Ponad 2 mln zł na grę planszową. Wielki sukces polskiego wydawnictwa

Robinson Crusoe
Fot. materiały prasowe
Na platformie Gamefound.com trwa zbiórka crowdfundingowa na reedycję kultowej gry planszowej "Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie", której autorem jest uznany polski autor - Ignacy Trzewiczek. Już w 20 godzin po starcie kampanii organizatorzy zebrali ponad 2 mln zł. Szacuje się, że łączna kwota zbiórki może przekroczyć 10 mln zł.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Gamefound.com został założony ponad 4 lata temu przez wrocławskiego wydawcę gier planszowych, Awaken Realms. Pierwotnie był tak zwanym „pledge managerem”, czyli narzędziem ułatwiającym obsługę zbiórki i kontakt z fundatorami po zakończeniu kampanii na zewnętrznych serwisach. W grudniu 2020 roku twórcy Gamefound wykonali milowy kolejny krok w rozwoju i przekształcili narzędzie w samodzielną platformę crowdfundingową skupioną na grach planszowych.

Pierwszym projektem uruchomionym 17 grudnia 2020 roku na Gamefound.com była gra o eksploracji kosmosu – ISS Vanguard. Awaken Realms zapowiedziało jej powstanie kilkanaście miesięcy wcześniej. 197 sekund – właśnie tyle zajęło graczom zebranie 50 000 dolarów, czyli minimalnej kwoty umożliwiającej wydanie gry. Cała kampania trwała 21 dni, a jej finał okazał się spektakularnym sukcesem. Pierwszy projekt crowdfundingowy w historii Gamefound wsparło 28 962 osób. W sumie zebrano 4 912 097 dolarów, co stanowiło aż 9824 proc. zakładanego celu. To największa kwota w historii zbiórek internetowych zebrana na grę planszową na portalu innym niż Kickstarter.

– Zawsze chcieliśmy stworzyć grę science fiction, w której gracze odkrywają nowe światy i obce cywilizacje. Dzięki zaufaniu i wsparciu społeczności graczy przez Gamefound jesteśmy w stanie ożywić ISS Vanguard oraz stworzyć wszystko, o czym marzyliśmy - mówi Marcin Świerkot, prezes Gamefound.com.

Robinson Crusoe na Gamefound

Sukces pierwszej zbiórki, jak i samej platformy, pozwolił na pozyskanie nowych partnerów i rozwój kolejnych projektów. Najnowszą kampanią crowdfundingową, która rozpoczęła się kilkanaście godzin temu, jest reedycja jednej z najpopularniejszych gier wszechczasów – Robinson Crusoe: Przygoda na Przeklętej Wyspie. Gra, której autorem jest znany polski twórca Ignacy Trzewiczek (m.in. 51. Stan, Osadnicy: Narodziny Imperium, Detektyw), została udostępniona na Gamefound w wersji kolekcjonerskiej. Specjalne wydanie zostało wzbogacone o nowe elementy.

W ciągu pierwszych 20 godzin kampanii ponad 4000 sympatyków gier planszowych z całego świata złożyło zamówienia na kwotę ponad 2 mln zł , co stanowiło blisko 1000 proc. pierwotnego celu zakładanego przez twórców. Łączna kwota zbiórki może osiągnąć nawet kilkanaście milionów złotych, gdyż jej zakończenie planowane jest na 13 kwietnia br.

– Bardzo się cieszmy, że możemy być częścią tego projektu – mówi Ignacy Trzewiczek, twórca gry Robinson Crusoe i właściciel wydawnictwa Portal Games. I dodaje – Połączenie Gamefound, polskiego startupu o międzynarodowym zasięgu, i Portal Games, które znane jest światowej społeczności graczy ze swoich wyjątkowych tytułów, to mieszanka skazana na sukces. Osiągnięty wynik pokazuje, że polskie gry są synonimem bardzo wysokiej jakości, ale również są coraz bardziej rozpoznawalne i pożądane. 

Rynek gier planszowych w Polsce

W okresie pandemii gry planszowe to jedna z najprężniej rozwijających się branż. W 2020 roku kampanie crowdfundingowe dotyczące tego sektora zarobiły ponad 233 mln dol., w porównaniu ze 176,3 mln dol. w 2019 roku, co stanowi wzrost o ponad 32 proc. Na uwagę zasługuje fakt, że w tym towarzystwie bardzo prężnie rozwijają się polskie firmy. - Rynek gier planszowych w Polsce ma bardzo niski próg wejścia. Wystarczy kilkadziesiąt tysięcy złotych, żeby zacząć wydawać gry, które mogą osiągnąć sukces - tłumaczy w rozmowie z "My Company Polska" Waldemar Gumienny z wydawnictwa Phalanx.

- To hobby, które wciąga, wiem to po sobie. Zwykle zaczyna się od prostych „imprezówek”, by z czasem przejść do bardziej zaawansowanych gier. Często bywa też tak, że ktoś rozpoczyna swoją przygodę z planszówkami, bo jest np. fanem „Gry o tron”, więc kupuje również grę planszową z tego uniwersum. Z czasem podnosi się granica finansowa, jaką jesteśmy w stanie bez zastanowienia wydać na taki produkt. Gracze lubią „zrzucać” się na dany tytuł, a wtedy koszty rozkładają się na kilka osób. No i gra zostaje z nami na kolejne spotkania – dodaje Tomasz Sufin z wydawnictwa Portal Games.

Więcej o polskim rynku gier planszowych piszemy w kwietniowym numerze "My Company Polska", który już niebawem ukaże się na rynku.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