się na biznesie i monetyzacji, a zrezygnują z próby bazowania wyłącznie na zewnętrznych środkach, które w gruncie rzeczy są wygodne i obarczone niskim ryzykiem – podsumowuje Robert Bukowski, CEO Planetary Metaverse LTD.

Dlatego, choć zasada „follow the money” wciąż odgrywa ważną rolę i w zestawieniu znalazły się przede wszystkim spółki zbierające największe rundy, doceniliśmy także te z gorszymi cyferkami, za to – naszym zdaniem – bardziej perspektywiczne. W rankingu ujęliśmy startupy raczej młode, często posiadające co-founderów spoza Polski, mające biura w innych krajach. 

1. Ramp (280 mln zł, runda B)

„Polski startup z jedną z największych rund w historii” – pisały media, kiedy w listopadzie zeszłego roku Ramp ogłaszał pozyskanie nowego finansowania. Firma rozwija globalną infrastrukturę płatniczą, łączącą kryptowaluty z globalnymi systemami finansowymi. Platforma umożliwia użytkownikom kupowanie krypto wewnątrz aplikacji lub bezpośrednio na stronie internetowej w sposób tak prosty jak płatności w świecie e-commerce.

Więcej o rozwiązaniu oraz planach startupu dowiecie się z naszego wywiadu z jego założycielami.

2. Vue Storefront  (83 mln zł, runda A)

– Jak prosto opisać nasze działania? Jeśli wyobrazimy sobie stronę e-commerce jako człowieka, który ma tułów, ręce i nogi, to Vue Storefront jest głową w pewien sposób odłączoną od reszty ciała. Na rynku są różne platformy e-commerce’owe backendowe i właśnie one są tułowiem, natomiast Vue Storefront nakładaną na nie głową – wyjaśnia Patrick Friday, CEO Vue Storefront.

Platforma pomaga firmom e-commerce poprawić wydajność ich witryn na różnych urządzeniach bez narzucania ograniczeń co do ich interfejsów graficznych i funkcjonalności. Modułowa konstrukcja rozwiązania sprawia, że cały system informatyczny, na którym opiera się e-sklep, może być komponowany niczym Lego, gdzie poszczególne klocki to usługi skupione na konkretnych funkcjach biznesowych: można je podmieniać, testować i usuwać bez naruszania integralności systemu. Sklepy mogą dzięki temu szybciej reagować na potrzeby klientów.

3. ElevenLabs (79 mln zł, runda A)

Mariusz Staniszewski i Piotr Dąbkowski stworzyli najlepszą na świecie technologię do syntezy mowy, a następnie przekonali do niej inwestorów. Ich rozwiązanie nie tylko pozwala generować syntetyczny głos na podstawie tekstu, ale również klonować go na bazie dostępnych próbek dźwięku. Z pomysłów ElevenLabs mogą wkrótce korzystać nie tylko twórcy filmów czy audiobooków, ale również producenci reklam, wirtualnych asystentów, a nawet urządzeń medycznych. Jak podkreśla Staniszewski, spółka chce stworzyć największy hub dźwiękowy w strefie audio na świecie. 

4. SunRoof (70 mln zł, runda A)

Polsko-szwedzki startup rewolucjonizuje zasilanie domów i umożliwia zdecentralizowaną produkcję energii. Firma oferuje dachy zintegrowane z ogniwami fotowoltaicznymi, fasady i wiaty solarne. System SunRoof obejmuje również magazyny energii i platformę cyfrową, na której klienci firmy mogą śledzić każdy etap budowy dachu — od projektu, poprzez wykonanie, aż po uruchomienie instalacji. Technologia AR pozwala zaś na zwizualizowanie, jak dom będzie wyglądał z dachem solarnym.

- Musimy stawić czoła dwóm poważnym kryzysom: klimatycznemu i energetycznemu. SunRoof umożliwia właścicielom domów, firmom i instytucjom łatwy dostęp do energii odnawialnej, czerpanie z niej korzyści i uniezależnienie się od paliw kopalnych - komentuje Lech Kaniuk, współzałożyciel i CEO SunRoof.

