Redakcja My Company Polska poleca książki o biznesie i nie tylko

Redakcja My Company Polska poleca książki o biznesie i nie tylko
Fot. shutterstock.
Wybrane pozycje na rynku wydawniczym, polecane przez naszych dziennikarzy.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2024 (100)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jean M. Twenge

Pokolenia

Wyd. Smak Słowa

W naszej redakcji pracują osoby z czterech pokoleń. Więcej widzimy wśród siebie podobieństw (wszyscy np. lubimy być doceniani) niż różnic (jedni wolą rozkładać pracę równomiernie, inni – na ostatnią chwilę), ale nawet te różnice nie wynikają chyba z PESEL-u, tylko z charakteru. Prawdą jest natomiast, że inne mamy doświadczenie życiowe, a co za tym idzie – sporo spraw postrzegamy inaczej. Pisze o tym w swojej książce „Pokolenia” prof. Jean Twenge, psycholożka na Uniwersytecie Stanowym w San Diego. Przygląda się badaniom, analizuje bazy danych i próbuje odpowiedzieć na pytanie: w jakim stopniu definiują nas ważne zdarzenia historyczne, takie jak wielki kryzys w wypadku cichego pokolenia (urodzeni w latach 1925–1945) czy ataki z 11 września 2001 r. w wypadku milenialsów? A może – jak twierdzi Twenge – tym, co różnicuje pokolenia, jest szybki postęp techniczny? Autorka docieka, czego pragną od reszty życia baby boomersi, w jaki sposób pokolenie X mierzy się z wyzwaniami wieku średniego, jak pandemia COVID-19 zmieniła członków pokolenia Z. Więcej o różnorodnych wiekowo zespołach piszemy na s. 86.

Stephen M.R. Covey

Ufaj i inspiruj

Wyd. Studio Emka

Czy ufasz swoim współpracownikom, podwładnym i szefom? I czy oni ufają tobie? Według Stephena M.R. Coveya, autora bestsellerowej „Szybkości zaufania” oraz najnowszej książki „Ufaj i inspiruj”, to właśnie ten czynnik decyduje dziś o przewadze o rynku. Bo choć świat zmienił się drastycznie, to nasz styl przywództwa nie. Większość organizacji, zespołów, szkół i rodzin nadal działa w modelu zakorzenionym w dowodzeniu i kontrolowaniu, skupiając się na władzy wynikającej ze stanowiska, sztywnego przestrzegania reguł i z hierarchii. Covey proponuje nowy styl przywództwa – ufającego, inspirującego. Zamiast nadzorować albo mikrozarządzać, liderzy powinni wykorzystywać moc samorządności. Dzięki temu zamiast zwykłego posłuszeństwa uzyskają zaangażowanie, a co za tym idzie – kreatywność i pasję. Łatwo napisać, trudniej zaufać? Tak, bo zaufanie to wyzwanie. Na szczęście „Ufaj i inspiruj” dostarcza prawdziwych przykładów i pokazuje krok po kroku, jak stać się lepszymi mentorami i skuteczniejszymi menedżerami dla swoich zespołów i organizacji.

Helena Kowalik, Szymon Krawiec

Polowanie

AWR Wprost

W latach 90. trudno było w Polsce robić interesy bez znajomości i korupcyjnych powiązań. Pochodzące z tamtego czasu przekonanie, że pierwszy milion trzeba ukraść, na dobre zadomowiło się nie tylko w myśleniu zwykłych Polaków, ale też w mentalności sądów, prokuratorów i polityków. Książka Heleny Kowalik i Szymona Krawca odsłania kulisy tyleż głośnych, co nieuzasadnionych aresztowań przedsiębiorców w ostatnich latach. W III RP nie było rządów, które pod tym względem miałyby czyste sumienie. Jednak najwięcej bezzasadnych aresztowań ludzi biznesu przypadło na czasy rządów Prawa i Sprawiedliwości. Pewnie dlatego że obóz prawicy doszedł do władzy pod hasłem walki z aferami gospodarczymi i mafią VAT-owską. Spektakularne zatrzymania milionerów, pokazywane w głównym wydaniu „Wiadomości”, świetnie ilustrowały tę tezę.

Lektura książki to emocjonująca podróż przez lata transformacji pokazująca, jak wielką cenę płacili ludzie biznesu za funkcjonowanie w państwie, które „nie lubiło bogatych”. Ale też okazja do refleksji, jak zmienić naszą rzeczywistość, by w przyszłości bycie uczciwym przedsiębiorcą wiązało się już tylko z ryzykiem biznesowym, a nie kryminalnym.

Magdalena Bigaj

Wychowanie przy ekranie

Wyd. WAB

Zaczynając pracę nad książką, Magdalena Bigaj miała za sobą kilka zrealizowanych projektów badawczych oraz setki godzin spędzonych na prowadzeniu wykładów i warsztatów poświęconych wpływowi nowych technologii na użytkowników. Jedna z najbardziej znanych w Polsce edukatorek cyfrowej higieny, założycielka i prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, od lat uczy nas, jak mądrze korzystać z komórek, tabletów i internetu. A jako że jest mamą trójki dzieci, napisała na ten temat książkę, w której ze szczególną troską pochyla się nad dziećmi. Zwraca uwagę na pewien paradoks – choć najmłodsze pokolenie porusza się w cyfrowym świecie znacznie sprawniej niż rodzice, to jednak nie możemy rezygnować z roli przewodników po tej nie do końca poznanej przez nas rzeczywistości.

Magdalena Bigaj radzi, by poczucie winy, jakie nam często towarzyszy, gdy widzimy dziecko spędzające godziny w smartfonie, zamienić w działanie. Jakie konkretnie? Książka „Wychowanie przy ekranie” to świetny drogowskaz w tej dziedzinie dla wszystkich rodziców, ale nie tylko dla nich. Zdrowa i bezpieczna relacja z cyfrowym światem przydaje się bowiem wszystkim, niezależnie od wieku.

My Company Polska wydanie 1/2024 (100)

Więcej możesz przeczytać w 1/2024 (100) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