Stwórz popyt na swoje tokeny
Użycie tokenów w biznesie cieszy się coraz większą popularnościąAutor artykułu: Tomasz Szymański, Prezes Zarządu Sygnisoft SA
Sygnisoft SA, jako firma informatyczno-konsultingowa z bogatym doświadczeniem w realizacji projektów opartych o rozwiązania blockchain, często zapraszana jest na warsztaty, podczas których wspólnie z Klientami analizuje potencjał wykorzystania blockchaina w ich biznesie. Jednym z pierwszych pytań, jakie pojawia się podczas dyskusji jest zasadność zastosowania tokenów w firmie. Pytanie zdaje się bardzo oczywiste, ale z praktyki wiemy, że takim nie jest. Zawsze staramy się uświadomić Klienta, że blockchain to tylko nowoczesna technologia i aby jej zastosowanie miało sens lub mogło budować przewagę konkurencyjną, musi mieć dobre fundamenty biznesowe oraz realizować ciekawy pomysł.
Samo stworzenie smart contractu nie jest dzisiaj technologicznym wyzwaniem, sprowadza się do kilku linijek kodu informatycznego, ale cel jego użycia oraz spójność ze strategią działania firmy powinna być dokładnie przemyślana i zaplanowana. Blockchain dla wielu osób spoza branży jest czymś nowym i tajemniczym. Osoby te często nie zdają sobie sprawy z benefitów i korzyści jego stosowania. Wszystko, co nieznane najczęściej budzi w nas obawy i skłania do zachowania ostrożności. Dlatego wdrożenie nowoczesnych rozwiązań należy wprowadzać powoli i zaplanować na dłuższy czas. Z mojego doświadczenia, w dojrzałych biznesach nawet trzyletnia perspektywa ma sens, gdzie mamy wystarczająco dużo czasu na edukację i zmianę przyzwyczajeń naszych klientów.
Po zdefiniowaniu celów biznesowych, powinniśmy zadbać o wypracowanie procesów i mechanizmów, które wytworzą realną potrzebę posiadania tokenów przez potencjalnych Klientów. Właśnie wytworzenie popytu na tokeny będzie świadczyło o powodzeniu projektu. Już sam wybór typu tokenów determinuje mechanizmy, które będziemy mogli zaprezentować Klientom. Najczęściej dzielimy tokeny na trzy główne typy:
● Security - tożsame z akcjami firmy,
● Utility - tokeny użyteczne np. punkty lojalnościowe,
● NFT - idealny dla artystów, niewymienialne.
W zależności, jaki typ tokenu planujemy wyemitować, powinniśmy przygotować odpowiednią strategię jego użycia, nazywaną często w branży tokenomiksem (tokenomics).
W przypadku najbardziej podstawowych tokenów “Security” możliwości generowania popytu są dość ograniczone. Najczęściej stosowana jest obietnica wykupu przez emitenta po określonej, wyższej cenie. Rozwiązanie to jest coraz rzadziej stosowane i uważane za mało atrakcyjne. Dużo ciekawszym i efektywniejszym pomysłem na zwiększenie popytu jest „palenie tokenów”. Przykładowo emitent zobowiązuje się, że co roku 10 proc. zysków będzie przekazywał na wykup tokenów z rynku, a następnie je „palił” - czyli niszczył. Takie świadome ograniczanie podaży powoduje naturalny wzrost ceny tokena. Jest to rozwiązanie bardzo często stosowane przy tokenach typu Security i uważane za atrakcyjne dla ich posiadaczy, ponieważ przyczynia się do wzrostu wartości nabytych tokenów.
Następną często stosowaną strategią jest umożliwienie posiadaczom tokenów zakupu kolejnych bezpośrednio od emitenta, jednak po niższej cenie. Rozwiązanie to wykorzystywane jest przy dużych projektach, gdzie okres rozwoju rozłożony jest na lata, a wartość tokenów rośnie wraz z postępem realizacji projektu. W tym przypadku nabywcy, którzy zdecydowali się kupić tokeny na wczesnym etapie mają gwarancję, że jeżeli będą chcieli ponownie zakupić tokeny, cena będzie utrzymana na z góry określonym poziomie niezależnie od ceny rynkowej.
W przypadku drugiego typu tokenów - „Utility” - mamy znacznie szerszy wachlarz narzędzi, dzięki którym możemy realnie wpływać na wzrost popytu, jednak wymaga to większej pomysłowości i zaangażowania zespołu. Jedną z najczęściej stosowanych strategii jest użycie tokena jako wewnętrznej waluty w danym projekcie. Powiedzmy, że sprzedajemy emitowane tokeny po 0,5 USD, jednocześnie określając, że ich cena nominalna w finalnym projekcie będzie wynosiła 1 USD - w tym wypadku można powiedzieć, że nabywcy tokenów otrzymują 100 proc. więcej. Jest to bardzo atrakcyjne, ponieważ Klienci z góry wiedzą, ile mogą zyskać inwestując w projekt, a co za tym idzie: chętniej to robią.
