Zarób na tym jeszcze raz, czyli re-commerce w praktyce

Karolina Niemirowska, Senior Manager w warszawskim biurze Simon-Kucher
Karolina Niemirowska, Senior Manager w warszawskim biurze Simon-Kucher / Fot. mat. pras.
Re-commerce, czyli działalność obejmująca odsprzedaż, wynajem, renowację i przeróbkę produktów, to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w ostatnich latach.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2024 (105)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Rynek handlu wtórnego rośnie cztery razy szybciej niż handel detaliczny i według prognoz w 2028 r. będzie stanowił już 8 proc. całego rynku. Re-commerce obejmuje coraz więcej kategorii produktów od odzieży i elektroniki po meble i samochody. Trend ten zmienia nawyki konsumentów, którzy coraz chętniej kupują i sprzedają rzeczy używane, szczególnie w internecie.

Re-commerce przynosi korzyści zarówno dla środowiska, jak i biznesu. Tworzy nowe źródła przychodów poprzez oferowanie dodatkowych usług, takich jak renowacja i personalizacja produktów. Usługi te generują dodatkowe dochody poza tradycyjną sprzedażą produktów.

Dla firm zaangażowanie w ten trend oznacza także możliwość wzmocnienia wizerunku marki i budowania relacji z konsumentami. Odsprzedaż używanych produktów często stanowi element strategii zrównoważonego rozwoju, ale może także przyczynić się do zwiększenia długoterminowej wartości klienta i częstotliwości zakupów. Marki mogą oferować zachęty, takie jak rabaty czy nagrody w programach lojalnościowych, dla klientów kupujących lub sprzedających używane przedmioty.

Poprzez wdrożenie modeli re-commerce firmy także redukują koszty dzięki lepszemu zarządzaniu zapasami i redukcji nadmiaru/niedoborów w nich.

Handel wtórny daje także dodatkowy dostęp do cennych danych dotyczących klientów i użytkowania artykułów, które mogą być wykorzystane do projektowania nowych produktów, tworzenia strategii marketingowych i zarządzania zapasami. Ponadto obniża koszty pozyskania nowych klientów, generując większą wartość wśród obecnych klientów poprzez sprzedaż krzyżową, pakietową i usługi uzupełniające.

Chociaż transakcje między konsumentami (C2C) nadal stanowią najczęstszy model handlu wtórnego, firmy pracujące w modelu B2C oraz B2B także wkraczają na rynek takich rozwiązań biznesowych. Metody współpracy różnią się, począwszy od umożliwienia konsumentom sprzedaży używanych produktów na stronie internetowej marki (Zalando) poprzez współpracę z platformami sprzedaży produktów używanych (Vinted) aż po zarządzanie sprzedażą wtórną wewnętrznie (Patagonia). Godne uwagi inicjatywy odkupu, takie jak BuyBack przez Decathlon, Buyback and Resell przez Ikea i Worn Wear przez Patagonię oferują naprawę i odnowę produktów, zapewniając przy tym kontrolę ich jakości.

Poprzez adaptację re-commerce, przedsiębiorstwa zyskują nowe źródła przychodów, optymalizują wykorzystanie zasobów oraz gromadzą cenne dane. Tworząc programy lojalnościowe promujące zrównoważone zachowania konsumenckie, firmy mogą poprawić swój wizerunek, budować większą lojalność klientów oraz wspierać bardziej efektywną gospodarkę cyrkularną. W obliczu dynamicznego rozwoju re-commerce przedsiębiorstwa konsekwentnie kładące nacisk na zrównoważony rozwój i innowacje bez wątpienia wybiją się jako liderzy na zmieniającym się rynku.

Karolina Niemirowska,andnbsp;Senior Manager w warszawskim biurze Simon-Kucher

Ma 10 lat doświadczenia w doradztwie strategicznym i operacyjnym w branży retail, e-commerce oraz technologicznej (Software). Współpracuje z klientami w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w Stanach Zjednoczonych. Ekspert w opracowywaniu i wdrażaniu efektywnych strategii biznesowych, optymalizacji cen, zarządzaniu portfelem produktów oraz zwiększeniu efektywności programów promocyjnych i lojalnościowych.

My Company Polska wydanie 6/2024 (105)

Więcej możesz przeczytać w 6/2024 (105) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