LinkedIn: młodzi ludzie muszą opanować krytyczne myślenie i komunikację
Komunikacja to kluczowa umiejętność / Fot. LipikStockMedia, Freepik.comObawy przed recesją i informacje o zwolnieniach trafiają dziś na pierwsze strony gazet. Świeżo upieczeni absolwenci mogą znaleźć się na niepewnym rynku pracy. Z ankiety przeprowadzonej w ostatnich miesiącach na grupie 1000 ludzi w wieku od 18 do 54 lat wynika, że większość osób niepokoi się o swoją karierę .
Autorzy badania przekonują, że prawie połowa niedawnych absolwentów twierdzi, że nie ubiegała się o pracę, ponieważ "czuła się niewystarczająco wykwalifikowana".
Sprawdź: Jak otrzymać podwyżkę w pracy
Pooja Chhabria, head of editorial w LinkedIn, przekonuje, że młodzi pracownicy nie mają doświadczenia, kiedy wkraczają na rynek pracy i bardzo ich to blokuje. - Umiejętności twarde mogą pomóc ci przyciągnąć uwagę rekrutera, ale to umiejętności miękkie mogą pomóc w znalezieniu pracy - podkreśla.
Trzeba zdobyć odpowiednie umiejętności miękkie
Przedstawiciele pokolenia Z - osoby w wieku od 18 do 24 lat - mogą martwić się brakiem doświadczenia. Ale ciągle trzeba mieć świadomość, że nawet obecnie, w dobie recesji, niektóre branże nadal agresywnie zatrudniają.
Jak podaje LinkedIn, liczba ofert pracy na platformie rosła z roku na rok (dane dotyczące 2021 i 2022 r.) w takich sektorach jak administracja rządowa, handel detaliczny czy logistyka i łańcuch dostaw. Są to różne branże, natomiast jeśli chcemy znaleźć pracę, umiejętności miękkie będą potrzebne w każdej z nich.
Zobacz: Gra w szachy z komputerem
Ekspertka z LinkedIn przekonuje, że firmy przechodzą dziś z tradycyjnego podejścia opartego na doświadczeniu do zatrudniania opartego na umiejętnościach (metoda skills-first).
"Jest tak ze względu na szybkie tempo zmian i nowych rozwiązań, które mają miejsce w poszczególnych branżach. Zatrudnianie oparte na umiejętnościach pomaga pracodawcom pozyskiwać te talenty, które odpowiadają zmieniającym się potrzebom firm" -
Pooja Chhabria, ekspertka ds. pracy w LinkedIn
Przedstawicielka LinkedIn podkreśla, że dla 87% rekruterów posiadane umiejętności są kluczowe podczas weryfikacji kandydatów. Podejście oparte na umiejętnościach tworzy znacznie szerszą pulę talentów, które firmy mogą zatrudniać, a różnorodność talentów jest niezbędna dla zachowania konkurencyjności w obecnych czasach.
Umiejętności miękkie są potrzebne do każdej pracy
Dla przykładu, jeśli chcemy pracować jako specjalista ds. sprzedaży, niemal na pewno będziemy musieli posiadać umiejętności twarde w zakresie korzystania z platformy CRM. Ale potrzebne będą również umiejętności miękkie, takie jak umiejętność prezentacji, aby przedstawić klientowi doskonałą ofertę sprzedaży, czy umiejętności komunikacyjne, by komunikować się w jasny i precyzyjny sposób z klientami oraz współpracownikami.
Inspiracje: Aktorki Hollywood
LinkedIn, opierając się na swoich danych, przekonuje że pracownicy muszą mieć następujące umiejętności miękkie:
1. Komunikacja
Umiejętność zwięzłego komunikowania swoich pomysłów, poglądów i opinii, aby ludzie mogli zrozumieć, czym się dzielisz.
2. Zarządzanie czasem
Wraz z rozwojem pracy zdalnej zarządzanie czasem stało się jeszcze ważniejsze dla budowania zaufania z pracodawcą i wykazania wartości, jaką wnosisz do zespołu.
3. Myślenie krytyczne
Umiejętność zrozumienia sytuacji i zajęcia się nią, opierając się na wszystkich dostępnych faktach i informacjach.
4. Rozwiązywanie problemów
Wymyślanie rozwiązań i szukanie nowych sposobów rozwiązywania problemów.
5. Umiejętności interpersonalne
W miejscu pracy po pandemii umiejętność budowania relacji i współpracy z zespołami na całym świecie jest bardzo istotna.
Zarobki: 12 000 brutto ile to netto
- Jednym ze sposobów rozwijania tych umiejętności jest wyjście ze swojej strefy komfortu. Podejmowanie nowych zadań lub projektów może poprawić twoją zdolność rozwiązywania problemów i zapewnić możliwości nauczenia się, jak lepiej radzić sobie ze stresem, krytyką i konfliktami - przekonuje Chhabria.