Łukasz Łukasiewicz, SwipBox: Przyszłość e-commerce to automaty paczkowe
fot. materiały prasoweObawy konsumentów przed zbyt wysokimi kosztami dostawy wiążą się bezpośrednio z wyzwaniami ostatniej mili kurierskiej. To właśnie na końcowym odcinku łańcucha dostaw najbardziej koncentrują się podmioty związane z branżą logistyczną. Optymalizacja czasu oraz kosztów przesyłek daje możliwość dywersyfikacji ofert kurierskich dla rynku B2B oraz B2C - pisze w komentarzu Łukasz Łukasiewicz, Operations Manager, SwipBox Polska.
Jak tłumaczy Łukasz Łukasiewicz, orientacja na potrzeby konsumentów pozwala proponować optymalne rozwiązania. Klient końcowy poszukuje możliwie najbardziej wygodnych ze swojej perspektywy opcji, które nie będą go w niczym ograniczać i przyczynią się do zachowania pełnej swobody w zakresie podejmowanych decyzji. - Gwarancją komfortu są przesyłki, dostępne w automatach zlokalizowanych w sklepach w pobliżu miejsca zamieszkania. Odbiorca zyskuje czas, ponieważ nie musi specjalnie czekać na kuriera w domu, a przy okazji może wybrać się do centrum handlowego na przykład na zakupy. Sektor e-commerce nie lubi jednak próżni. Inwestycje w urządzenia odbiorcze i ich implementacja w miejscach do tej pory niedostępnych są wyłącznie kwestią czasu. Sam rynek rośnie wraz z potrzebami konsumentów, które również ewoluują w aspekcie nie tylko transportu czy logistyki, ale także mobilności, nowych technologii czy przyspieszania wszelkich procesów, realizowanych do tej pory w modelu tradycyjnym - komentuje.
Jak zaznacza, dodatkowym obszarem do zagospodarowania na rynku jest zwiększenie konkurencyjności kurierów, operatorów oraz sieci handlowych. - Źródeł intensywnego rozwoju należy także szukać w agnostycznej sieci, która jest otwarta dla każdego operatora logistycznego, co w konsekwencji prowadzi do stworzenia platformy dla wszystkich podmiotów zainteresowanych technologicznym postępem, tym bardziej że w perspektywie jest budowa stosownej infrastruktury w parkingach podziemnych oraz apartamentowcach. Wolnostojące automaty o zróżnicowanych gabarytach, nie wymagające dodatkowego zaplecza, są już testowane za granicą, a kwestią czasu jest ich obecność także w Polsce - dodaje.
- Optymalizacja funkcjonowania ostatniej mili jest związana nie tylko z przesyłkami krajowymi, ale również międzynarodowymi, tym bardziej że wśród konsumentów stale rośnie zapotrzebowanie na tego typu usługi, a wraz z nimi oczekiwania w stosunku do ceny, jakości czy komfortu. Dotyczy to w głównej mierze segmentu e-commerce. Oczekiwania wiążą się również z elastycznością usług kurierskich oraz dostosowania się do rynkowych wyzwań. Szereg dodatkowych rozwiązań w obszarze korzystania z automatów stanowi kolejne udogodnienie dla wymagających odbiorców. Urządzenia mogą stanowić docelowe miejsce dostarczenia lub punkt przekierowania paczek podczas nieobecności klienta pod wskazanym adresem. Ponadto, przesyłka międzynarodowa może zostać skierowana do automatów w trybie bieżącym. To szczególnie ważny element minimalizujący ryzyko i koszty ostatniej mili kurierskiej. Usługa sprzyja szczególnie tym konsumentom, którzy oczekują swobody w określeniu czasu na odbiór przesyłki - zaznacza.
- Ponadto, obiekty handlowe dla nowoczesnych konsumentów są naturalnym miejscem usług dodatkowych oraz praktycznych rozwiązań, pozwalających zaoszczędzić cenny czas. Lokalizacje muszą być możliwie najbardziej dogodne dla odbiorców przesyłek, co finalnie przyspiesza, mocno już zaawansowany, rozwój sektora e-commerce oraz oddziałuje na niego w korzystny sposób. Wystarczy zwrócić uwagę na skuteczną i szybką realizację dostawy zamówienia, redukcję kosztów i negatywnego wpływu na środowisko - podsumowuje Łukasz Łukasiewicz.