Akademia Młodego Szefa. Jak zatrzymać cennego pracownika

fot. Adobe Stock fot. Adobe Stock
Odchodzę do konkurencji – oznajmia nam ceniony przez nas pracownik. Podpowiadamy, co zrobić, by wpłynąć na zmianę jego decyzji.

Dotychczas to my dyktowaliśmy warunki. Byliśmy górą, decydowaliśmy o jego podwyżkach i awansach. Jak trzeba, zwracaliśmy uwagę, że coś robi źle. I nagle to on podejmuje decyzję? Role się odwróciły? Sytuacja, w której ceniony pracownik ogłasza nam chęć odejścia z pracy, jest dla nas zwykle nie tylko zaskakująca, ale też trudna psychologicznie.  

Niestety to właśnie tzw. talenty są najczęstszym obiektem zainteresowania innych firm i headhunterów. I to oni są zazwyczaj podbierani przez konkurencję. Jak wynika z badań spółki Deloitte przeprowadzonych we współpracy ze Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami, aż 26 proc. polskich podmiotów gospodarczych ma problemy z zatrzymaniem w swoich kluczowych pracowników. Z drugiej strony, aż 20 proc. zatrudnionych marzy o zmianie pracy. To wynik dużo gorszy niż w przypadku ustabilizowanych rynków pracy na Zachodzie.

Mimo to, o cenionego pracownika można zawalczyć. Przekonać go do zmiany decyzji, a w najgorszym wypadku przynajmniej zniwelować skutki jego odejścia dla naszego biznesu.

Lekcja pierwsza. Doceń pracownika

„Czy kiedykolwiek powiedziałeś swojemu pracownikowi, że jest dla ciebie ważny?” – pytają na prowadzonych przez siebie szkoleniach psychologowie biznesu Jerzy Gut i Wojciech Haman, autorzy książki „Psychologia szefa”. Polscy menedżerowie odpowiadają zazwyczaj, że nie. W przeciwieństwie do swoich kolegów i koleżanek z Zachodu, nie potrafią chwalić. – Tymczasem często wystarczy kilka ludzkich,...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 2/2021 (65)

Więcej możesz przeczytać w 2/2021 (65) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY