Ranking 10 Rookies of the Year
Michael Jordan, fot. East Newsz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 9/2022 (84)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Rookie of the Year to zestawienie 10 najbardziej obiecujących inicjatyw startupowych. Takich, które nie mogą się jeszcze pochwalić wielomilionowymi rundami finansowymi, za to już teraz rozwijają dobrze rokujący produkt.
Bo nim trafi się na karty historii, trzeba trafić swój pierwszy rzut.
Jednym z partnerów naszego zestawienia jest Amazon Web Services (AWS) - opisane startupy otrzymają m.in. kredyt na usługi AWS.
Digital First AI
Startup tworzy platformę, która na podstawie informacji wejściowych, opisujących m.in. rodzaj działalności, grupę docelową czy USP produktu, rekomenduje taktyki, które osadzone w lejku sprzedażowym tworzą strategię marketingową dostosowaną pod założony przez klienta cel.
Więcej o startupie przeczytacie TUTAJ.
Heroify
To platforma z tworzonymi na miarę testami kompetencji marketingowych i sprzedażowych, która pozwala szybko i skutecznie sprawdzić umiejętności kandydatów jeszcze przed zaproszeniem ich na rozmowę kwalifikacyjną. Stworzenie testu zajmuje trzy minuty. System analizuje ofertę pracy i na jej podstawie sugeruje kompetencje, które warto przetestować oraz dobiera pytania, które pozwolą to zrobić najskuteczniej. Pytania zostały opracowane przez zespół ponad 30 ekspertów z wieloletnim międzynarodowym doświadczeniem, którzy zadbali o to, by sprawdzały rzeczywiste umiejętności, a nie znajomość definicji.
Dzięki temu Heroify pozwala znacząco skrócić procesy rekrutacyjne, zaoszczędzić dziesiątki godzin na przeglądaniu aplikacji i rozmowach z nieodpowiednimi kandydatami. Rekruterzy mogą podejmować lepsze decyzje na podstawie sprawdzonych danych, a nie CV i intuicji. Z kolei kandydaci poza szybkim procesem, który pozwala im pokazać, co potrafią, doceniają także feedback otrzymywany od razu po ukończeniu testu. Platformę wykorzystano do tej pory do przetestowania ponad 700 kandydatów.
– Pandemia zmieniła na zawsze rynek rekrutacji. Pozyskiwanie dobrych kandydatów jest coraz trudniejsze, dlatego firmy nie mogą sobie pozwolić na przypadkowe odsianie świetnych kandydatów lub zatrudnienie nieodpowiedniej osoby. To generuje koszty idące w dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych. Dlatego w ostatnich latach na znaczeniu zyskuje rekrutacja oparta o kompetencje. Badania potwierdzają, że przynosi 2,5-krotnie lepsze efekty niż ta oparta o doświadczenie. Taki proces znacząco redukuje wpływ nieuświadomionych uprzedzeń i preferencji rekruterów, a także zwiększa szanse kandydatów o dużych umiejętnościach, którzy nie mogą pochwalić się formalnym wykształceniem lub odpowiednim doświadczeniem – mówi Paulina Wardęga, CEO i współzałożycielka Heroify.
Botwise
Startup rozwija platformę wspomagającą zarządzanie rozproszoną wiedzą w organizacjach. Rozwiązanie wykorzystuje sztuczną inteligencję i przetwarzanie języka naturalnego (NLP), co pozwala na błyskawiczne przeszukiwanie tysięcy plików, systemów i różnych źródeł wiedzy. Dostęp do wszystkich potrzebnych informacji użytkownik ma od razu – wystarczy, że wpisze zapytanie w jednym oknie, a inteligentny bot udzieli mu odpowiedzi. Rekordy są zwracane w postaci fragmentu pochodzącego z jednego z dokumentów (zawierającego odpowiedź na pytanie) wraz z danym dokumentem, który użytkownik może wygodnie wyświetlić z poziomu chatbota. Z analiz Botwise wynika, że takie rozwiązanie pozwala skrócić czas, który pracownicy tracą na szukaniu odpowiedzi nawet o 90 proc.
