7 kroków, aby poradzić sobie z każdym wyzwaniem
Wyzwania. Jak sobie z nimi radzić? / Fot. Pixabay, Pexels.comJasper Polak, doświadczony konsultant i strateg biznesowy, przekonuje że większość firm nie radzi sobie z wyzwaniami. "Większość jest kiepska w rozwiązywaniu problemów, dlatego płacą firmom takim jak McKinsey ponad 500 tys. dol. za to, aby rozwiązywały je za nich" - przekonuje Polak na Twitterze.
Sprawdź: Avatar 2
Specjalista opublikował plan radzenia sobie z wyzwaniami i problemami. Składa się z 7 kroków.
Trudne wyzwania - jak sobie z nimi poradzić
Jasper Polak przygotował 7 kroków, które warto wziąć pod uwagę przy radzeniu sobie z wyzwaniami. To odpowiednio:
1. Zdefiniuj problem
Zaczynamy od zdefiniowania problemu - tak, aby móc go jasno opisać. Powinniśmy wiedzieć, czego i kogo dotyczy problem, a także jak wygląda sukces. Czyli co należałoby zrobić i co musiałoby się wydarzyć, aby dany problem udało się rozwiązać (jak wygląda końcowy rezultat).
Dalej, warto rozważyć czy wystarczy zastosować podejście 80/20, czy jednak trzeba się bardziej zgłębić we wszystkie szczegóły i poznać pełną, perfekcyjną odpowiedź. Zostaje też kwestia granic: czas, zasoby, ludzie.
Zobacz: Deflacja
Wszystkie te aspekty powinniśmy wziąć pod uwagę, aby rozpisać swój problem. Jeśli chcemy sobie z czymś poradzić, musimy wiedzieć z czym dokładnie mamy do czynienia.
2. Rozbij go na mniejsze wyzwania
Następnie powinniśmy zidentyfikować możliwe ścieżki do rozwiązania. Wymieniamy wszystkie możliwe przyczyny problemu, a także realizujemy burzę mózgów, aby wskazać możliwie wszystkie części problemu/problemów.
Na tym etapie powinniśmy już wiedzieć, z czym konkretnie sobie radzimy, a także rozbić problem na mniejsze wyzwania, z którymi uda się łatwiej i szybciej uporać.
3. Jeszcze większe przygotowania
To nie koniec samego identyfikowania wyzwań. Teraz warto jeszcze zbudować drzewo hipotez: uwzględnić luki, które zidentyfikowaliśmy oraz sformułować hipotezy o tym, jak je wypełnić. O co tutaj chodzi? Kiedy analizujemy dane wyzwania i problemy, zawsze pojawią się pewne luki, np. ze względu na brak wiedzy czy danych. Jeśli tylko zauważymy, że czegoś nam brakuje i nasza wiedza o wyzwaniu jest niepełna, jest to luka, którą należy rozwiązać.
Musimy mieć pełny obraz problemu - inaczej nie będziemy w stanie zająć się nim na odpowiednio wysokim poziomie i w pełni sprostać wyzwaniu.
4. Nadawanie priorytetów
Kiedy wiemy już z czym konkretnie mamy do czynienia, przechodzimy do nadawania priorytetów. Powinniśmy kierować się tym, aby nasze dzialania miały największy wpływ na sprostanie wyzwaniu i zapewniały jak najlepsze wyniki.
Tutaj przydaje się prosty schemat:
Warto realizować rzeczy wartościowe i trudne, ale dające najlepsze wyniki (u góry po lewej), a także próbować trochę "szybkich wygranych" (u dołu po prawej). Unikajmy natomiast tego, co w lewym dolnym rogu - czyli rzeczy o małym wpływie na wynik.
5. Planowanie
Teraz pora na planowanie. Na tym etapie wiemy już, z jakim wyzwaniem się mierzymy i jakie kroki warto podjąć, aby sobie z nim poradzić.
Pora na ułożenie planu - tak, aby przystąpić już do realizacji. Warto tutaj pamiętać, że możemy potrzebować pomocy z zewnątrz. Jeśli tak jest, postarajmy się ją zdobyć.
Przy tworzeniu planu pamiętajmy, aby mieć jasno wyznaczone cele i terminy. Nasze działania powinny być również mierzalne.
6. Analizowanie
Kiedy już zaczynamy działać, warto co pewien czas przeanalizować dane, sprawdzić fakty i dokonać testów. Poprośmy o informacje zwrotne, aby sprawdzić jak reaguje rynek czy klienci. Poprośmy ekspertów o pomoc, weryfikujmy źródła danych, a także zagłębiajmy się w dane obszary tylko wtedy, gdy zapewnia to dodatkową wartość w projekcie.
Warto również korzystać - tak, tak - z google. Wyszukiwanie informacji to niezwykle cenna umiejętność. Jeśli potrafimy to robić skutecznie, znajdziemy dziś w sieci odpowiedzi na niemal wszystkie pytania.
6. Syntezowanie tego, co udało się odkryć i ustalić
Kiedy już zrealizujemy powyższe kroki i przeprowadzimy analizy, przychodzi pora na wybranie najlepszych odpowiedzi, rekomendacji i faktów.
Wszystko, co znajdziemy i opracujemy, musi być podparte argumentami. Tylko wtedy nasz klient czy odbiorca będzie w stanie wyciągnąć wnioski w sposób możliwie najbardziej obiektywny.
7. Dobra historia - prezentacja
Teraz nadchodzi czas, aby przekazać swoje odkrycia w formie atrakcyjnej prezentacji. Postarajmy się opowiedzieć historię, która łączy wszystkie wnioski z danym wyzwaniem.
Inspiracje: Vitalik Buterin
Zadbajmy o odpowiednie argumenty i fakty, podparte danymi i źródłami. Klientów należy namawiać do naszej tezy emocjami, ale przekonywać już faktami.
Właśnie takie podejście pozwala w skuteczny sposób radzic sobie z wyzwaniami.