5. Nevomo (70 mln zł, runda A)

Trasa Kraków-Gdańsk w niewiele ponad pół godziny? Nevomo to firma, która za pomocą technologii hyperloop chce stworzyć szybką kolej magnetyczną i udowodnić, że podróżowanie po Polsce (i nie tylko) może być znacznie sprawniejsze.

Hyperloop jest koncepcją kolei magnetycznej, która mogłaby się poruszać w próżniowych tunelach z prędkością nawet 1200 km/h. Prace nad nią trwają od kilku lat, niebawem spółka ma zaprezentować pierwszy pokaz swoich możliwości – technologia MagRail (pierwszy etap projektu) ma odmienić branżę transportu kolejowego dzięki automatyzacji, elektryfikacji i cyfryzacji istniejących systemów. Zgodnie z zapowiedziami Nevomo pociągi wykorzystujące MagRail będą w stanie osiągać prędkość przekraczającą 500 km/h, a technologia będzie mogła zostać zaimplementowana zarówno w kolei pasażerskiej, jak i towarowej.

6. Contec (47 mln zł, runda A)

Spółka zajmuje się odzyskiwaniem surowców przemysłowych ze zużytych opon. 

– Naszym udziałem stała się jedna z największych inwestycji w sektor clean tech w Europie w 2023 r. – mówi Krzysztof Wróblewski, prezes zarządu Contec. I dodaje: - Dziś nikt już nie ma wątpliwości, że ponowne wykorzystanie surowców to konieczność, a gospodarka cyrkularna to nowa rzeczywistość, mająca zarazem olbrzymi potencjał biznesowy.

Startup przekonuje, że oferowane przez niego produkty charakteryzują się mniejszym śladem węglowym, tym samym wspierają realizację strategii ESG globalnych koncernów. Obecnie trwa rozbudowa zakładu Contec w Szczecinie, którego modernizacja pozwoli spółce przetwarzać 33 tys. ton zużytych opon rocznie. Prace mają się zakończyć w pierwszej połowie przyszłego roku.

7. RedStone (31 mln zł, runda seed)

Firma tworzy wielołańcuchową bazę danych, dostarczającą informacje cenowe dla inteligentnych kontraktów i protokołów DeFi. Jak wskazuje zespół, jego misją jest uwolnienie potencjału Web3 za pomocą niedrogich i niezawodnych źródeł danych dostarczanych do wielu sieci, w tym m.in. ethereum, avalanche czy polygon. 

Startup oficjalnie wystartował w 2021 r. 

– Naszym największym dotychczasowym sukcesem jest pokazanie, że w zmonopolizowanym sektorze jesteśmy w stanie wskoczyć na podium rozwiązań Oracles – wskazuje Marcin Kaźmierczak, COO RedStone’a.

8. WIDMO Spectral Technologies (24 mln zł)

- Technologia hardware’owa działająca razem z naszym oprogramowaniem chmurowym jest pierwszym na świecie profesjonalnym georadarem o fali ciągłej modulowanej w pełnym zakresie częstotliwości. Pozyskujemy dane, których nikt dotychczas nie pozyskiwał – deklaruje Mirosław Trześniowski, CEO startupu. W praktyce oznacza to, że urządzenie pozwala dokładnie obrazować, co znajduje się pod ziemią do głębokości 75 m. Jak przekonują przedstawiciele firmy, na świecie istnieją wyłącznie trzy urządzenia tego typu – dwie są w posiadaniu WIDMO Spectral Technologies, a trzecie pracuje na Marsie, gdzie jest zamontowane na łaziku i bada powierzchnię planety.

Głównym celem WIDMO na najbliższe pół roku jest wypuszczenie na rynek pierwszej generacji urządzenia wraz z chmurowym oprogramowaniem do procesowania, analizy oraz interpretacji danych. – Planujemy ekspansję na rynek kanadyjski i japoński, gdzie jest dużo firm zainteresowanych wspólnymi projektami, w tym światowych gigantów takich jak chociażby Shimizu Corporation – zapowiada CEO startupu.

