Wojciech Zaskórski: "ThinkPady zmieniły sposób pracy w biznesie. Marka od zawsze przekracza granice"

Wojciech Zaskórski
Wojciech Zaskórski, fot. materiały prasowe
Rozwój technologii znacznie przyspieszył i z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że jesteśmy świadkami rewolucji na rynku IT. W Lenovo realizujemy misję „Smarter Technology For All”, dlatego tworząc obecne rozwiązania wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów, ponieważ komputery stały się już urządzeniami osobistymi - mówi Wojciech Zaskórski, General Manager w Lenovo Polska.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak duży wpływ na branżę IT oraz rynek urządzeń przenośnych miał na przestrzeni lat ThinkPad?

Marka Lenovo ThinkPad odegrała znaczącą rolę w rozwoju wielu biznesów na całym świecie. Laptop, którego premiera miała miejsce 5 października 1992 roku w Nowym Jorku, już podczas konferencji prasowej przykuł uwagę dziennikarzy, a miesiąc później w trakcie targów COMDEX w Las Vegas, obecnie znanych jako CES. Stał się nie tylko „gwiazdą” wydarzenia, ale też zdobył swoją pierwszą nagrodę.

Bardzo szybko został zauważony potencjał tych urządzeń pod kątem biznesu, mobilnej pracy, dlatego również z tą myślą były tworzone kolejne generacje. ThinkPady były systematycznie rozwijane, a ich kolejne modele stanowiły i nadal stanowią odzwierciedlenie oczekiwań klientów. Laptopy z tej serii zdecydowanie zmieniły sposób pracy w biznesie – są niezwykle mobilne, bezpieczne, wydajne, o ponadczasowym wyglądzie, wyznaczają w branży standardy zrównoważonego rozwoju oraz udowadniają, że przywiązanie do marki może trwać przez dziesiątki lat. Jestem dumny, że jako lider na rynku IT udawało nam się dostarczać niezawodne urządzenia przez ostatnie trzy dekady.

ThinkPad od zawsze wyróżniał się na wielu płaszczyznach. Co uważa pan za jego najmocniejszą stronę?

Uważam, że cechą wyróżniającą ThinkPady jest przekraczanie granic i patrzenie w przyszłość. Był to pierwszy laptop, który został wysłany w kosmos, pierwszy na świecie laptop z elastycznym ekranem, pierwszy laptop z tytanową obudową - X1 Titanium Yoga, jak również pierwszy komputer pokryty włóknem węglowym – seria X1 Carbon. Nie możemy też zapominać o ThinkPadach X1 Extreme, które stworzone zostały do ekstremalnych zadań.

Dziś ThinkPady to również mobilne stacje robocze, służące profesjonalistom, architektom, projektantom. Gdybym miał wskazać jedną cechę wspólną dla wszystkich ThinkPadów, powiedziałbym: niezawodność.

Większość z nas kojarzy nazwę ThinkPad, choćby ze względu na fakt, że na rynku jest ponad 30 lat. Jednak nie wszyscy wiedzą, skąd wzięła się sama nazwa?

Firma IBM, gdzie powstał pierwszy ThinkPad podarowała wszystkim swoim pracownikom notesy, na których było wytłoczone na froncie hasło „Think”. Było to inspiracją dla stworzenia laptopa, ale jeszcze wtedy nikt nie spodziewał się, że odniesie taki sukces i zmieni przyszłość biznesu. W ramach ciekawostki warto dodać, że Richard Sapper - tworząc w ogóle projekt ThinkPada - inspirował się japońskim pudełkiem bento.

Konkurencja na rynku jest prawdopodobnie zacięta jak nigdy. Jakie największe wyzwania stoją przed firmą w związku z dalszym rozwojem ThinkPad – to w większym stopniu utrzymanie renomy znanej marki czy dotarcie do nowych odbiorców?

