Kod do sukcesu. Wywiad

Kod do sukcesu. Wywiad
36
Zachęcam wszystkich, żeby spróbowali uwolnić się od swojej kultury. Nie, aby ją odrzucić, tylko wzbogacić o inne elementy. Po prostu znaleźć swoją drogę. Można być Polakiem, ale warto wybrać sobie coś trochę od Japończyków, trochę od Skandynawów, trochę od Niemców. Ja uwolniłem się od francuskiej mentalności, ale nigdy się nie uwolnię od francuskiej kuchni – mówi Clotaire Rapaille, badacz kultur i ekspert rynku, autor wydanej właśnie ksiażki „Kod kulturowy”.

Chce pan odkryć kod kulturowy Polski? Wytłumaczmy może najpierw, co to właściwie jest i do czego służy? 

Odnajdywanie kodów kulturowych różnych krajów to moja pasja. Jeżdżę po całym świecie i odkrywam kody kulturowe m.in. Indii, Brazylii, Japonii, Rosji, USA, Argentyny, będę się chciał przyjrzeć w przyszłym roku kodowi kulturowemu Polski. Jak się go odkrywa? Zacznijmy od tego, że każdy z nas ma trzy mózgi:  gadzi, w którym mieszczą się instynkty i którego nadrzędnym celem jest przetrwanie jednostki, limbiczny – odpowiadający za emocje, więzi społeczne i przetrwanie grupy oraz intelekt, czyli układ zarządzający przetwarzaniem danych i symboliką. Mnie najbardziej zajmują ludzkie emocje wobec kraju. Popatrzmy na mnie: urodziłem się we Francji, kocham Francję i jej kulturę, ale... nienawidzę Francuzów. Moją postawę cechuje typowa miłość i nienawiść. Natomiast gdzieś głęboko w środku, na poziomie gadziego mózgu, jestem de facto Francuzem. Badając kod kulturowy chcę odkryć pierwotnie piętno odciśnięte na danej narodowość, a co za tym idzie odpowiedzieć na pytanie: co to właściwie znaczy – być Polakiem, Francuzem, Niemcem, Turkiem, Argentyńczykiem? Kiedy robiłem badania w Chinach, uczestnicy bardzo mocno podkreślali swój kosmopolityzm, fakt, że są obywatelami całego globu i robią światowy biznes. Jednak tym, co ich najmocniej ukształtowało – był tzw. Nanking rape...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2019 (51)

Więcej możesz przeczytać w 12/2019 (51) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

POLECAMY