9. Oblivious (24 mln zł, runda A)

– Jesteśmy grupą nerdów i naukowców, którzy pracują razem, by walczyć o ochronę prywatności użytkowników na całym świecie – mówią o sobie założyciele startupu. Dzięki usługom spółki firmy mogą łatwiej egzekwować ograniczenia dotyczące poufności danych, bez konieczności wikłania się w biurokrację.

Klientami Obliviousa są już m.in. telekomunikacyjni giganci, urzędy statystyczne oraz startupy AI.

10. Pathway (18 mln zł, runda pre-seed)

Czy Polka tworzy jeden z najciekawszych deeptechów w Europie? Pathway został założony w 2020 r. przez dr Zuzannę Stamirowską w czasie, gdy branża logistyczna odczuła gwałtowną potrzebę gromadzenia danych o wszystkich zdarzeniach dotyczących prowadzonej działalności. Stamirowska kończyła właśnie doktorat na temat prognozowania w handlu morskim i zauważyła, że cyfryzacja branży jest spowalniana przez brak zastosowania uczenia maszynowego na strumieniach danych wpływających do hurtowni danych. 

Pathway zapewniło klientom redukcję opóźnień przy jednoczesnym zmniejszeniu wydatków na chmurę. Teraz, zamiast czekać 12 godzin na odświeżenie strumienia danych, otrzymują aktualne wyniki w mniej niż minutę. Zaawansowane zastosowania technologii Pathway obejmują m.in. wykrywanie anomalii, a także formułowanie prognoz, które są szybko aktualizowane w obliczu nieprzewidzianych wydarzeń.

11. Giganci Programowania (16 mln zł, runda seed)

- Koniec z bootstrapem! – obwieścili w marcu br. twórcy Gigantów Programowania i ogłosili zamknięcie pierwszej w swojej historii rundy finansowej. - W krajach hiszpańskojęzycznych udowodniliśmy, że jesteśmy w stanie przełożyć nasz model biznesowy, rozwijając się w bardzo szybkim tempie. Chcemy jeszcze przyspieszyć, co bez wsparcia zewnętrznego finansowania byłoby trudne do osiągnięcia. Nie tylko środki finansowe nas interesują - pozyskaliśmy partnerów posiadających doświadczenie w rozwoju startupów edukacyjnych - przyznają founderzy startupu.

Giganci Programowania to międzynarodowa szkoła programowania oferująca kursy dla dzieci i młodzieży w wieku 7-19 lat. Program nauczania łączy grupowe lekcje na żywo, podczas których uczniowie programują w znanych i popularnych środowiskach, z interaktywnymi ćwiczeniami. 

12. The Village (16 mln zł, runda seed)

Startup kieruje usługi do rodziców, którzy chcą znaleźć najlepszą opiekę dla dziecka lub założyć własną działalność w tym sektorze. The Village to marketplace umożliwiający znalezienie miejsca dla najmłodszych w jednym z wielu przedszkoli i żłobków. Dzięki temu rodzice mają dostęp do najlepszych usług, a lokalni przedsiębiorcy mogą zwiększyć zyski. Platforma wspiera istniejące placówki w znalezieniu kierunku rozwoju działalności oraz daje zaplecze w postaci porad z zakresu opieki nad dziećmi. 

Jednak to, co wyróżnia The Village na tle podobnych platform, to – jak wyjaśniają  jego przedstawiciele – misja edukacji, wspieranie osób pracujących z małymi dziećmi oraz właścicieli placówek w kierunku umiejętności XXI w., z naciskiem na komunikację i rozwój społeczno-emocjonalny. 

13. PayEye (14 mln zł, runda seed)

- Nieskromnie powiem, że jako pierwsi na świecie dokonaliśmy rzeczy wielce innowacyjnych. Stworzenie usługi, którą wielu uważało za niemożliwą do wdrożenia, jest naszym największym sukcesem – zaczyna rozmowę Daniel Jarząb, CEO startupu. 

