Rowery personalizowane w natarciu e-commerce

Rowery premium cieszą się zainteresowaniem klientów w czasach, gdy rynek rowerowy podnosi się z popandemicznego kryzysu.
Rowery premium cieszą się zainteresowaniem klientów w czasach, gdy rynek rowerowy podnosi się z popandemicznego kryzysu. / Fot. diseño y foto Alicante.
Rowery premium trzymają się na rynku mocno, choć sprzedaż zwykłych jednośladów w Polsce spadła po pandemii nawet o 35 proc. Firma KOLORIDE wykonuje customizowane rowery pod wymiar i cieszy się sporym zainteresowaniem amatorów kolarstwa i bikepackingu.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują rowery spersonalizowane. To rozwiązanie, które daje możliwość skomponowania roweru według własnych preferencji i potrzeb. W Polsce ta opcja dopiero zaczyna się rozwijać na szerszą skalę, ale wydaje się, że ma duży potencjał na rozwój w branży rowerowej. To szczególnie ważne wobec faktu, że po pandemii, sprzedaż rowerów znacznie się obniżyła (nawet o 35 proc. według analiz rynkowych). Tymczasem nasz kraj był w czołówce producentów w Europie. Do powodów tego spadku wrócimy w drugiej części artykułu.

Rower pod wymiar

Firma Koloride, z siedzibą w samym sercu Wielkopolskiego Parku Narodowego, jest dobrym przykładem na to, że podczas posuchy na rynku, produkty premium sprzedają się w najlepsze. Natalia Dolata - Golczak i Sebastian Golczak to partnerzy w życiu i biznesie, którzy pasję i miłość do jednośladów przekuli w wyjątkowy biznes. Ich firma specjalizuje się właśnie w spersonalizowanych rowerach gravelowych - all terrain bikes. Oprócz unikalnej, specjalnie zaprojektowanej i produkowanej w Polsce ramy oferuje swoim klientom możliwość doboru odpowiednich dla niech komponentów jak: napęd, kierownica, amortyzator, podzespoły, a nawet własny design - wybór malowania.

- Zajmujemy się dopasowaniem roweru do potrzeb klienta. Sprawdzamy w jakie aktywności rowerowe nasi klienci preferują, jakimi ścieżkami najcześciej prowadzą rower. Czy będzie to bikepacking na weekendowe wycieczki, bardziej szosa czy leśne dukty, czy może dojazdy do pracy w mieście. Najpierw dopasowujemy rozmiar ramy. Potem dobieramy pozostałe komponenty. Czasem wspieramy się bikefitterem, czyli specjalistą od dostosowania jednośladu do parametrów danego użytkownika, którego rad słuchaliśmy również w trakcie projektowania Koloride – to bardzo ważne, w celu zapewnienia maksymalnie komfortowej pozycji w siodełku – wyjaśnia Natalia Dolata - Golczak.

Konfigurator rowerów premium

Ciekawym rozwiązaniem dla kupujących rower przez witrynę Koloride jest możliwość skorzystania z konfiguratora rowerów. Dzięki takim rozwiązaniom w sposób zdalny można skonstruować sprzęt dostosowany do oczekiwań.

- Konfigurator pozwala na eksplorację różnych opcji ramy, podzespołów i wybór najlepszego malowania ramy, która w swym wyglądzie i kolorystyce (na ten sezon) nawiązuje do stalowych ram z lat 90. Stawiamy na minimalizm formy, ale maksymalizm koloru. Dajemy możliwość kompozycji własnego koloru, a jeśli ktoś woli styl monochromatyczny, może to być też jedna barwa – wyjaśnia Sebastian Golczak - wybór należy całkowicie do klienta.

