Niemcy i Francja wypowiadają małą wojnę dyskontom. Chcą zakazać downsizingu

downsizing
Fot. shutterstock.
Ministrowie gospodarki obu krajów chcą zakazać powszechnej praktyki dyskontów, czyli downsizingu. Nazywają je wprost ukrywaniem podwyżek cen.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Niestandardowe wymiary opakowań produktów znanych marek w dyskontach to codzienność. Ta sztuczka polega na udostępnianiu do sprzedaży artykułów o zaniżonej zawartości - zazwyczaj w cenie nieco niższej niż w przypadku produktu w oryginalnym opakowaniu. Przykład? Napoje marki coca-cola w Biedronce o pojemności 1,75 ml wobec oryginalnych 2 litrów. Z kolei w Lidlu jeszcze tego lata wybuchła afera w związku ze zmniejszeniem gramatury masła Pilos. Sieć Lidl po burzliwych reakcjach klientów na tę praktykę zdecydowała się na powrót do standardowej wagi masła.

Dzięki temu dyskonty i markety mogą przyciągać klientów niższą ceną - a z powodu wyjątkowości wymiaru opakowania konsumenci często nie zdają sobie sprawy z tego, że kupują produkt mniejszy niż zazwyczaj. W ten sposób łatwo zmanipulować konsumenta, który z przyzwyczajenia kupuje dany produkt.

Orlen obniża ceny paliw mimo drożejącej ropy. Przed wyborami polski dobrobyt instant

Niemcy i Francja wypowiadają małą wojnę dyskontom. Chcą zakazać downsizingu

Ministra ochrony konsumentów w Niemczech, Steffi Lemke, chce wprowadzić nową ustawę, która ma skończyć z ukrywaniem podwyżek cen w supermarketach. Zakaz będzie dotyczył nie tylko zmniejszania gramatury produktów, ale także większych opakowań z tą samą zawartością (np. większe opakowanie chipsów mimo tej samej zawartości). Praktyki te są uważane za wprowadzanie konsumentów w błąd, a także generowanie nadmiernych odpadów - informuje portal dlahandlu.pl.

Minister gospodarki we Francji, Bruno Le Maire, planuje wprowadzić zakaz downsizingu, co jest popierane przez premier Elisabeth Borne. Od listopada producenci będą zobowiązani do jasnego informowania o zmianach związanych z gramaturą na etykiecie. To krok w kierunku większej przejrzystości i ochrony praw konsumentów.

Najpierw zwalniali, teraz zatrudniają z powrotem. Salesforce szuka 3000 specjalistów

Downsizing to marginalny problem?

Nie wszyscy zgadzają się co do skali problemu downsizingu. Portal dlahandlu zaznacza, że Jean-Philippe André, szef francuskiej federacji żywności ANIA, powiedział, że zjawisko to dotyczy zaledwie około 0,2% towaru w sklepach.

Jednak rządy Niemiec i Francji podkreślają, że praktyka ta wprowadza konsumentów w błąd i utrudnia świadome wybieranie produktów. Jest to również typowy

Walka z downsizingiem w marketach staje się coraz bardziej widoczna na arenie międzynarodowej, a inne kraje również rozważają działania mające na celu ochronę konsumentów przed ukrywaniem podwyżek cen. W ostatnich latach UOKiK wyraźnie zaostrzył działania wobec dyskontów, dlatego możemy się spodziewać, że podobne przepisy wkrótce dotrą do Polski.

ZOBACZ RÓWNIEŻ