W 2020 r. PayEye udostępnił komercyjną możliwość płatności spojrzeniem opartej na biometrii tęczówki oka. Po dwóch latach firma wykorzystała fuzję dwóch niezależnych rodzajów biometrii w płatnościach – tęczówki oka i twarzy. Teraz – jak zapowiada spółka – wdrażana jest kolejna e-commerce’owa rewolucja w płatnościach online, gdzie jednym kliknięciem realizuje się niemal cały proces zakupowy. – Nasza innowacyjność to z jednej strony pionierskie wykorzystywanie najnowszych i najnowocześniejszych rozwiązań oraz metod w oferowanych przez nas usługach, a z drugiej - dostarczanie usług tak wygodnych i bezpiecznych dla klientów, że wystarczy zaledwie jedno spojrzenie przy zakupach stacjonarnych i jedno kliknięcie w zakupach internetowych, aby płatność została zrealizowana – wyjaśnia Jarząb.

Startup rozpoczął właśnie ekspansję w Stanach Zjednoczonych.

14. Planetary Metaverse (13 mln zł, runda seed)

Obecnie zdecydowana większość produktów metaverse – a przynajmniej tych, które są jako takie postrzegane – to aplikacje desktopowe. – Nasza największa przewaga to fakt, że jesteśmy aplikacją mobilną o bardzo dużej dostępności, bo już na sześcioletnim telefonie odpalimy płynnie działające Planetary – tłumaczy Robert Bukowski, CEO Planetary Metaverse LTD.

Planetary Metaverse to pełnowartościowa aplikacja społecznościowa osadzona w wirtualnym świecie, która zaczynała jako aplikacja imprezowa do zabawy w trakcie pandemii. – Przewagą uzupełniającą dostępność i prostotę jest fakt, że nie jesteśmy jedynie produktem metaverse, tylko pełnimy funkcję aplikacji społecznościowej. Bo co innego zatrzymuje użytkowników przy produkcie, jeśli nie społeczność i możliwość interakcji? – dodaje założyciel startupu.

Choć brytyjska firma nChain zainwestowała w Planetary sporą kwotę, dla spółki ważniejszy jest know-how wnoszony przez doświadczonego partnera. 

15. Talkie.ai (12 mln zł, runda seed)

– To naprawdę trudne pytanie – odpowiada Paweł Lipiński, CEO startupu, kiedy pytam go o największą innowacyjność Talkie.ai. Jednak po chwili dodaje: – Cały czas staramy się prowadzić innowacje produktowe, które zwykle kojarzą się z terminem „innowacyjność”, a które już dziś powodują, że mamy najlepsze rozwiązanie na rynku. Ale chyba najważniejsze innowacje to innowacje procesowe w Talkie jako firmie, a nie produkcie. Cała nasza trójka co-founderów pochodzi mentalnie z nurtu zwinnych metodyków – nie tylko w zakresie software developmentu i project managementu, ale również zarządzania organizacją i gotowości na zmiany. To powoduje, że innowacje dzieją się u nas w trybie ciągłym, a nie punktowo na zasadzie „na co genialnego by dziś wpaść”.

Talkie.ai oferuje w pełni zautomatyzowane rozwiązania z zakresu obsługi klienta, głównie w obszarze komunikacji telefonicznej w służbie medycznej. Startup optymalizuje także inne typowe dla szpitali i klinik procesy, takie jak umawianie i zarządzanie wizytami, zamawianie recept, dostarczanie informacji o cenach i dostępności usług czy podstawowy wywiad medyczny. Platforma jest jednocześnie zintegrowana z systemami do zarządzania wizytami pacjentów, jak i największymi na rynku dostawcami systemów do obsługi call center.

Środki z ostatniej rundy są przeznaczane głównie na rozwój w Stanach Zjednoczonych. - Przygotowujemy się przy tym do zbierania kolejnej rundy – planujemy wystartowanie tych działań na przełomie Q3 i Q4 – podsumowuje CEO Talkie.ai.

