Unitra wznawia produkcję w Warszawie: "Mamy na plecach oddech naszych fanów"

Unitra
Fot. materiały prasowe.
Unitra wraca do gry z ofertą elektroniki H-Fi dla melomanów. Inwestorem strategicznym kultowej marki został Michał Kiciński, współzałożyciel CD Projekt. Redakcja My Company Polska wzięła udział w przedpremierowym odsłuchu audiofilskiego sprzętu firmy, obecnej niegdyś w wielu polskich domach.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Tej marki nie trzeba nikomu przedstawiać. Unitra to firma z logotypem, który na dobre zapisał się w naszej świadomości. To właśnie słynne wzmacniacze, gramofony, odtwarzacze kaset magnetofonowych i inne audiofilskie sprzęty firmy wielu z nas przypominają dzieciństwo (bajki na płytach winylowych) czy okres pierwszych nastoletnich decyzji muzycznych (radio czy odtwarzacz kaset magnetofonowych).

Unitra w sercach i w domach

Charakterystyczny design retro elektroniki i jej wysoka jakość zebrały rzeszę oddanych fanów marki. I choćby dlatego Unitra wznawia produkcję w Warszawie. Niegdyś produkowała sprzęt dostępny w prawie każdym polskim domu. O skali produkcji może świadczyć fakt, że w szczytowym momencie firma zatrudniała 100 tys. pracowników.

Od CD Projekt do Unitry

Polscy inżynierowie i projektanci 14 czerwca pokazali po raz pierwszy nowe sprzęty: wzmacniacz, odtwarzacz CD, kolumny podłogowe oraz dwa modele gramofonów. Dzięki profesjonalnym odsłuchom można było doświadczyć wysokiej jakości dźwięku klasy audiofilskiej na miarę XXI wieku i jednocześnie przeżyć powrót do przeszłości.

To efekt 2 lat pracy nad ofertą marki uwielbianej przez Polaków. Jak wspomina Adrian Krupowicz, inicjator projektu w trakcie prac do zespołu inżynierów docierały głosy fanów marki.

– Mamy na plecach oddech naszych fanów – mówi żartobliwie Krupowicz i wyjaśnia, że zespół twórców nowych sprzętów Unitry zrobił wszystko co mógł, by zadowolić nawet najbardziej wymagających słuchaczy. – Miłośnicy Unitry opowiadali nam o swoich oczekiwaniach i naszym celem było im sprostać - kwituje inicjator.

Na potrzeby reaktywacji marki Unitra zbudowała 20-osobowy zespół R&D Audio. Prace nad nową linią produktów trwają drugi rok. Inicjatorami projektu i szefami firmy są Daniel Kostrzewa oraz Adrian Krupowicz. Inwestorem strategicznym marki jest Michał Kiciński, współzałożyciel CD Projekt.

–  Unitra to kultowa marka, która jest symbolem 30 lat produkcji urządzeń audio-wideo w Polsce – mówi Michał Kiciński, główny udziałowiec Unitry.  – Chyba w każdym polskim domu było urządzenie z logo tej marki. Jako osoba z antykomunistycznej rodziny i jako przedsiębiorca, nie mam specjalnie sentymentu do czasów PRL, ale wspominam, że radio Unitra Radmor 5102, gdy pojawiło się u nas w mieszkaniu, było prawdziwym powiewem nowoczesności. Po raz pierwszy, dzięki niemu, miałem szansę doświadczyć dźwięku bardzo przyzwoitej jakości.

Unitra z eksportem do kilkunastu krajów

Z sukcesem, w latach 70., została wypełniona misja zaoferowania Polakom urządzeń, których wcześniej nie było. Dla odbiorców Unitra nie była tylko sprzętem, a czymś więcej – nowoczesnością i dostępem do nieosiągalnej dotychczas technologii, umożliwiała słuchanie muzyki i oglądanie telewizji. Unitra, która eksportowała produkty do kilkunastu krajów na świecie, była dumą narodową lat 70.

Złoty dźwięk stereo powraca

– Wizją Unitry jest popularyzacja urządzeń audio HI-FI jako odpowiedź na przebodźcowanie wszechobecną, natarczywą technologią – mówi Daniel Kostrzewa, Head of Business i Członek Zarządu Unitry. – Wierzymy, że współczesny świat potrzebuje czegoś trwalszego niż zalew szybko psującej się, nienaprawialnej elektroniki. Dlatego naszą uwagę kierujemy w stronę wysokiej jakości urządzeń audio, z których Unitra słynęła, a w szczególności złotej ery dźwięku i urządzeń HI-FI z lat 70., kiedy w Europie produkowaliśmy wysokiej jakości urządzenia, często działające do dziś – dodaje Kostrzewa.

