Najciekawsze książki dla przedsiębiorców. Grudzień 2023

Książki
Książki / Fot. Shutterstock
Oto najciekawsze premiery książkowe!
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2023 (99)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Ideaflow

Autorzy: Jeremy Utley, Perry Klebahn

Wydawnictwo: MT Biznes

Idea, czyli pomysł. Najlepiej tak dobry, zaskakujący, innowacyjny, że popchnie twoją karierę, firmę, całe życie do przodu. Czym jest jednak drugi człon tytułu książki Jeremy’ego Utleya i Perry’ego Klebahna, czyli flow? W polskiej literaturze fachowej tłumaczony jest jako stan przepływu osiągany, gdy jesteśmy uskrzydleni jakimś wyzwaniem czy czynnością. Czym jest więc ideaflow? „To liczba pomysłów, które ty lub twój zespół jesteście w stanie wygenerować w określonym czasie”. Brzmi jak równanie matematyczne? Cóż, matematyka też może być innowacyjna. Niski poziom ideaflow można zaobserwować w każdej sali konferencyjnej, w której panuje cisza. Świadczą również o nim do połowy zapisane tablice i niezrealizowane cele biznesowe. Natomiast firmy charakteryzujące się wysokim ideaflow nieustannie z powodzeniem przekuwają kreatywność na wyniki. Ideaflow to metoda, to narzędzie. Czy dzięki niemu naprawdę można – jak obiecują autorzy – nauczyć się oszukiwać własny mózg, aby był bardziej kreatywny i generować wartościowe pomysły nawet na żądanie? Sprawdzimy na najbliższym zebraniu redakcyjnym „My Company Polska”.

Sztuczna inteligencja w biznesie

Autorzy: Thomas H. Davenport, Nitin Mittal

Wydawnictwo: MT Biznes

Dziś mówią o niej wszyscy! Uczniowie w podstawówkach, wykładowcy na prestiżowych uczelni, no i oczywiście przedsiębiorcy. Już nikt nie zastanawia się, czy z niej korzystać, tylko jak to robić: by ułatwiła pracę, by przyspieszyła mozolne procesy, by pozwoliła wyprzedzić konkurencję. Mowa oczywiście o sztucznej inteligencji. Tyle że na początku większość z nas (i większość z firm) podchodziła do AI z dużą powściągliwością, by nie powiedzieć, że się jej bała. Naukowiec prof. Thomas H. Davenport (m.in. Katedra Informatyki i Zarządzania Babson College) i praktyk Nitin Mittal (dyrektor w firmie Deloitte Consulting i laureat nagrody „Innowator AI Roku” 2019 r.) przyglądają się awangardzie AI z punktu widzenia ugruntowanych na rynku firm, takich jak Anthem, Ping An, Airbus i Capital One. Książka jest pełna interesujących spostrzeżeń i opisów strategii i najlepszych praktyk. Znajdziemy w niej także konkretne narzędzia, dzięki którym sztuczna inteligencja pozwala liderom i ich zespołom podejmować lepsze decyzje, mieć lepsze relacje z klientami oraz oferować lepsze produkty i usługi. Bo – jak mówiła Maria Skłodowska-Curie – niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć.

Sztuka zwycięstwa dla młodzieży

Autor: Phil Knight

Wydawnictwo: Rebis

Z pewnością znacie markę Nike. To jeden z najpotężniejszych graczy na rynku odzieży, obuwia i sprzętu sportowego, z roczną sprzedażą rzędu 30 mld dol. Być może wielu z was kojarzy również jej twórcę firmy – Phila Knighta. A może również jego wspomnienia zatytułowane „Sztuka zwycięstwa” (w angielskim oryginale „Shoe Dog”)? To opowieść o młodym chłopaku, który trenował lekkoatletykę i który był zdeterminowany, żeby odnieść sukces nie tylko na sportowej bieżni. Swój biznes rozpoczął od pożyczki 50 dol. od ojca. Książka błyskawicznie wskoczyła na listę bestsellerów „New York Timesa”. Nic dziwnego, jest świetnie napisana, szczera i zabawna. To fascynująca podróż w czasie i zaskakująco intymna opowieść o tym, jak realizować marzenia. To właśnie tę pozycję wskazuje wielu bohaterów naszych tekstów, gdy pytamy ich o inspiracje w pracy czy książkę, która zmieniła ich podejście do biznesu. Teraz na polskim rynku pojawia się „Sztuka zwycięstwa dla młodzieży”. Szczerze? Naszym zdaniem jest jeszcze bardziej inspirująca niż jej dorosła wersja.

100 lat Harvard Business Reviev

Różni autorzy

Wydawnictwo: Rebis

Takie urodziny robią wrażenie! Tacy autorzy również. Dlatego z ciekawością sięgnęliśmy po książkę „100 lat Harvard Business Review”, w której znalazło się 30 najgłośniejszych artykułów tego amerykańskiego magazynu o biznesie. Książkę otwiera tekst Petera F. Druckera, który uczy zarządzania samym sobą (i na początek radzi odpowiedzieć sobie na tak podstawowe pytania jak „Czy jestem słuchowcem czy wzrokowcem?” i „Jaki mam system wartości?”). Napisany przyjaznym językiem, intrygujący jeśli chodzi o treść. W końcu to właśnie prace Druckera przyczyniły się do stworzeni podstaw filozoficznych i praktycznych współczesnych korporacji. Polecamy również rozdział „Jak stać się liderem” autorstwa Daniela Golemana, czyli jednego z najbardziej znanych specjalistów zajmujących się inteligencją emocjonalną. Jego przepis na sukces w pracy jest zaskakująco krótki – to samoświadomość, samokontrola, motywacja, empatia i umiejętności społeczne. Tylko tyle i aż tyle! Na liście top30 HBR znajdują się też Robert B. Cialdini, który pisze o sile perswazji czy Michael E. Porter pokazujący, jaki wpływ na naszą strategię ma konkurencja.

My Company Polska wydanie 12/2023 (99)

Więcej możesz przeczytać w 12/2023 (99) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