– Postanowiliśmy wykorzystać sztuczną inteligencję, aby dopasować proste zapytania językiem naturalnym do treści znajdujących się już gdzieś w organizacji. Dzięki temu np. działy customer care mogą automatyzować szeroki zakres zapytań od klientów i nie tracić długich godzin na tworzenie specjalnych chatbotów, scenariuszy, tagowania dokumentów. To również oznacza możliwość przeszukiwania z jednego okna inteligentnego bota np. rozproszonej dokumentacji projektowej czy szczegółów świadczeń socjalnych. Naszym celem jest zminimalizowanie czasu, który tracimy na wyszukiwanie informacji, nie generując jednocześnie ogromnych kosztów związanych z wprowadzeniem skomplikowanych rozwiązań i zmianą procesów w całej organizacji – zaznacza Janek Nowak, CEO Botwise.
Foodsi
„Po co marnować jedzenie?” – takie pytanie zadają twórcy aplikacji Foodsi, dzięki której możemy uratować niesprzedane posiłki. Schemat działania aplikacji jest bardzo prosty – dzięki Foodsi można zamówić nadwyżki jedzenia z pobliskich restauracji i sklepów, w dodatku w okazyjnej cenie. W ten sposób przyczyniamy się do zwalczania food waste. – Razem z moim wspólnikiem, jeszcze w czasach studenckich, pracowaliśmy w gastronomii – w Polsce i za granicą. Przerażała nas ilość marnowanego jedzenia, zwłaszcza że już wtedy mówiło się o katastrofie klimatycznej i wielu innych problemach. Jakiś czas pracowałem w pewnej piekarni, gdzie codziennie wyrzucano po dwa duże worki pieczywa, które jeszcze kilkanaście minut wcześniej było sprzedawane za kilkanaście złotych – wspomina Mateusz Kowalczyk, CEO Foodsi.
Aplikacja Foodsi jest obecnie dostępna w największych miastach w Polsce. – Spływają do nas oferty nawet z mniejszych miejscowości, co tylko pokazuje skalę problemu marnowania żywności – zdradza Kowalczyk.
Virbe
Startup stworzył wirtualne istoty, mające wspierać przedsiębiorców w lepszej i efektywniejszej komunikacji z klientami – zarówno w sferze online, jak i offline. – Nasze wirtualne istoty każdego dnia nabywają nowych umiejętności i poszerzają kompetencje. Ich zadaniem jest odciążenie ludzi w najbardziej powtarzalnych zadaniach, a jednocześnie dbają o to, by kontakt z człowiekiem miał bardziej osobisty charakter – wyjaśnia Krzysztof Wróbel, CEO Virbe.
Choć główną dziedziną, w jakiej technologia Virbe znajduje zastosowanie, jest e-commerce, wirtualne istoty mogą być wykorzystywane również w HR (usprawnienie procesu rekrutacyjnego) czy edukacji. – Komunikacja w internecie pozostawia wiele do życzenia, a przekaz, z jakim obcujemy w świecie online, jest często jednostronny. Jeśli zaś pojawia się opcja wejścia w dialog, oznacza to najczęściej chatboty, które także są niedoskonałe, gdyż oferują wyłącznie interakcję na poziomie tekstu – dodaje Paweł Ruszlewski, współtwórca Virbe.
HiPets
Za rozwój startupu odpowiedzialni są doświadczeni przedsiębiorcy: Dorota Rymaszewska, Leszek Wolany, Jakub Granat i Marcin Mrotek.
HiPets to marketplace typu all in one dla właścicieli zwierząt i profesjonalistów z branży opieki nad zwierzętami. „Zwierzęcym rodzicom” platforma online umożliwia rezerwację wizyt u specjalistów takich jak lekarz weterynarii, behawiorysta czy groomer. Dla usługodawców to narzędzie oferujące m.in. kalendarz pracy, system powiadomień czy możliwość komunikacji z klientami, pozwalające na bardziej efektywne zarządzanie biznesem w branży usług dla zwierząt domowych. – HiPets powstał, żeby ułatwić życie właścicielom zwierząt, a tym, którzy ich jeszcze nie mają, ułatwić podjęcie decyzji o ich posiadaniu – wskazuje Dorota Rymaszewska.