Rozwój technologii znacznie przyspieszył i z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że jesteśmy świadkami rewolucji na rynku IT, a nowo powstające rozwiązania zachwycają nie tyle funkcjonalnością, co innowacjami. Lenovo jest pierwszym na świecie twórcą komputera z elastycznym ekranem – ThinkPada X1 Fold - którego premiera miała miejsce w 2020 roku. A w tym roku, podczas obchodów 30. urodzin marki ThinkPad, zaprezentowaliśmy nową odsłonę tego komputera – ThinkPada X1 Fold 16 1. generacji. W Lenovo realizujemy misję „Smarter Technology For All”, dlatego tworząc obecne rozwiązania wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów, ponieważ komputery stały się już urządzeniami osobistymi. Stawiamy nie tylko na parametry, ale też na bezpieczeństwo, niezawodność, mobilność, a także na obsługę posprzedażową, dzięki której możemy być z naszymi klientami nie tylko w momencie zakupu, ale też przez długi okres w ramach usług serwisowych m.in. Premier Support.

Trzydzieści lat – czy firma przygotowała coś specjalnego na tę okazję?

Jak najbardziej! Niedawno na rynku pojawiła się najnowsza seria laptopów ThinkPad X1 Carbon już 10. generacji, ale mając na uwadze okrągłe urodziny, Lenovo przygotowało specjalną edycję tego laptopa, w limitowanej liczbie jedynie 5000 sztuk, z czego 100 trafiło na polski rynek już w październiku. Oprócz parametrów charakterystycznych dla tego laptopa takich jak m.in. ekran OLED, egzemplarze te posiadają tkaną z włókna węglowego górną pokrywą ze specjalnym logo w stylu retro, które znajduje się również pod klawiaturą. Laptopy otrzymały także specjalne jedwabne napisy 30th Anniversary Edition, opakowanie nadające się do recyklingu i utylizacji, ciekawe naklejki ze specjalnej edycji, retro nakładki TrackPoint oraz kolekcjonerską książeczkę.

Oprócz urodzin ThinkPada mieliśmy w październiku jeszcze jedno większe wydarzenie. Jak mógłby je pan podsumować?

TechWorld ‘22 to kontynuacja tego, co w DNA Lenovo jest najważniejsze, czyli pierwiastka innowacji. Nasi inżynierowie to nie tylko wspaniali konstruktorzy, którzy starają się odpowiadać na potrzeby rynku, ale również pionierzy, którzy wyznaczają i tworzą trendy zmieniające świat. Podczas październikowego wydarzenia pokazaliśmy wiele technologii i rozwiązań takich jak ThinkBook Plus 3. generacji z dodatkowym, innowacyjnym 8-calowym ekranem dodatkowym czy ThinkPad Z16 pokryty wegańską skórą pochodząca z materiałów PET z recyklingu oraz oczywiście przełomowy ThinkPad X1 Fold 16 1. generacji, który całkowicie zmienia sposób w jaki korzystamy z dobrodziejstw technologii.

Zauważyłem też, że polskie media bardzo zainteresował nowy koncept rozwijanego ekranu – bardzo się z tego cieszę, bo sam jestem fanem wszelkich rozwiązań, które dopasowują się do naszego stylu życia. To trend, który zauważyliśmy na rynku jako pierwsi i wykorzystaliśmy tworząc ThinkPada z elastycznym ekranem, dlatego poszliśmy o krok dalej.

Podczas TechWorld poruszyliśmy również kwestię troski o środowisko. Dzięki wprowadzonej usłudze CO2 Offset Service udało nam się przekroczyć kamień milowy w postać jednego miliona ton metrycznych kompensacji emisji CO2, co można zobrazować zrównoważeniem 215 tysięcy samochodów, które jeździły cały rok bez negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Cały czas zdajemy sobie sprawę, że to dopiero początek zielonej transformacji, ale jesteśmy dumni, że tak jak innowacje w urządzeniach, tak i w zakresie zrównoważonego rozwoju jesteśmy innowatorami i pionierami branży.

Największe wyzwania, jakie stoją obecnie przed Lenovo?

Myślę, że obecnie stajemy przed wyzwaniami nie tylko jako Lenovo, ale jako cała branża. Przyspieszona transformacja technologiczna, zmieniająca się sytuacja na wielu rynkach, inflacja czy rosnące stopy procentowe są czynnikami, które mają wpływ na decyzje zakupowe. Jako Lenovo nadal pozostajemy liderem w poszczególnych segmentach rynku i dla przykładu ostatnie badania Canalys wskazują, że mimo ogólnego spadku sprzedaży na rynku PC, odnotowaliśmy największy, bo 24,3 proc. udział w rynku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