Ordnung i swoboda

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock 33
Niemcy to nasz największy partner biznesowy. Wyspy Brytyjskie to trzeci co do wielkości kierunek rodzimego eksportu. Te duże gospodarki przyciągają mnóstwo Polaków i wielu spogląda właśnie w ich stronę, gdy myśli o założeniu firmy za granicą. Tu kończą się jednak łatwe podobieństwa, a zaczynają spore różnice.

W przypadku małych przedsiębiorców często chodzi nie tylko o to, by działać i zarabiać gdzieś indziej w Europie, ale także o ucieczkę od naszych biznesowo-urzędowych realiów. 

To drugie kusi zresztą, by jedynie pozorować funkcjonowanie własnej firmy w innym kraju. Zarejestrować ją tam, w bardziej przyjaznym systemie, ale żyć w Polsce. Tu jednak ostrzegamy: nie róbcie tego. Czasy, gdy możliwa była taka fikcja, dawno minęły. Np. w przypadku samodzielnej działalności gospodarczej kluczowe znaczenie ma tzw. centrum interesów życiowych przedsiębiorcy. Na tej podstawie ustala się jego faktyczną rezydencję podatkową – i w razie czego, ustawia go do pionu (a o jego dochody i składki upominają się nasz fiskus i ZUS). W dobie cyfryzacji i regularnej wymiany informacji między państwami idzie to szybko i łatwo. 

Porządek musi być

„Pozorowanie” w Niemczech to wręcz droga straceńca. Tamtejsza administracja tego nie toleruje, tropi to wytrwale i karze. Na dodatek adres firmy nad Renem zawsze powinien mieć charakter solidnej, fizycznej siedziby i dotyczy to nawet e-sklepów. Musi być przynajmniej biuro, którego nie omieszka odwiedzić przedstawiciel lokalnej skarbówki przed nadaniem nam numeru podatkowego. Gdy nikogo nie zastanie, będzie wracał i nie odpuści, pragnąc się przekonać na własne oczy, że rzeczywiście prowadzimy pod podanym adresem działalność, trzymamy tam...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2019 (41)

Więcej możesz przeczytać w 2/2019 (41) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