SalesOn
W następstwie zamknięcia gospodarki i braku możliwości kontynuacji dotychczasowej działalności (organizowania szkoleń stacjonarnych dla działów handlowych), założyciele – Przemysław Mik i Tomasz Stefanowicz – postawili na pivot i w krótkim czasie osiągnęli sukces w kanale online, oferując dedykowaną platformę szkoleniową oraz narzędzia wspierające rozwój kompetencji działów sprzedażowych w formule SaaS.
– Tradycyjne formy rozwoju sprzedawców są drogie, powolne i mało efektywne. W dodatku większości firm nie stać na regularne, profesjonalne procesy szkoleniowe z wysoko wykwalifikowanymi konsultantami, a tym bardziej na profesjonalne narzędzia analizujące rozwój kompetencji oraz wyniki sprzedażowe. Postanowiliśmy więc zbudować nowoczesne narzędzia wspierające rozwój handlowców – wskazuje Mik.
Celem SalesOn na najbliższe lata jest stworzenie wiodącej platformy online wykorzystującej sztuczną inteligencję do automatyzacji procesu rozwoju kompetencji pracowników działów sprzedaży, m.in. onboarding’u, weryfikacji oraz doskonalenia wiedzy i umiejętności, w oparciu o rozbudowaną analitykę wyników szkoleniowych i sprzedażowych handlowców.
TrustMate
– Utwierdzamy konsumentów w decyzjach zakupowych, zbierając i wyświetlając opinie dotyczące produktu bądź usługi. Tym samym dzięki TrustMate sklepy mogą zwiększyć konwersję zakupową – tłumaczą założyciele startupu.
TrustMate to w pełni zautomatyzowane narzędzie, z którego korzystają już tacy giganci jak Decathlon, 4F czy Wittchen. Podmiot działa kompleksowo, ponieważ zapewnia również integrację z Facebookiem i popularnymi platformami sklepowymi. Jak zapewniają twórcy rozwiązania, jego wdrożenie jest bardzo intuicyjne.
MIM Solutions
– Sztuczna inteligencja to jedna z najważniejszych technologii współczesnego świata. Największe korzyści przynosi wtedy, kiedy jest stosowana w życiu codziennym – ulepszając produkty, doskonaląc usługi i ratując życie – przekonują założyciele startupu.
Celem MIM Solutions jest rozpowszechnienie stosowania AI w świecie rzeczywistym, dlatego startup pomaga organizacjom ustalić, jak mogą ją wykorzystać i wdrożyć do swojej działalności. – Sukces tych działań opiera się na trzech filarach: właściwej strategii, odpowiednich umiejętnościach i idealnie dobranym oprogramowaniu. Jesteśmy specjalistami we wszystkich trzech dziedzinach – dodają.
Od ponad dwóch lat MIM Solutions jest zaangażowany w budowanie rozwiązań dla sektora opieki zdrowotnej – w szczególności obszaru związanego z leczeniem niepłodności. W tym celu startup prowadzi projekty badawcze i rozwojowe, które mają na celu dostarczyć zupełnie nową jakość i nowatorskie rozwiązania na poziomie światowym.
SmartDust
Startup założony w 2019 r. przez byłych pracowników Samsunga tworzy i rozwija platformę chmurową umożliwiającą przeprowadzanie zdalnych testów na urządzeniach mobilnych. W najprostszych słowach SmartDust to technologia łącząca urządzenia mobilne w wirtualne laboratoria.
Jak to działa? SmartDust łączy niewykorzystane urządzenia składowane w firmach technologicznych, prywatnych laboratoriach testowych oraz innych miejscach, z programistami i testerami. Dzięki lekkiemu oprogramowaniu i wykorzystaniu istniejącej infrastruktury startup jest w stanie zaoferować dostęp do 80 proc. modeli na świecie, obniżając jednocześnie koszt dostępu o 90 proc. W efekcie nowe grupy twórców mobilnych otrzymują szansę zbudowania globalnej bazy użytkowników i rozsianie swoich pomysłów po całym świecie.
Więcej możesz przeczytać w 9/2022 (84) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.