Raport Kobiety w biznesie. Nasza firma jest kobietą

Agnieszka Krajnik
Agnieszka Krajnik, fot. materiały prasowe
Na przestrzeni ostatnich lat świat finansów zmienia swoje oblicze i coraz bardziej się feminizuje. W zasadzie nie musieliśmy się zmieniać, bo kobiety zawsze były fundamentem naszego biznesu – przekonuje Agnieszka Krajnik, koordynator ds. CSR w Provident Polska.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2022 (76)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jaki odsetek pracowników w Providencie stanowią kobiety?

59 proc. Połowę naszego 8-osobowego zarządu stanowią kobiety, a od początku 2018 r. na czele firmy także stoi kobieta – doświadczona menedżerka  Agnieszka Kłos-Siddiqui. Można więc powiedzieć, że mamy jako firma kobiece geny.

Czy to ma znaczenie?

Ogromne – jak pokazują badania rynku. Według danych opracowanych przez Catalyst na podstawie analizy spółek z listy Fortune 500, korporacje posiadające w radach nadzorczych więcej kobiet są wydajniejsze od tych zdominowanych przez mężczyzn. Z raportu „The Strategic Benefits of Women in Leadership” przygotowanego przez Peakon wynika natomiast, że przedsiębiorstwa kierowane co najmniej w 50 proc. przez kobiety są lepiej postrzegane w obszarze strategii, komunikacji i misji. Nie można także zapominać o wynikach raportu opracowanego przez fimę McKinsey „Diversity Matters”, z którego wynika, że firmy, które zatrudniają zarówno kobiety, jak i mężczyzn, notują o 15 proc. większe przychody niż wynosi średnia. Warunkiem jest jednak odpowiednie zarządzanie różnorodnością.

Odpowiednie, czyli jakie? 

Kompleksowe i odważne. Nie wystarczy tylko działać na jej rzecz, trzeba jeszcze diagnozować i usuwać przeszkody, które blokują różnorodność. I my tak właśnie robimy. Provident był w gronie pierwszych 14 firm w Polsce, które  podpisały Kartę Różnorodności (14 lutego 2011 r.). To była naturalna konsekwencja działań, które wcześniej realizowaliśmy. Jesteśmy firmą o brytyjskich korzeniach i różnorodność  zawsze była dla nas czymś naturalnym, wpisanym w kulturę organizacyjną firmy. Szczególnie ważnym aspektem różnorodności jest w Providencie wspieranie kobiet w biznesie. Jesteśmy jedną z tych firm, które wiodą prym w Polsce pod względem odsetka kobiet na najwyższych szczeblach kierowniczych. Ale mamy też odwagę przyznać, że z awansami w zespole sprzedaży nie jest już tak dobrze.

To znaczy?

W 2019 r. okazało się, że w naszym departamencie sprzedaży mamy znacznie więcej mężczyzn na stanowiskach kierowniczych niż kobiet. Postanowiliśmy przyjrzeć się temu zjawisku i zrobiliśmy wewnętrzne badania. Okazało się, że kobiety nie starają się o awans, bo nie mają przekonania o możliwości pogodzenia obowiązków służbowych z życiem prywatnym. Często też muszą walczyć ze stereotypowym myśleniem najbliższego otoczenia, że kariera oznacza zaniedbywanie rodziny. Nie są także pewne swoich kompetencji i wiedzy. To było dla nas impulsem do natychmiastowego działania i tak wystartował wewnętrzny program Siła Kobiet Providenta.

Jakie są jego założenia?

Program jest efektem międzynarodowej konferencji „Power of women”, która odbyła się 8 marca 2021 r. i była dedykowana wszystkim kobietom z grupy International Personal Finance (Provident jest częścią tej międzynarodowej korporacji). Siła Kobiet Providenta ma na celu wzmocnienie odwagi do działania, czerpanie inspiracji, dzielenie się swoimi historiami i doświadczeniami z innymi kobietami oraz budowanie dobrych relacji na przyszłość. Zaczęliśmy od sprawdzenia zasobów – zachęciliśmy kobiety z naszej firmy, by wzięły udział w teście identyfikacji talentów online. Każda z nich otrzymała indywidualny raport określający ich pięć najmocniejszych stron. To był początek, potem była seria wykładów i webinarów, m.in. praktyczny warsztat Talenty Gallupa, czyli kluczowy  krok do zrozumienia, dlaczego należy skupić się na pracy z talentami, oraz inspiracja do przyjrzenia się swoim talentom i pracy z nimi. Ważnym elementem programu Siła Kobiet Providenta są również spotkania wewnętrzne – nasze liderki opowiadają, jak sobie poradziły z godzeniem kariery i życia, w ten sposób zachęcając inne dziewczyny, które mają wątpliwości, czy im się to uda.  

