Marlboro jako inwestycja ESG? CEO mówi, że to jego cel

Papierosy chcą się wpisywać w ESG / Fot. Brian Sny
Papierosy chcą się wpisywać w ESG / Fot. Brian Snyder, Reuters
Wielkie firmy tytoniowe rzekomo kierują się ku pozycji społecznie odpowiedzialnej inwestycji.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

CEO Philip Morris International powiedział w wywiadzie dla Financial Times, że inwestorzy, którzy w ostatnich latach porzucili akcje tej firmy tytoniowej, ostatecznie wrócą, biorąc pod uwagę jej zainteresowanie produktami nikotynowymi opartymi na parze, które są promowane jako mniej szkodliwe niż papierosy. Regulatorzy zaczynają natomiast wprowadzać restrykcje na e-papierosy i inne alternatywy, zwłaszcza wobec narastających dowodów, że mogą one szkodzić nastolatkom.

Około jednej trzeciej dochodów PMI pochodzi obecnie ze sprzedaży jej produktów bezdymnych, a firma ma na celu stanie się marką głównie oferującą produkty bezdymne w ciągu najbliższych dwóch lat. 

Zobacz: Co to jest faktura proforma?

Na pytanie gazety, czy uważa, że Philip Morris mógłby ostatecznie zostać sklasyfikowany jako akcje ESG - luźno zdefiniowana kategoria firm ocenianych pod kątem czynników środowiskowych, społecznych i zarządzania, Jacek Olczak odpowiedział: - Myślę, że tak.

Fundusze kierują wzrok na Philip Morris 

Olczak powiedział FT, że zauważył ostrożne zaangażowanie niektórych funduszy, które w ostatnich latach unikały akcji tytoniowych, choć odmówił ich identyfikacji. - Nie mówię, że budują pozycję w Philip Morris... ale zarządcy aktywów nie poświęcą czasu na rozmowę z tobą, jeśli nie mają na uwadze, że nadejdzie taki dzień, w którym powinni przemyśleć swoją politykę - powiedział w wywiadzie dla FT.

Rzecznik firmy próbował wyjaśnić niektóre z komentarzy Olczaka w oświadczeniu dla CNN w środę.

- Naszym celem nie jest tylko uczynienie naszej firmy bezdymną - chcemy zrobić papierosy przestarzałymi - powiedział rzecznik. - Wymaga to zmiany na poziomie systemowym.

Sprawdź: Z poważaniem

Philip Morris International, z siedzibą w Szwajcarii, to międzynarodowa firma, która sprzedaje papierosy marki Marlboro na rynkach poza USA. W 2008 roku została wydzielona z Altria Group, która kontroluje Philip Morris USA.

Moda na ESG

ESG stało się modne na Wall Street jako strategia inwestycyjna, która zazwyczaj eliminuje firmy, których produkty lub praktyki są szkodliwe dla środowiska lub społecznej harmonii - można myśleć tutaj o producentach broni, wiertnicach ropy i producentach papierosów. 

Ale nie ma stałych, powszechnie akceptowanych kryteriów dotyczących inwestowania w ESG, pozostawiając to w rękach zarządców funduszy, aby dokonali tych rozróżnień.

Pomimo to, ESG to niezwykle popularna strategia. To szczególnie widoczne w Europie, gdzie ESG stanowiło 65% wszystkich przepływów do ETF-ów w 2022 roku - podaje firma Morningstar.

Olczak powiedział FT, że 10% jego długoterminowego wynagrodzenia jest teraz powiązane z celami ESG, choć "ostro sprzeciwiał się konwencjom ESG, które w ostatnich latach wykluczyły PMI". Chwalił też działania ESG w PMI za przejrzystość, choć także przyznał, że wykorzystanie pracy dzieci w łańcuchach dostaw tytoniu szkodziło ocenie ESG jego firmy.

W oświadczeniu Philip Morris International wyjaśnił te komentarze, mówiąc, że firma "jest zdecydowana na wyeliminowanie systemowej pracy dzieci w łańcuchu dostaw tytoniu".

Firma również poinformowała, że 30% wynagrodzenia kadry kierowniczej było powiązane z jej wewnętrznym indeksem zrównoważonego rozwoju - 10% dla zrównoważonego rozwoju operacyjnego i 20% dla zrównoważonego rozwoju produktu.