VR Health Champions przeznaczy 7,8 mln euro na rozwój pięciu innowacyjnych rozwiązań medtechowych

Według prognoz, rynek VR/AR w Europie ma osiągnąć wartość od 35 do 65 miliardów euro do 2025 roku.
Według prognoz, rynek VR/AR w Europie ma osiągnąć wartość od 35 do 65 miliardów euro do 2025 roku. / fot. Shutterstock
VR Health Champions wesprze rozwój pięciu innowacyjnych rozwiązań z zakresu diagnostyki medycznej, terapii i chirurgii, opartych na technologii XR. Nowa inicjatywa z budżetem 7,8 mln euro ma na celu przyspieszenie wprowadzenia tego typu rozwiązań w Europie. W działania zaangażowanych jest osiemnaście podmiotów z ośmiu państw członkowskich Unii Europejskiej. Polska reprezentowana jest przez dwie firmy rozwijające technologie VR/AR - MedApp i Metaskills oraz Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Politechnikę Łódzką i RTE Lab.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Projekt, zaplanowany na trzy lata, współfinansowany jest ze środków Międzyregionalnego Instrumentu Innowacyjno-Inwestycyjnego (Interregional Innovation Investments instrument, I3) w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Potencjał rynku XR w Europie

Według prognoz, rynek VR/AR w Europie ma osiągnąć wartość od 35 do 65 miliardów euro do 2025 roku, przyczyniając się do wzrostu wartości dodanej brutto o nawet 40 miliardów euro. Europejski rynek VR/AR, napędzany przez start-upy i małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), rozwija się dynamicznie, szczególnie we Francji, Niemczech, krajach nordyckich i krajach Beneluksu. Sektor ochrony zdrowia, stanowiący czwarty co do wielkości segment rynku VR/AR (z udziałem na poziomie 11%), posiada ogromny potencjał do rozwoju w obszarze analiz medycznych, diagnostyki, przeprowadzania operacji i terapii.

Celem projektu VR Health Champions jest wykorzystanie tego potencjału poprzez zniwelowanie barier rynkowych, klinicznych i regulacyjnych dla pięciu wybranych technologii VR/AR należących do firm z Polski, Portugalii, Włoch i Łotwy, a jednocześnie stworzenie fundamentów pod dynamiczny rozwój tego segmentu zdrowia w Europie. Całkowity koszt projektu szacowany jest na 7,88 mln euro, z czego 5,82 mln euro zostanie sfinansowane z Międzyregionalnego Instrumentu Innowacyjno-Inwestycyjnego (I3) w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

- Projekt VR Health Champions ma na celu stworzenie solidnych ram dla rozwoju XR w ochronie zdrowia w całej Europie, zaczynając od pięciu flagowych rozwiązań wspieranych w ramach projektu – mówi Peter Nagy z EIT Health InnoStars, jednego z koordynatorów projektu. - Wykorzystując model finansowania kaskadowego chcemy zaangażować też inne firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Jesteśmy przekonani, że ta współpraca umożliwi skuteczniejsze wdrażanie rozwiązań VR, które będą odpowiadały na realne potrzeby pacjentów i personelu medycznego.

Nagy podkreśla również znaczenie projektu dla zmniejszaniu luki technologicznej między regionami o różnym poziomie innowacyjności: – Choć ekosystemy AI i XR szybko się rozwijają, firmy w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowej często napotykają wyzwania, takie jak ograniczona świadomość VR w sektorze zdrowia oraz niedobór specjalistów. Dzięki udziałowi w projekcie czołowych ekspertów w zakresie opieki zdrowotnej zrzeszonych w EIT Health, oferujemy konkretne wsparcie, aby wyrównać te szanse.

Pięciu czempionów technologii VR

Inicjatywie Virtual Health Champions przewodzi pięć pionierskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w tym dwie pochodzące z Polski. Działający w branży medycznej MedApp rozwija CarnaLife Holo- technikę obrazowania 3D z wykorzystaniem okularów XR. Oprogramowanie zatwierdzone zostało przez amerykańską Agencję Żywności i Leków (ang. FDA) i posiada certyfikat CE MDR jako urządzenie medyczne wykorzystujące okulary XR do planowania i przeprowadzania zabiegów medycznych. MedApp będzie współpracować z łotewskim Lightspace w celu opracowania rozwiązania do nawigacji chirurgicznej i wizualizacji cech anatomicznych.

