Mail, któremu nie sposób się oprzeć

Czy można używać słowa „witam” (w wersji angielskiej welcome) na rozpoczęcie maila? Jak skonstruować wiadomość, żeby przeczytał je VIP, na którym nam bardzo zależy? Jak pogodzić rzeczowość z ekspresyjnością i indywidualizmem? Jak sprawić by mój mail był niezapomniany?
To tylko kilka pytań, które sobie czasem zadajemy, siadając do napisania maila. I słusznie, bo jak przekonują Raul Sanchez i Dan Bullock, amerykańscy autorzy książki „Jak komunikować się efektywnie”: „Każdy mail przekazuje wizerunek twój i twojej firmy, dlatego może wpłynąć na reputację i przyszły sukces”. Ich publikacja to swoisty paszport do komunikacji globalnej. Starają się w niej znaleźć idealny sposób porozumiewania się – zrozumiały dla wszystkich ludzi, a jednocześnie pokazujący odmienności kulturowe. Podpowiadają, jak pisać wiadomości, by zarówno odbiorcy w Ameryce Łacińskiej, jak i w Chinach uważali, że pisze do nich „swój”.
Zdaniem autorów jest kilka sekretów, które powinien znać każdy, kto chce napisać skuteczny mail. U podstaw tych sekretów leży przekonanie – poparte zresztą badaniami – że istnieje silne połączenie między korespondencją elektroniczną a psychologią behawioralną.
1. Styl
Ci, którzy prowadzą firmy o zasięgu międzynarodowym pewnie zdążyli dostrzec, że najchętniej i najłatwiej porozumiewamy się – także cyfrowo – z ludźmi ze zbliżonego kręgu kulturowego. Z badań Uniwersytetu Stanforda i Uniwersytetu Corella wynika, że podświadomie niwelujemy różnice kulturowe w takich mailach, ponieważ upodabniając swój...

Więcej możesz przeczytać w 7/2022 (82) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.