16. FibriTech (12 mln zł, runda seed)

Czyli polska alternatywa dla plastiku. Istota pomysłu, na którym zbudowano firmę, to stworzenie zupełnie nowego materiału o przestrzennej, lekkiej strukturze, wyłącznie z naturalnych, biodegradowalnych składników. Może zastąpić używane na masową skalę tworzywa sztuczne, a przy tym jest tani w produkcji. - FibriTech opracowuje taki proces budowania materiałów z włókien w przestrzeni, który jest skalowalny przemysłowo oraz bazuje tylko na komponentach naturalnych i organicznych – wskazuje CEO Tomasz Ciamulski.

Najbliższym krokiem w rozwoju spółki będzie uruchomienie linii technologicznej, demonstrującej możliwości właśnie skalowania przemysłowego. - Krok ten pozwoli na wyliczenia projektowe dla nowych fabryk materiałowych oparte na naszym procesie. Taki przełom materiałowy nie może powstać biznesowo w małej skali, od razu musi być zrealizowany w skali przemysłowej. Równolegle przygotowujemy się do następnej rundy inwestycyjnej – podsumowuje Ciamulski.

17. Reef Factory (12 mln zł, runda seed)

Dwóch seryjnych przedsiębiorców połączyło siły, by stworzyć inteligentny system i urządzenia IoT do zarządzania akwariami, dzięki którym miłośnicy słonowodnych zwierząt mogą kontrolować ich środowisko funkcjonowania w zbiorniku z poziomu aplikacji. Jak przekonują założyciele startupu, największą innowacyjnością Reef Factory jest kompleksowość rozwiązania.

- Naszym największym dotychczasowym sukcesem jest szybki rozwój biznesu. W ponad dwa lata działalności przebiliśmy 10 mln zł przychodu i to pomimo pandemii oraz wojny w Ukrainie – mówi Jarek Wojczakowski, CEO startupu. I dodaje: - Obecnie skupiamy się przede wszystkim na poukładaniu całego biznesu. Ponadto zmieniamy model dystrybucyjny, założyliśmy spółkę w USA oraz przymierzamy się do Wielkiej Brytanii.

18. Gatenox (11 mln zł, runda seed)

– Gatenox pozwala w bardzo krótkim czasie sprawdzić klienta biznesowego i otworzyć konto dla firm w dowolnej firmie korzystającej z naszego oprogramowania. Obecnie na rynku analiza compliance dla klienta korporacyjnego zajmuje przeciętnie dwa-trzy tygodnie, my skracamy ten czas do 10 min przy zachowaniu najwyższych standardów oceny klienta, co pozwala zwiększyć liczbę klientów korporacyjnych trzy-czterokrotne  – opowiada o usługach startupu Paweł Kuskowski, jego współzałożyciel.

Jak słyszymy, dużą część obecnych działań spółki stanowi rozwój zespołów sprzedażowych w Wielkiej Brytanii, Dubaju i Singapurze, ponieważ ważnym celem na najbliższe miesiące jest dla Gatenoxu ekspansja zagraniczna. - W tym kwartale rozpoczynamy także zbieranie kolejnej rundy finansowania – dodaje Kuskowski.

19. Nutrix (10 mln zł)

Stworzony przez startup gSense to innowacyjna klinika cyfrowa oferująca spersonalizowany program opieki zdrowotnej i technologię cyfrową, aby pomóc w zarządzaniu cukrzycą, nadciśnieniem, utratą wagi oraz profilaktyką chorób. Tym, co wyróżnia gSense od innych podobnych rozwiązań, jest wykorzystanie sztucznej inteligencji, zaawansowanego smartglukometru oraz cyfrowego coachingu. – Cukrzyca to poważny problem zdrowotny o zasięgu globalnym. Jego rozwiązanie wymaga m.in. kompleksowych strategii skoncentrowanych na prewencji, wczesnym wykrywaniu i skutecznym zarządzaniu chorobą – tłumaczy Maria Hahn, CEO Nutrixu.

