Email marketing w komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej firmy

fot. Adobe Stock
fot. Adobe Stock 59
Najczęściej komunikacja utożsamiana jest z wymianą wiadomości między nadawcą a odbiorcą. Samo znaczenie słowa pochodzącego z języka łacińskiego communicare oznacza „czynić wspólnym, coś z kimś dzielić”*. Tym samym u podstaw tego sformułowania leży również

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

 

Najczęściej komunikacja utożsamiana jest z wymianą wiadomości między nadawcą a odbiorcą. Samo znaczenie słowa pochodzącego z języka łacińskiego communicare oznacza „czynić wspólnym, coś z kimś dzielić”. Tym samym u podstaw tego sformułowania leży również wspólne działanie. Brak współpracy i wymiany informacji w firmie czy z zewnętrznym otoczeniem może wpłynąć na jej skuteczne funkcjonowanie.

Komunikacji zewnętrzna firmy

Każde przedsiębiorstwo, które chce sprawnie funkcjonować na rynku i osiągnąć zaplanowane cele, musi poświęcić wiele uwagi budowaniu dobrych relacji z otoczeniem. To, w jaki sposób odbywa się komunikacja oraz czy w ogóle jest prowadzona, ma decydujący wpływ na kształtowanie się wizerunku firmy. Komunikaty kierowane przez przedsiębiorstwo do otoczenia świadczą o jej intencjach i celach. Wszelkie informacje na temat firmy, usługi czy produktu mają decydujący wpływ na kształtowanie się jej postrzegania przez klientów.

Komunikację zewnętrzną firmy można porównać do odbierania dźwięków przez nietoperza. Wysyła on krótkie sygnały dźwiękowe, które odbijają się od przeszkód i wracają do niego. Właśnie za pomocą echolokacji określa kierunek i odległość obiektu na jego drodze. Podobnie jest z komunikacją w przedsiębiorstwie. Zbieranie oraz analizowanie informacji dostarczanych z otoczenia pomaga uniknąć wpadek i stworzyć jeszcze lepszy produkt.

Email marketing zadba o przepływ informacji

Email marketing to kanał, który pozwoli Ci na szybkie i skuteczne dotarcie z informacjami do klientów, którzy są bliscy Twojej marce. Możesz wystosować do nich ankietę, czy zapytać o opinię. Prosumenci zaangażowani w współtworzenie i promowanie produktów i usług Twojej firmy, mogą zostać ambasadorami i aktywnie promować markę. 

Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo angażuje się w akcje społecznościowe, charytatywne, otrzymało nagrody lub po prostu ma się czym pochwalić, to warto o tym poinformować. Dołącz relację zdjęciową, która pokaże, że Twój biznes tworzą specjaliści z dobrym sercem.

Najlepsze efekty w email marketingu uzyskasz, jeśli wcześniej prawidłowo zaplanujesz swoje działania. Wyznacz cel, który chcesz osiągnąć i przygotuj odpowiednią strategię w zakresie np. budowaniu wizerunku eksperta, zwiększeniu sprzedaży produktu, firmie przyjaznej zwierzętom czy employer brandingowi.

Komunikacja to nie tylko przekazywanie informacji na zewnątrz, ale i jej odbieranie. Każda informacja zwrotna pomoże Ci lepiej dostosować swoją strategię. Im lepiej poznasz swoją grupę docelową tym cel, który sobie wyznaczysz, będzie łatwiejszy do zrealizowania.

Komunikacja wewnątrz firmy

Komunikacja wewnętrzna skierowana do pracowników firmy jest równie ważna, jak i komunikacja zewnętrzna. Istnieje między nimi duża różnica między formą i rodzajem przekazywanych informacji, jednak obie powinny wzajemnie się przenikać. Wpływa ona nie tylko na kulturę organizacyjną czy zadowolenie pracowników, ale i pozwala włączyć ich w procesy projektowe.

Pracownicy powinni być na bieżąco informowani o zmianach zachodzących w firmie. Każda odpowiedź zwrotna jest szansą na wprowadzenie ulepszeń w przygotowywanych zmianach, dzieleniem się sugestii, które będą miały pozytywny wpływ na produkt i usprawnienie procesów w firmie. Przykładowo, dzięki komunikacji wewnętrznej możesz:

  • przedstawić pracownikom wizję czy strategię firmy i sprawić, że będzie dla nich bardziej zrozumiała
  • poinformować o zmianach kadrowych, rekrutacjach, nowościach w organizacji, akcjach marketingowych, organizowanych eventach
  • budować zaangażowanie, motywować pracowników i podnosić ich kompetencje poprzez udostępnianie materiałów szkoleniowych
  • pomóc w adaptacji nowych pracowników

Pamiętaj, że od Ciebie zależy, czy Twoi pracownicy staną się ambasadorami Twojej marki. Wykorzystaj ich potencjał. Budowanie dobrych relacji sprawi, że będą bardziej dumni z firmy i zaangażowani w pracę, tym samym będą polecać ją innym.

Wysyłaj mailingi do pracowników

Badania agencja Gatehouse pokazują, że wśród narzędzi digitalowych używanych do komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa, to właśnie email jest wykorzystywanym najczęściej (wskazało go aż 96% respondentów). To dobry przykład, że email marketing odgrywa ważną rolę w porozumiewaniu się z pracownikami.

Wysyłaj regularnie firmowy newsletter. Dzięki niemu pracownicy będą się bardziej angażować w życie przedsiębiorstwa. Informuj o wewnętrznych akcjach, sukcesach, organizowanych spotkaniach czy planach firmy.

Do tworzenia wiadomości warto wykorzystać zewnętrzny system do email marketingu. We FreshMailu będziesz miał możliwość weryfikacji raportów, sprawdzenia, który z pracowników jeszcze nie zapoznał się z mailem. Statystyki pozwolą ci zweryfikować jakie treści są chętniej czytane. Dzięki gotowym szablonom, stworzenie wiadomości będzie bardzo proste, a wysyłki staną się atrakcyjne dla oka.

Komunikacja w firmie często może być kierowana do konkretnych działów np. sprzedaży, obsługi klienta. Dzięki segmentacji łatwo podzielisz bazę mailową na mężczyzn i kobiety, aby wysłać im życzenia z okazji ich święta.

Nowi pracownicy potrzebują wdrożenia w kulturę organizacyjną przedsiębiorstwa. Dla nich możesz przygotować ścieżkę wiadomości, która pomoże im postawić pierwsze kroki w firmie. Pracownik będzie otrzymywał jedną wiadomość dziennie przez określoną liczbę dni, co pozwoli mu lepiej przyswoić wiedzę.

Podsumowując

Pamiętaj, że przejrzysta komunikacja wewnętrzna niesie ze sobą dużą wartość dla Twojej firmy. W ostatnich latach jej wpływ na komunikację zewnętrzną i kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa jest coraz większy. Zbuduj dobre relacje z pracownikami i wykorzystuj ich potencjał w tworzeniu silnej marki. Organizacja, która potrafi się komunikować z otoczeniem, wzbudza zaufanie, co przekłada się na jej lepsze funkcjonowanie na rynku. 

AUTOR:

Monika Dudek - specjalistka i pasjonatka marketingu internetowego z ponad 5-letnim doświadczeniem. Obecnie Performance Manager w firmie FreshMail.

ZOBACZ RÓWNIEŻ