Niemcy i Francja wypowiadają małą wojnę dyskontom. Chcą zakazać downsizingu
Fot. shutterstock.Niestandardowe wymiary opakowań produktów znanych marek w dyskontach to codzienność. Ta sztuczka polega na udostępnianiu do sprzedaży artykułów o zaniżonej zawartości - zazwyczaj w cenie nieco niższej niż w przypadku produktu w oryginalnym opakowaniu. Przykład? Napoje marki coca-cola w Biedronce o pojemności 1,75 ml wobec oryginalnych 2 litrów. Z kolei w Lidlu jeszcze tego lata wybuchła afera w związku ze zmniejszeniem gramatury masła Pilos. Sieć Lidl po burzliwych reakcjach klientów na tę praktykę zdecydowała się na powrót do standardowej wagi masła.
Dzięki temu dyskonty i markety mogą przyciągać klientów niższą ceną - a z powodu wyjątkowości wymiaru opakowania konsumenci często nie zdają sobie sprawy z tego, że kupują produkt mniejszy niż zazwyczaj. W ten sposób łatwo zmanipulować konsumenta, który z przyzwyczajenia kupuje dany produkt.
Orlen obniża ceny paliw mimo drożejącej ropy. Przed wyborami polski dobrobyt instant
Niemcy i Francja wypowiadają małą wojnę dyskontom. Chcą zakazać downsizingu
Ministra ochrony konsumentów w Niemczech, Steffi Lemke, chce wprowadzić nową ustawę, która ma skończyć z ukrywaniem podwyżek cen w supermarketach. Zakaz będzie dotyczył nie tylko zmniejszania gramatury produktów, ale także większych opakowań z tą samą zawartością (np. większe opakowanie chipsów mimo tej samej zawartości). Praktyki te są uważane za wprowadzanie konsumentów w błąd, a także generowanie nadmiernych odpadów - informuje portal dlahandlu.pl.
Minister gospodarki we Francji, Bruno Le Maire, planuje wprowadzić zakaz downsizingu, co jest popierane przez premier Elisabeth Borne. Od listopada producenci będą zobowiązani do jasnego informowania o zmianach związanych z gramaturą na etykiecie. To krok w kierunku większej przejrzystości i ochrony praw konsumentów.
Najpierw zwalniali, teraz zatrudniają z powrotem. Salesforce szuka 3000 specjalistów
Downsizing to marginalny problem?
Nie wszyscy zgadzają się co do skali problemu downsizingu. Portal dlahandlu zaznacza, że Jean-Philippe André, szef francuskiej federacji żywności ANIA, powiedział, że zjawisko to dotyczy zaledwie około 0,2% towaru w sklepach.
Jednak rządy Niemiec i Francji podkreślają, że praktyka ta wprowadza konsumentów w błąd i utrudnia świadome wybieranie produktów. Jest to również typowy
Walka z downsizingiem w marketach staje się coraz bardziej widoczna na arenie międzynarodowej, a inne kraje również rozważają działania mające na celu ochronę konsumentów przed ukrywaniem podwyżek cen. W ostatnich latach UOKiK wyraźnie zaostrzył działania wobec dyskontów, dlatego możemy się spodziewać, że podobne przepisy wkrótce dotrą do Polski.