Oddziały organizacji znajdują się w Chile oraz Polsce, gdzie działają już centrum badawczo-rozwojowe i zespół specjalizujący się w kreowaniu rozwiązań digitalowych. 

– Nasz sukces opiera się na różnorodności zespołu. Doceniamy unikalne perspektywy i doświadczenia – dodaje przedsiębiorczyni.

20. Fresh Inset (10 mln zł, runda A)

Opracowana przez Fresh Inset technologia Vidre+TM przedłuża świeżość zerwanych owoców i warzyw na każdym etapie łańcucha dystrybucji – począwszy od producentów, poprzez firmy zajmujące się przechowaniem, pakowaniem i dystrybucją produktów, skończywszy na sprzedaży detalicznej. Dzięki prostej w użyciu, zawierającej substancję czynną, naklejce Vidre+TM, którą wystarczy nakleić na opakowanie, rozwiązanie pomaga przedłużyć ich świeżość, zachować teksturę, jędrność, smak, wartości odżywcze oraz wygląd podczas przechowywania, transportu i ekspozycji w sklepie. Technologia zapewnia wymierne korzyści na każdym etapie – od producenta i przewoźnika, którzy tracą mniej zbiorów w transporcie i sprzedają produkty najwyższej jakości, po sklepy i klientów końcowych, który otrzymują świeże, zdrowe produkty przez cały rok.

Owoce i warzywa z ochroną Fresh Inset są już sprzedawane w Argentynie, a na kolejnych kilkunastu rynkach trwają rejestracje produktu, w tym w USA czy Azji.

21. Gleevery (7 mln zł)

Misją firmy jest wdrożenie zasad ekonomii współdzielenia oraz wydłużenie cyklu życia produktów poprzez wynajem. Startup umożliwia szybki i wygodny dostęp do niezbędnych sprzętów przedsiębiorstwom i osobom prywatnym bez konieczności ich kupowania. Model biznesowy zakłada także oferowanie usług wynajmu w formie benefitu pozapłacowego dla pracowników firm.

Z usług Gleevery korzystają już firmy i osoby prywatne w ponad 50 miastach Polski, a średni okres wynajmu przekracza rok. Od momentu uzyskania pierwszych przychodów w III kwartale 2022 r. średni comiesięczny wzrost Gleevery wynosi ok. 70 proc.

22. Thorium Space Technology (8 mln zł)

Działalność Thorium Space polega na rozwoju macierzy mikrofalowych wykorzystujących  technologię AESA w pasmach radiowych  Ku, Ka i E-Band oraz na produkcji gotowych modułów telekomunikacyjnych do płaskich terminali segmentu naziemnego FPA oraz satelitarnych payloadów  komunikacyjnych do zastosowań na różnych orbitach LEO/MEO/GEO.

A w prostszych słowach? Precyzyjne elektroniczne kierowanie wiązką fal radiowych zmniejsza możliwość przechwycenia przesyłanych danych oraz podnosi odporność na zakłócenia intencjonalne w stosunku do rozwiązań opartych na bardziej klasycznej technologii. Jest to szczególnie ważne w sytuacji trwających obecnie konfliktów i napięć geopolitycznych. – Thorium Space pracuje nad projektami, które faktycznie przyczyniają się do rozwoju naszego potencjału w ultrazaawansowanych technologiach w skali globalnej – wskazuje Paweł Rymaszewski, CEO firmy.

23. FindAir (7 mln zł, runda seed)

Startup zajmuje się tworzeniem sprzętu i oprogramowania do zbierania danych o stosowaniu leków w leczeniu astmy i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP), zdalnego monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz komunikacji z lekarzem. Spółka jest jednym z trzech wiodących graczy na rynku inteligentnych inhalatorów na świecie. – Współpracujemy z większością wiodących europejskich ośrodków medycznych zajmujących się badaniami klinicznymi oraz leczeniem astmy i POChP. Jesteśmy jedyną w Europie firmą, która może się pochwalić tak szeroką gamą produktów, co już dziś umożliwia nam pokrycie większości typów stosowanych terapii – mówi Tomasz Mikosz, prezes zarządu FindAir.

