Jak człowiek z maszyną

Jak człowiek z maszyną
27
Maszyny, które swobodnie rozmawiają z ludźmi, to jedna z najstarszych fantazji science fiction. Ta wizja powoli zaczyna się spełniać. I znajduje coraz szersze zastosowanie w biznesie, który chce działać skuteczniej.

Pierwszy czatbot powstał już przed półwieczem, ale dopiero niedawno roboty zaczęły się komunikować ze zwykłymi ludźmi w sposób, który jest dla nich naturalny. Z punktu widzenia biznesu przełomowe było udostępnienie dla czatbotów komunikatora Messenger w 2016 r. Dzięki temu mogło z nich skorzystać dużo więcej firm. Wystarczyło mieć swój fanpejdż na Facebooku i zamówić program do odpowiadania na pytania użytkowników. 

– Od tego momentu na rynku zaczął się „wyścig zbrojeń”, który przyniósł bardzo dużo nowości technologicznych – zauważa Igor Sawczuk, współtwórca firmy Wandlee zajmującej się tworzeniem czatbotów. Dodaje, że najważniejsze z tych nowości to przetwarzanie języka naturalnego i korzystanie z uczenia maszynowego. To drugie pozwala programom komputerowym na samodzielne wychwytywanie pewnych prawidłowości, ich weryfikowanie i doskonalenie w ten sposób swoich umiejętności. 

Jednocześnie za sprawą chmur danych, udostępnianych choćby przez Google czy Microsoft, niebywale wzrosła ilość „materiału”, na którym maszyny mogą się uczyć. W przypadku języka wszystko to okazało się nader przydatne, gdyż jest on oparty na ukrytych strukturach używanych przez ludzi podświadomie. Nawiasem mówiąc, język polski okazuje się dla algorytmów trudniejszy do nauczenia się niż np. angielski, głównie przez gramatykę, która w polszczyźnie jest dużo mniej schematyczna.

Rozmowa drugiej generacji

Wskutek technologicznych zmian jedną z podstawowych różnic między czatbotami pierwszej...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2019 (51)

Więcej możesz przeczytać w 12/2019 (51) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie