Koniec motoryzacyjnego symbolu Bielska-Białej: Fabryka Fiata kończy działalność i zwalnia całą załogę

Koniec motoryzacyjnego symbolu Bielska-Białej: Fabryka Fiata kończy działalność i zwalnia całą załogę
Fot. shutterstock.
Spadająca liczba zamówień i zielone regulacje UE redukujące użycie aut spalinowych wpłynęły na zamknięcie Fabryki Fiata w Bielsku-Białej. Chodzi o zakład FCA Powetrain.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Koniec pewnego rozdziału w historii polskiej motoryzacji. Po przeszło 20 latach działalności Fabryka Fiata w Bielsku-Białej ma zostać zlikwidowana. Według informacji podanych przez lokalny portal bielsko.biala.pl zakład zostanie zamknięty do końca 2024 roku. Ta decyzja została ogłoszona przez likwidatora spółki, Andrzeja Tokarza (wcześniej szefa fabryki) po tym jak spotkał się z organizacjami związkowymi.

W co inwestować w 2024 r.

Przyczyny zamknięcia: Emisje zpalin i spadające zamówienia

Za decyzją o zakończeniu działalności fabryki kryją się nowe regulacje dotyczące emisji spalin silników spalinowych, wprowadzone przez Komisję Europejską, oraz znaczący spadek zamówień. Te czynniki doprowadziły do nieuchronnej decyzji o rozwiązaniu spółki i zakończeniu produkcji.

Koniec motoryzacyjnego symbolu Bielska-Białej: Fabryka Fiata kończy działalność i zwalnia całą załogę

Niestety, konsekwencją likwidacji fabryki jest utrata pracy przez całą, liczącą 468 osób, załogę. Grupowe zwolnienia mają zostać przeprowadzone w ciągu roku, od lutego do grudnia 2024. W obliczu tej trudnej sytuacji, dyrekcja zamierza zaproponować zwalnianym osobom pracę w innych zakładach należących do grupy Stellantis oraz plan dobrowolnych odejść.

Likwidator zakładu ma 20 dni na wynegocjowanie warunków zakończenia pracy przez pracowników. Pierwsze rozmowy zaplanowano na 9 stycznia 2023 roku. Harmonogram zakłada zakończenie produkcji różnych modeli silników w pierwszej połowie roku - czytamy w relacji portalu Innpoland.pl.

Z nami prowadzenie firmy staje się przyjemniejsze [WYWIAD]

Sytuacja na tle Innych zakładów

To nie jedyny przypadek zmian w branży motoryzacyjnej. Podobny los spotkał fabrykę Scania w Słupsku, gdzie produkcja została zakończona z powodu niestabilnej sytuacji na rynku producentów autobusów. Jednak w sąsiednim zakładzie, produkującym podwozia typu K, pracę zachowa około 200 osób.

Zamknięcie bielskiej fabryki Fiata stanowi symboliczny koniec pewnej epoki w historii polskiej branży motoryzacyjnej. Z jednej strony jest to odzwierciedlenie zmieniających się trendów i regulacji rynkowych, z drugiej - trudny czas dla setek pracowników i ich rodzin. Ta sytuacja rzuca światło na wyzwania, przed którymi stoi sektor motoryzacyjny, dostosowujący się do nowych realiów rynkowych i środowiskowych.