24. REAKTO (5 mln zł)

Krakowski startup wdraża usługę lotów patrolowych i interwencyjnych przy wykorzystaniu bezzałogowych statków powietrznych. System Szybkiego Reagowania tworzony przez REAKTO to usługa dronowej ochrony mienia przeznaczona zarówno dla klientów prywatnych, jak i przemysłowych, a także dla obiektów infrastruktury krytycznej. Spółka jest producentem i operatorem rozwiązania składającego się z sieci stacji dokujących i floty dronów. REAKTO ściśle współpracuje z partnerskimi firmami z branży ochrony.

25. Kogena (5 mln zł, runda seed)

Przemysł 4.0 w praktyce. Startup specjalizuje się w budowie zaawansowanych systemów monitorowania i diagnostyki robotów przemysłowych. Tworząc swoje rozwiązania, wykorzystuje najnowsze technologie z zakresu IoT, robotyki oraz automatyki, dzięki czemu klienci mogą skutecznie zarządzać swoimi robotami, minimalizować ryzyko awarii oraz optymalizować wydajność, co przyczynia się do zwiększenia produktywności i konkurencyjności. 

 

---

NAJKORZYSTNIEJSZE DLA MŁODYCH SPÓŁEK OD PIERWSZEGO DNIA PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI

Adam Linkiewicz, Market Product Manager EFL

Najprostszą formą prowadzenia własnego biznesu jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Mikrofirmy stanowią ogromną część polskiego biznesu. Z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wynika, że na koniec ubiegłego roku w Polsce zarejestrowanych było 2,5 mln aktywnych działalności gospodarczych.

Podmioty te, podobnie jak średnie czy duże przedsiębiorstwa, chcą się rozwijać poprzez inwestycje. Jednym z największych wyzwań, przed którymi stają młodzi przedsiębiorcy, to fundusze na inwestycje, których najczęściej w portfelu brak.

Najprostszym i najszybszym instrumentem finansowym okazuje się leasing. Udzielająca finansowania firma leasingowa przez cały okres trwania umowy jest właścicielem finansowanego sprzętu. To powoduje, że przy podpisywaniu umowy finansujący może sobie pozwolić na nieco mniejsze wymogi formalne wobec swoich klientów. Wszystkie wnioski są dokładnie oceniane pod kątem ryzyka, ale mniejsza liczba formalności, które należy spełnić, powoduje, że cały proces leasingowy jest krótszy i mniej skomplikowany niż procedura ubiegania się np. o kredyt bankowy. 

EFL w swoim portfolio ma ofertę skierowaną do firm zarejestrowanych jako jednoosobowe działalności gospodarcze, których właściciele mają nie mniej niż 25 lat. O finansowanie mogą się ubiegać firmy już od pierwszego dnia działalności, bez względu na branżę, w jakiej prowadzą swoje biznesy. Może to być m.in. szeroko rozumiana działalność IT, marketingowa, handlowa czy produkcyjna.

Przy wpłacie początkowej na poziomie od 20 proc. można się ubiegać o finansowanie w EFL samochodów osobowych lub dostawczych nowych albo używanych, nie starszych niż trzy lata o wartości nawet do 190 tys. zł netto oraz sprzętu IT o wartości nawet do 24 tys. zł netto. Oferta dotyczy leasingu operacyjnego i finansowego w złotych lub euro. 

Zapewniamy startupom fachowe doradztwo, proste procedury oraz dokumenty przygotowane w zrozumiałym języku. Dla tej grupy przedsiębiorców umożliwiamy również zawarcie umowy leasingowej z dowolnego miejsca na świecie, korzystając wyłącznie z elektronicznych form komunikacji takich jak wideoweryfikacja i podpis elektroniczny. 

My Company Polska wydanie 9/2023 (96)

Więcej możesz przeczytać w 9/2023 (96) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