- Dzięki projektowi VR Health Champions, MedApp udoskonali CarnaLife Holo MedNav, umożliwiając śledzenie narzędzi chirurgicznych w czasie rzeczywistym w ramach XR przy użyciu sztucznej inteligencji. MedApp połączy oprogramowanie z zestawem AR przeznaczonym do celów medycznych. Ten innowacyjny produkt umożliwi lekarzom dokładniejsze i pewniejsze wykonywanie procedur medycznych, co powinno ograniczyć powikłania u pacjentów i zapewnić skuteczniejszą diagnostykę i leczenie – mówi Andrzej Skalski, dyrektor ds. rozwoju technologii w MedApp.

Druga z polskich technologii należy do startupu Metaskills i skupia się na rozwoju kompetencji miękkich z wykorzystaniem technologii VR i GenAI. W ramach projektu VR Champions firma zapewni szkolenia dla pracowników opieki zdrowotnej m.in. z obszaru zarządzania oraz udzielania informacji zwrotnej, by poprawić komunikację z pacjentami.

- Metaskills, wykorzystując technologię Wirtualnej Rzeczywistości i GenAI, rewolucjonizuje rozwój kluczowych kompetencji miękkich w sektorze medycznym. Platforma umożliwia prowadzenie realistycznych rozmów z awatarami 3D, zapewniając na bieżąco informacje zwrotne, zbliżone do wskazówek profesjonalnego trenera. To innowacyjne podejście wspiera menedżerów i personel medyczny w doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych i przywódczych w immersyjnym środowisku treningowym – podkreśla Kuba Pędziwiatr, CEO, współzałożyciel Metaskills.

W projekcie bierze również udział wspomniany już łotewski Lightspace, opracowujący przełomowe wyświetlacze wieloogniskowe – sprzęt do wizualizacji 3D i oprogramowanie pomocnicze, w celu tworzenia niestandardowych rozwiązań obsługujących AR w opiece zdrowotnej. MEEVA z Włoch, wprowadza innowacje w terapiach dla nastolatków z zaburzeniami neurorozwojowymi, korzystając z platformy Zentastic VR. Łączy w sobie gry zespołowe i analizę biometryczną, aby pomóc terapeutom monitorować poziom stresu i poprawiać umiejętności społeczne pacjentów. Virtuleap z Portugalii rozwija technologię VR do oceny, treningu i monitorowania funkcji poznawczych. Ich nowy produkt, Cogniclear VR, oferuje analizę poznawczą z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w oparciu o zatwierdzone testy neuropsychologiczne, a projekt VR Health Champions przyspieszy jego testowanie i walidację.

Ogólnoeuropejskie wysiłki w celu przyspieszenia wdrożenia XR

Rozwój pięciu flagowych technologii VR wesprą eksperci z jednostek medycznych, ośrodków badawczych, uniwersytetów i liderzy branży z Polski, Włoch, Łotwy, Węgier, Portugalii, Hiszpanii, Belgii oraz Niemiec. Wśród nich są Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Politechnika Łódzka, Klaster Life Science Kraków, Uniwersytet Łotewski, Fondazione Bruno Kessler oraz szpital Centro Hospitalar e Universitario de Coimbra. Inicjatywa wspierana jest przez liderów branży, takich jak Medtronic Portugal, Medtronic Ibérica SA, Syreon Research Institute i polski RTE Lab, a także europejskie stowarzyszenie XR4Europe. Koordynatorem projektu jest portugalski Instituto Pedro Nunes, a współkoordynatorem EIT Health InnoStars, wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), organ Unii Europejskiej.

Więcej informacji o programie VR Health Champions dostępnych jest na: vrhealthchampions.eu

ZOBACZ RÓWNIEŻ