Kolejną ciekawą strategią jest wytworzenie takich mechanizmów, które zmotywują Klientów do kupienia i trzymania tokenów przez dłuższy czas. Rozwiązanie to nazywane jest stake’owaniem (od angielskiego słowa ‘stake’), a po polsku zamrażaniem. Dobrym przykładem może być serwis finansowy, w którym kupując określoną ilość tokenów, a następnie zamrażając je na jakiś czas, np. 1 rok nabywca otrzyma zdecydowanie lepszą kartę kredytową z pakietem przywilejów (wyższy cashback, zwrot opłat za Spotify i Netflix itd). Powyższy mechanizm silnie wpływa na zwiększenie popytu i - co ważne - na przewidywany okres.
Oczywiście powstaje pytanie: co się dzieje po tym okresie? Najczęściej tokeny zostają odblokowane i wracają do Klienta, który może nimi swobodnie obracać. Aby jednak tokeny nie zostały odsprzedane trzeba stworzyć instrumenty, które mają zachęcić Klienta do ich ponownego wykorzystania. Szczególnie, że już dawno za nie zapłacił i nie do końca czuje to jako koszt. Najczęściej zadowoleni Klienci będą chcieli przedłużyć pakiet przywilejów, więc ponownie dokonają zakupu - warto wziąć to pod uwagę.
Kolejnym instrumentem stosowanym powszechnie jest przedstawienie wyjątkowej oferty dla Klientów, którym kończy się okres zamrożenia tokenów, np. wymiana tokenów na produkt lub usługę dostępną tylko i wyłącznie dla posiadaczy takich odmrożonych tokenów i to w bardzo dobrej cenie. Każdy pomysł, który zmotywuje Klientów do zatrzymania tokenów lub ich użycia jest dobry, ponieważ dzięki temu tokeny nie wracają na rynek, nie generują podaży i nie wpływają na spadek ceny tokenów.
Przedstawiony model możemy z powodzeniem wykorzystać w wielu biznesach. Kolejnym przykładem może być firma sprzedająca bilety na imprezy masowe, koncerty, kluby sportowe czy organizacje biznesowe. Klienci, którzy kupią tokeny i je zamrożą na określony czas, będą mogli wybrać jako pierwsi miejscówki lub dostaną zaproszenie do przedsprzedaży. Cena biletów dla takich Klientów może również być niższa itd. Taki mechanizm daje bardzo szerokie możliwości, a co najważniejsze w idealny sposób buduje długookresowy popyt na tokeny.
Ciekawym rozwiązaniem może pochwalić się także branża turystyczna. Klienci, aby otrzymywać dodatkowe przywileje w danej sieci hotelowej (np. upgrade pokojów, darmowy barek lub inne godziny zameldowania) muszą zakupić tokeny i zamrozić je na określony, z góry wyznaczony czas.
Firmy coraz częściej wdrażają w tokenizowanych projektach bardzo kreatywne rozwiązania, które mają na celu zainteresowanie inwestorów tokenami. Ciekawym przykładem jest pomysł połączenia tokenów Security z Utility. Jeden z producentów ekskluzywnych alkoholi daje posiadaczom tokenów możliwość kupna limitowanych serii butelek w zamkniętych licytacjach. Posiadacze tokenów oprócz bezpośrednich korzyści z posiadania tokenów i wzrostu ich wartości - długoterminowe podejście, otrzymują również benefity uczestnictwa w zamkniętym klubie, w którym tylko oni mogą kupić limitowane serie różnych edycji. Takie mechanizmy skutecznie budują trwały popyt na tokeny i pomagają wyróżnić projekt na tle wielu innych.
Użycie tokenów w biznesie cieszy się coraz większą popularnością. Bez wątpienia wraz z rosnącym zrozumieniem możliwości blockchaina oraz świadomości Klientów, coraz częściej będziemy wykorzystywać tokeny w codziennej działalności.
Patrząc na obecnie realizowane projekty przez Sygnisoft oraz rozmowy na temat przyszłych rozwiązań wyraźnie widać, że jesteśmy na początku rewolucji blockchain, a najwięcej skorzystają te firmy, które już dzisiaj zaczną eksperymentować i budować realny, długoterminowy popyt.
Więcej można dowiedzieć się TUTAJ.