Czy ten pomysł na biznes jest dobry?

Jak ocenić pomysł biznesowy – sprawdź / Fot. Unspl
Jak ocenić pomysł biznesowy – sprawdź / Fot. Unsplash.com
Przedstawiamy prosty sposób na ocenę pomysłu biznesowego. Jest skuteczna i konkretna, a zajmuje kilka chwil.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Czy dany rynek rzeczywiście istnieje i czy jest na nim wystarczająco dużo potencjalnych klientów? Czy ten biznes ma szansę na sukces?

Jedna z metod oceny pomysłu biznesowego to przeprowadzenie prostego testu, który składa się z dziesięciu elementów i każdy z nich oceniasz w skali od 0 do 10. Oto elementy oceny rynku:

1. Pilność: Jak bardzo ludzie potrzebują lub chcą mieć dany produkt w tej właśnie chwili? Przykład: wypożyczenie filmu na DVD ma zazwyczaj małą pilność, natomiast obejrzenie filmu po raz pierwszy w dniu premiery w kinie ma wysoką pilność, zwłaszcza że takie wydarzenie ma miejsce tylko raz. 

Zobacz: Elizabeth Holmes

2. Wielkość rynku: Jak dużo ludzi aktywnie kupuje rzeczy podobne do tych, które chcesz zaoferować? Przykład: rynek dla osób chcących prowadzić kursy z szycia skarpetek dla mężczyzn jest bardzo mały, natomiast rynek dla firm kosmetycznych chcących sprzedawać kremy nawilżające dla kobiet – bardzo duży. 

3. Potencjał cenowy: Jaka jest najwyższa cena, jaką klient jest w stanie zapłacić za dane rozwiązanie? Przykład: lizaki sprzedawane są za 2 zł, a superszybkie samochody za miliony dolarów. 

4. Koszt pozyskania klienta: Jak łatwo można zdobyć nowego klienta? Ile średnio trzeba wydać, aby doprowadzić do sprzedaży, jeśli chodzi o pieniądze i własny czas? Przykład: restauracje w świetnej lokalizacji nie muszą się szczególnie starać, aby zdobyć klienta – ci zjawiają się sami. Z kolei chcąc zdobyć kontrakt od rządu danego państwa być może będziesz musiał poświęcić setki tysiące złotych i wiele miesięcy na spotkaniach i trudnych rozmowach, aby doszło do współpracy. 

5. Koszt dostarczenia wartości: Ile czasu i pieniędzy będziesz musiał przeznaczyć, aby móc zaoferować to, co obiecujesz klientom? Przykład: dostarczenie plików cyfrowych przez internet kosztuje prawie tyle, co nic. Wymyślenie całkowicie nowego produktu i stworzenie dla niego fabryki to koszt liczony w milionach złotych i latach pracy. 

Sprawdź: Emerytura stażowa

6. Unikalność oferty: Jak bardzo oryginalna jest twoja oferta w porównaniu do tego, co znajdziesz już na rynku? I jak łatwo konkurenci będą w stanie skopiować to, co oferujesz, jeśli tylko zobaczą, że osiągnąłeś sukces? Przykład: na świecie jest mnóstwo salonów fryzjerskich, ale bardzo mało firm oferujących prywatne podróże kosmiczne. 

7. Szybkość wejścia na rynek: Jak szybko możesz stworzyć to, co oferujesz i chcesz sprzedawać? Przykład: możesz zaproponować, że wyręczysz kogoś z wyniesienia śmieci za opłatą i trwa to zaledwie kilka minut – podchodzisz do potencjalnego klienta i składasz propozycję. Jeśli zechcesz otworzyć bank, to mogą upłynąć lata, zanim będziesz gotowy i zaczniesz oferować swoje usługi docelowym klientom.

8. Inwestycja początkowa: Ile pieniędzy będziesz musiał zainwestować, aby móc rozpocząć sprzedaż swoich produktów? Przykład: chcąc oferować usługi sprzątające, potrzebujesz niedrogiego zestawu produktów chemicznych i czyszczących. Aby wynajmować domek w Laponii, musisz go najpierw kupić i wyposażyć, co z zakupem działki może kosztować nawet miliony złotych. 

9. Potencjał dosprzedaży: W biznesie jest coś takiego jak upselling, czyli w wolnym tłumaczeniu dosprzedaż – możliwość przygotowania dodatkowych ofert do oferty podstawowej, które możesz prezentować klientom. Czy jesteś w stanie je przygotować w przypadku twojego biznesu? Przykład: klient, który kupił maszynkę do golenia, będzie potrzebował jeszcze żyletek i kosmetyków, które możesz mu dosprzedać. Jeśli zaś kupisz porcelanowy talerz, kolejny kupisz dopiero wtedy, gdy ten pierwszy się potłucze. 

10. Potencjał dochodu pasywnego: Kiedy stworzysz produkt, to ile dodatkowej pracy musisz wykonać, aby doprowadzić do kolejnego zakupu? Przykład: konsultant biznesowy musi pracować nieustannie, aby otrzymywać wynagrodzenie. Książkę wystarczy napisać raz i następnie można ją sprzedawać wiele razy, a w razie potrzeby zrobić dodruk i znów kontynuować sprzedaż. 

Jak dokonać oceny

Każdy element oceń w skali od 0 do 10. Jeśli nie jesteś pewien, jaką ocenę przyznać, zachowaj bardziej sceptyczne niż optymistyczne podejście. Jeżeli na koniec twój wynik wynosi 50 lub mniej, zajmij się czymś innym – są lepsze sposoby i biznesy, w które warto zainwestować swój czas i dostępne środki. 

Jeśli twój wynik wynosi 75 lub więcej, masz bardzo obiecujący pomysł i powinieneś się nim zająć. Wszystko, co znajduje się pomiędzy 50 a 75, to niezła szansa biznesowa, jednak może się okazać, że minie sporu czasu zanim wypracujesz sukces, więc twoja inwestycja (czasu i pieniędzy) zwróci się raczej później, niż wcześniej. 

 

POLECAMY