To działania wewnętrzne, a czy w jakiś sposób angażujecie się we wspieranie kobiet na rynku?

Agnieszka Kłos-Siddiqui jest przewodniczącą platformy „Kierunek – Kobieta Biznesu” powstałej przy Pracodawcach RP. Platforma zachęca kobiety do zdobywania kompetencji zarządczych i jest odpowiedzią Pracodawców RP na trudną do zaakceptowania sytuację, w której kobiety nie wykorzystują posiadanej wiedzy i umiejętności – gwarantujących udaną karierę w biznesie. Działania platformy inspirują młode kobiety do odwagi w budowaniu swojej ścieżki kariery i rozwijania przedsiębiorczości. Pod lupą są szczególnie  studentki spoza dużych miast, które często pragną rozwijać się zawodowo w międzynarodowych korporacjach, ale mają obawy przed wyjazdem z rodzinnych miejscowości. 

Platforma to też doskonałe pole do rozmów, wymiany doświadczeń i wspólnego zastanowienia się nad przyszłością młodych kobiet w Polsce. W dyskusjach biorą udział członkinie zarządów, prezeski i menadżerki z największych firm. 

 W październiku 2019 r. współorganizowaliśmy wraz z Katedrą Zachowań Organizacyjnych i Marketingu Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania UMK w Toruniu konferencję „Kobieta w biznesie”. W wydarzeniu udział wzięła prezes Providenta Agnieszka Kłos-Siddiqui oraz Bronwyn Syiek, independent non-executive director w International Personal Finance, która wygłosiła prelekcję „How to be successful woman in the male-dominated corporate world?”.

Staramy się być obecni wszędzie tam, gdzie mówi się o kobietach i gdzie wspiera się kobiety.

Co, według pani doświadczeń, jest najmocniejszym atutem kobiet w biznesie?

Pracowitość, intuicja, umiejętność działania na wielu polach jednocześnie, czyli multitasking. Kobiety mają nie tylko pracę zawodową, ale też dodatkowe obowiązki. Jest to nie tylko zajmowanie się dziećmi, domem, ale także starszymi członkami rodziny. Role opiekuńcze, które często same sobie narzucamy, i konieczność pogodzenia ich z pracą zawodową powoduje, że musimy być lepiej zorganizowane bo mamy więcej „na głowie”. Często pełnimy rolę centrum zarządzania światem i uważamy, że nikt nie może nas zastąpić, co nie do końca jest prawdą. Warto dzielić się obowiązkami i delegować zadania. Istotne jest też znalezienie czasu na własne pasje, odpoczynek, na osobistą przestrzeń.

Nasz program „Siła kobiet Providenta” to świetny przykład, jak kobiety mogą się wzajemnie inspirować i dopingować, ale też wspierać. To konkretne przykłady wzięte z życia, jak budować ścieżkę kariery, jak dbać o swój rozwój zawodowy, ale także jak sobie radzić w trudnych sytuacjach. Liczy się też kobieca solidarność, czyli mentoring i czerpanie z doświadczeń innych kobiet.

------------------------------------------------------------------

Hamulce awansu

Jak pokazują badania przeprowadzone w Provident Polska, hamulcami, które powstrzymują kobiety przed aplikowaniem na stanowiska kierownicze, są:

∫ brak przekonania o możliwości pogodzenia obowiązków służbowych z życiem prywatnym

∫ stereotypowe myślenie otoczenia – kariera równa się zaniedbywanie rodziny

∫ brak poczucia, że posiadają wiedzę i umiejętności niezbędne do objęcia wyższego stanowiska

∫ niska mobilność

 

Szansa dla młodych

Wyniki badania studentek przeprowadzonego w ramach platformy „Kierunek – Kobieta Biznesu”  wskazują, że młode kobiety od swojej przyszłej pracy oczekują przede wszystkim możliwości rozwoju i zdobywania nowych umiejętności (78 proc. badanych) oraz spokojnego środowiska pracy (64 proc.). Natomiast dużo mniej studentek wskazało na możliwość szybkiego awansu (39 proc.). 

Badanie wykazało, że studentki mają niższe oczekiwania wobec wynagrodzenia w przyszłości. Mężczyźni podają kwotę oczekiwanej pensji wyższą średnio o 23 proc. i dwukrotnie częściej odbywają płatne staże niż kobiety. Studentki częściej niż studenci wybierają staże bezpłatne oraz angażują się w wolontariat. 

Młode kobiety rzadziej niż mężczyźni chcą też zakładać własne firmy – zaledwie 16 proc. studentek myśli o własnej działalności. Jednocześnie studentki znacznie większą wagę niż studenci przykładają do spotkań z profesjonalistami w danym zakresie i do networkingu. 

baner 970x200
My Company Polska wydanie 1/2022 (76)

Więcej możesz przeczytać w 1/2022 (76) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