I zapewnia, że wraz z zespołem R&D wkładają inżynierskie serca, aby tworzyć ponadczasowe urządzenia. –  Wierzymy, że inżynieria jest sztuką, do której pasję chcemy zaszczepić w ludziach. Urządzenia elektroniczne powinny być trwałe, a w razie awarii łatwe do naprawy – dodaje Head of Business i Członek Zarządu Unitry.

Inspiracja i serce urządzenia

– Naszą główną inspiracją jest kultowy zestaw audio Unitra ZM1006, produkowany pod koniec lat 70. – mówi Adrian Krupowicz, Head of Engineering i Członek Zarządu Unitry. – Wtedy sprzęt „wyszedł z meblościanki”. Prezentowany zestaw nie przypominał już mebla, a nabrał racjonalnej technicznej formy. W tym przypadku, zewnętrzna techniczna estetyka była emanacją serca urządzenia – elektroniki. W tym podejściu widzimy ponadczasowe piękno. Rozsądnie wykorzystaliśmy nowe technologie, uwzględniając fakt, że od czasu powstania ZM1006 minęło prawie 50 lat – dodaje Adrian Krupowicz.

Projektowanie i produkcja, w większości z polskich komponentów, odbywa się w warszawskiej siedzibie firmy – w dzielnicy Ursus, historycznie związanej z polskim przemysłem. Jeszcze w tym roku portfolio produktów będzie się składać z 9 urządzeń w pięciu liniach produktowych. Będzie je można kupić w najlepszych sklepach audio oraz w sklepie Unitra na www.unitra.com

Ważne daty:

30 czerwca – start przedsprzedaży przedpremierowej dla fanów marki Unitra, którzy są zarejestrowani w newsletterze
24 - 27 października – realizacja zamówień z przedsprzedaży
30 października – oficjalna premiera w Polsce i start sprzedaży wraz z uroczystym odbiorem pierwszych przedpremierowo zamówionych egzemplarzy

Nagroda: Oscar designu dla Unitry

W czerwcu br. Unitra otrzymała nagrodę Red Dot za projekt wzmacniacza Unitra WSH-805. Został on doceniony za ponadczasowe wzornictwo, minimalistyczną elegancję oraz zrównoważoną produkcję. Red Dot to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie designu, uważana za wyznacznik najwyższej klasy i jakości. O czerwonej kropce marzy każdy projektant, podobnie jak każdy restaurator śni o gwiazdce Michelin. Wyróżnione projekty prezentowane są w Red Dot Design Museum, w budynku dawnej kopalni Zollverein w Essen oraz w Red Dot Museum w Singapurze. Jedynie 10 firm z Polski otrzymało w tym roku tę nagrodę.

Historia Unitry w skrócie

Początki marki Unitra sięgają 1961 r., kiedy to doszło do powstania Zjednoczenia Przemysłu Elektronicznego i Teletechnicznego Unitra. W szczytowym okresie Unitra zrzeszała 28 przedsiębiorstw produkcyjnych, centrale techniczno-handlowe, biura projektowo-technologiczne, przedsiębiorstwo modernizacji przemysłu. W całym zjednoczeniu pracowało 100 tysięcy pracowników.

Unitra to jedna z niewielu marek sprzed 1989 roku, która przetrwała zmiany ustrojowe i funkcjonowała w nowej rzeczywistości. Właściciel znaku, spółka Unitra Towarzystwo Przemysłowo-Handlowe S.A. (Unitra S.A.), podejmował na przestrzeni lat wiele inicjatyw zarówno biznesowych, jak i kulturalnych, związanych z marką, nie zajmował się jednak projektowaniem urządzeń audio.

Sytuacja zmieniła się w 2021 r., kiedy z inicjatywy Daniela Kostrzewy oraz Adriana Krupowicza doszło do porozumienia między Unitra S.A. a Michałem Kicińskim, znanym inwestorem innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych, w wyniku którego powstała spółka Unitra Sp. z o.o. z wyłącznym prawem do posługiwania się znakiem, a której celem było stworzenie nowej linii produktów audio zgodnie z najlepszymi tradycjami marki Unitra z XX wieku oraz z zasadami tworzenia trwałej, naprawialnej i wysokiej jakości elektroniki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