Projekty rowerów Koloride powstają w domu pod lasem, skąd para miłośników jednośladów zaczyna swoje wyprawy: przejażdżki po okolicznych szutrach, dalekie wyprawy bikepackingowe oraz starty w ultramaratonach. Ponad 25 lat doświadczenia w trasach przekłada się na koncepcję stworzenia jednego roweru, który zapewnia całkowitą wolność wyboru trasy w każdych warunkach.

Pasek Gatesa – alternatywa dla łańcucha

Jednym z innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez tę firmę jest napęd oparty na pasku Gatesa. Jest to alternatywa dla tradycyjnego napędu łańcuchowego i ma wiele zalet. Przede wszystkim jest cichy i praktycznie nie wymaga konserwacji. Nie trzeba go smarować ani myć, co jest szczególnie przydatne w trudnych warunkach pogodowych. Napęd oparty na pasku Gatesa jest również estetyczny i nie brudzi się, co sprawia, że jazda jest jeszcze bardziej komfortowa. Jak wspomina Sebastian Golczak – nawet jazda po piaszczystej plaży po deszczu nie zostawia na nim śladu.

- Personalizacja sprzętu pozwala stworzyć jeden rower, który można dostosować do zmieniających się potrzeb. Nie trzeba kupować kolejnych modeli co kilka lat, co jest często praktykowane w przypadku popularnych marek rowerowych. Customizacja pozwala na długotrwałe korzystanie z jednego roweru, który można modyfikować według własnych preferencji. Działamy tu według zasady „one bike, endless experiences” – mówi Sebastian Golczak i dodaje, że kluczowa w tym przypadku jest rama rowerów Koloride. W zależności od potrzeb można do niej dobierać różne elementy w przypadku zmiany przeznaczenia roweru np. ze względu na zmianę stylu jazdy czy nawierzchni.

Przestać szukać ładniejszych plaż. Wywiad z Anną Zielińską

„Więcej dziewczyn na rowerach!”

Rama jest kluczowa dla komfortu jazdy i wykonana z najlepszej jakości, wytrzymałego aluminium 7020 – ma być ultralekka, ale bezwzględnie wytrzymała. Szczególną właściwością metalu jest jego sztywność, co pozwala tłumić drgania podczas jazdy po szutrze, leśnych ścieżkach, a także nieutwardzonych nawierzchniach o lekkim i średnim stopniu trudności.

- Elementy ramy są spawane ręcznie, w polskiej manufakturze. Wyróżniają je płynne łączenia na styku rurek, nie widać śladu po spawach dzięki szlifowaniu. Jesteśmy z tego bardzo dumni, bo większość rowerów, jakie widzimy na ulicach ma widoczne spawy. Kwestia estetyki jest ważna dla klienta, który stawia na produkt z wyższej półki – wyjaśnia Sebastian Golczak.

Rower ma solidną ramę, jest dobrze skomponowany pod względem podzespołów i dzięki dopracowanej geometrii zapewnia również komfortową pozycję dla użytkownika. Firma pochyliła się też nad pewnym problemem dotyczącym różnicy w geometrii budowy ciała kobiet.

- Kobiety mają dłuższe nogi, a krótszy tułów od mężczyzn i to zostało uwzględnione w trakcie projektowania parametrów ramy. Na rynku rowerowym sprzęt jest najczęściej dostosowany do mężczyzn. My mamy takie hasło w firmie „więcej dziewczyn na rowerach!” i zwracamy uwagę na szczegóły. Te centymetry, czy wręcz milimetry mają ogromne znaczenie – ponieważ poprawiają komfort jazdy, a przy długich wycieczkach to jest bardzo istotne. Wiemy, bo stoją za tym lata naszego doświadczenia – mówi Natalia Dolata - Golczak.

Przedstawiciele firmy podkreślają, że korzystają z podzespołów dostarczanych przez znanych gigantów SRAM i Shimano, które zapewnia wysoką jakość i niezawodność, a serwis można wykonać wszędzie. Klient może eksperymentować również z innymi rozwiązaniami, takimi jak połączenie sterowanej elektrycznie tylnej piasty wielobiegowej z klamko-manetkami dedykowanymi do jazdy gravelowej i paska Gatesa. Według przedstawicieli firmy, to zestawienie działa świetnie i zapewnia doskonałe doświadczenie jazdy. Napęd jest niemal bezobsługowy i nie wymaga specjalistycznej wiedzy.

Pozwólmy dzieciom marzyć [FELIETON]

Ile kosztuje rower premium

Kolejnym elementem, który można dostosować w rowerze, jest widelec. Możemy wybrać zarówno sztywne widełki karbonowe, jak i opcję amortyzatora, która poprawia komfort jazdy. Dzięki temu rower jest wygodniejszy i lepiej radzi sobie z nierównościami terenu. Koloirde oferuje również serwisowanie rowerów i doradztwo w doborze odpowiednich podzespołów.

Jeśli chodzi o ceny takiego produktu to Koloride stara się dopasować produkcję roweru do indywidualnego budżetu klienta. Wszystko zależy od rodzaju zaawansowania komponentów. Jednak zakup podstawowej wersji personalizowanego roweru oscyluje wokół kwoty 10 tys. złotych. Właściciele firmy zaznaczają, że jest to inwestycja na lata. I najwyraźniej taka oferta przekonuje klientów, bo firmy sprzedające rowery premium mają się obecnie lepiej niż masowi producenci rowerów.

Fot. Diseño y foto Alicante

Producenci uwierzyli, że cała Europa będzie jeździć na polskich rowerach

Polska branża rowerowa, niegdyś uznawana za jedną z wiodących w Europie, przeżywa trudny okres. Według danych GUS, produkcja rowerów w Polsce od stycznia do października 2023 roku zmniejszyła się aż o 48%. Równocześnie sprzedaż krajowych jednośladów spadła o ponad jedną trzecią w porównaniu do ubiegłego roku. Liderzy rynku, tacy jak Kross i Romet, z pewnością odczuwają te zmiany.

Michał Seidel, ekspert rynku rowerowego i były prezes marki Less, zauważa na łamach „Rzeczpospolitej”, że obecna sytuacja to powrót do normalności po wyjątkowym boomie w czasie pandemii. Przed pandemią rynek rowerowy w Polsce rósł stabilnie, w tempie kilkunastu procent rocznie, jednak okres COVID-19 spowodował gwałtowny wzrost popytu, który teraz spada.

- Przedsiębiorcy uwierzyli, że cała Europa będzie jeździć na rowerach, łudząc się, że zamówienia będą ciągle spływać. Był taki moment, że sklepy miały chętnych do kupna rowerów ale nie miały czego im sprzedawać. Dlatego sprzedawcy zamówili towar ze sporą nadwyżką – wyjaśnia Sebastian Golczak, który od lat śledzi rynek rowerowy – Zapomnieli jednak, że statystyczny Polak nie wymienia roweru co roku. Rynek osiągnął nasycenie i teraz wiele popularnych firm ma magazyny pełne rowerów – opowiada właściciel firmy Koloride.

Zmieniają się nawyki Polaków – rower coraz częściej traktowany jest jako środek transportu, a nie tylko rekreacji. Podobne zdanie mają przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, którzy zauważają, że rowery są coraz częściej wykorzystywane w dojazdach do pracy i szkoły.

Według ekspertów i analityków rynek rowerowy ma szansę na stabilizację, kluczowa będzie jednak innowacyjność firm. Rośnie popularność zakupu roweru w sieci. Przykład internetowego konfiguratora rowerów Koloride nie jest osamotniony. Rosnąca rola e-commerce w branży rowerowej jest widoczna, a sklepy online, platformy sprzedażowe i bezpośrednie dostawy stają się ważnymi kanałami sprzedaży dla producentów i detalistów.

---------
Artykuł powstał ze wsparciem polskiej technologii AI: Transkryptomat.