Avia inwestuje w polską firmę tworzącą technologię RFID. Wśród klientów Orlen i Poczta Polska
HadatapHadatap zajmuje się wdrażaniem technologii RFID w kraju. RFID (ang. Radio Frequency Identification) jest technologią umożliwiająca odczyt i przesyłanie danych przy pomocy fal radiowych. Dzięki wyposażeniu przedmiotów, produktów czy przesyłek w inteligentne etykiety (tagi) z mikrochipem i użyciu specjalnego czytnika można szybko ustalić na jakiej półce znajduje się konkretna sztuka towaru. Technologia jest coraz chętniej wykorzystywana przez firmy produkcyjne i logistyczne oraz sektor handlu, w tym e-commerce. Korzystają z niej również instytucje publiczne, jak sądy czy biblioteki.
Hadatap z dużą inwestycją
– Hadatap posiada własne oprogramowanie i czytniki RAIN RFID oraz wiedzę i największe w Polsce doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań RFID. Jeszcze kilka lat temu ta technologia była droga i miała pewne ograniczenia techniczne, a teraz staje się kluczowa dla funkcjonowania wielu branż, szybko zyskując na popularności – powiedział Marcin Wysocki, Partner w Avia Capital. – Hadatap obsługuje największe krajowe firmy i instytucje, a także z powodzeniem zdobywa klientów wśród międzynarodowych korporacji – dodał.
Istniejący od 2006 roku Hadatap wprowadził rozwiązania RFID w ponad 150 dużych i średnich firmach i instytucjach. Wśród klientów firmy są m.in. PKN Orlen, gdzie Hadatap wdrożył system identyfikacji, inwentaryzacji i lokalizacji cystern kolejowych, oraz Poczta Polska, gdzie spółka wprowadza technologię RFID w trzech sortowaniach, by precyzyjniej lokalizować przesyłki oraz przyspieszyć proces ich doręczenia. Z usług Hadatap korzysta również Uniwersytet Jagielloński do kontrolowania księgozbiorów.
– Stosowane przez nas rozwiązanie (standard RAIN RFID) pozwala zidentyfikować przedmioty z odległości nawet kilkudziesięciu metrów i umożliwia odczyt wielu informacji jednocześnie – powiedział Artur Czarzyński, Prezes Zarządu Hadatap – Technologia RFID wypiera kody kreskowe, ponieważ ma nad nimi wiele przewag. W Polsce rośnie grupa firm, które przekonują się, że dzięki RFID mogą usprawnić procesy, oszczędzić czas i podnieść wydajność.
Shoplo przejmuje konkurencję
Inwestycje w RFID
Wykorzystaniem RFID interesują się m.in. firmy z branży budowlanej, spożywczej, a także operatorzy parkingów i szpitale. Oprócz zarządzania zapasami technologia ta umożliwia również śledzenie pochodzenia produktów. Dzięki temu zarówno producenci i sklepy mogą sprawdzać autentyczność produktu i zabezpieczyć się przed wykorzystywaniem czy sprzedażą towarów nieoryginalnych.
Według szacunków wartość globalnego rynku RFID wzrośnie w 2030 roku do 35,6 mld dolarów z 14,5 mld dolarów w 2022 roku. Jak wynika z raportu organizacji RAIN Alliance, obecnie tagowanych jest zaledwie 1 procent przedmiotów spośród 3 bilionów, które mogłyby być oznaczane co roku.
– Naszą ambicją jest rozwój IoE (Internet of Everything) w zakresie cyfryzacji nadzoru nad majątkiem firm. Środki, które pozyskujemy od AVIA Capital, chcemy przeznaczyć na przyśpieszenie rozwoju technologii IoE oraz wejście na nowe rynki – powiedział Artur Czarzyński.
Inwestycja w Hadatap jest trzecim projektem funduszu po zakupie ProProject - działającego w obszarze rozwiązań do kontroli jakości medycznych urządzeń diagnostyki obrazowej, oraz Elinta Charge, litewskiego producenta stacji ładowania aut elektrycznych.